Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKurt Smit Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Basisboek Logistiek Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten P112
2
Wat behandelen we? 5 Distributie naar klanten 113
5.1 Productkenmerken 115 5.2 Distributiekanaal en vestigingsplaats 119 5.3 Voorraadbeheer, magazijnen en transport 124 5.4 E-logistics en lastmile 132 5.5 Uitbesteden van logistieke activiteiten 138 5.6 Distributieplan en distributiekosten 140 P112
3
5.1 Productkenmerken Verschijningsvorm vast, vloeibaar, gasvormig
Houdbaarheid vers moet gekoeld Waardedichtheid waarde per m3 Verpakkingsdichtheid aantal verpakkingen per m3 P115
4
Samenhang waarde en volume
I II III IV P117
5
Kosten en productgroep
6
Kosten en productgroep
7
Fysieke distributiekosten: kosten voor opslag, handling, transport en beheer
8
5.2 Distributiekanaal en vestigingsplaats
9
Vestigingsplaats bepalen
Adhv coordinaten/ Gridmodel/zwaartepunt model P1, P2: producenten C1 en C2: twee verkooppunten P121
10
P121
11
Nadelen: alleen op basis van kaart, niet op basis van route Kosten magazijn ed niet meegerekend Geen rekening met verdere infrastructuur (water, vliegveld ed) P121
12
5.3 Voorraadbeheer, magazijnen en transport
voorraadsoorten: Besteld Beschikbaar Gereserveerde Economische Technische Effectieve P124
13
Voorraadkosten (3R’s) Rente geinvesteerde voorraad
Ruimte magazijnkosten Risico preventieve en correctieve risico’s P
14
Video over activiteiten in een magazijn
P126
15
Magazijnen Voorbeeld CB Logistics P126
16
Indelen naar omloopsnelheid
17
Hoogbouwmagazijn Centraal Boekenhuis P127
18
Transportmodaliteiten
Vier verschillende transportmodaliteiten: spoor, weg, water en lucht P
19
Financiële afweging Praktijkvoorbeeld 5.7 Economic trade off P124
20
5.4 E-logistics en lastmile
Last mile vaak via pakketvervoerders Warehouse: puur opslag naar virtuele warehouse P133
21
5.5 Uitbesteden van logistieke activiteiten
Door: Logistics Service Provider (LSP) VOORDELEN Concentratie op kernactiviteiten Variabel maken van kosten Lagere investeringen Hogere kwaliteit Verhoging flexibiliteit CB Logistics verzorgt de boekenstroom voor Bol.com P138
22
5.5 Uitbesteden van logistieke activiteiten
NADELEN Verlies van eigen identiteit Gebrek aan kennis Continuïteit van de dienstverlener Afhankelijkheid Afstemming blijft noodzakelijk Bij gebruik van externe vervoerder is er kans op verlies van eigen identiteit P138
23
1PL 2PL 3PL 4PL P139
24
1PL De producent of distributeur besteedt transport en logistieke activiteiten niet uit en wordt uitgevoerd door een eigen afdeling. CB Logistics heeft eigen vrachtwagens en eigen chauffeurs P139
25
2PL Producent doet beroep op transporteur of magazijnuitbater als subcontractor voor de operationele uitvoering van transport- of logistieke taak. De organisatie en de opvolging blijven in handen van de producent. vaak louter op basis van kosten gedreven en op korte termijn De externe vervoerder wordt alleen ingehuurd voor enkele transporten P139
26
3PL Producent gaat over tot uitbesteden van pakket transport- en logistieke activiteiten. De 3PL dienstverlener organiseert deze activiteiten en doet eventueel beroep op derden voor de concrete uitvoering (subcontracting). Vaak komt deze dienstverlener niet alleen in contact met de producent, maar ook met de leverancier. Simon Loos verzorgt al jaren transport voor Albert Heijn P139
27
4PL niet alleen organisatie, maar ook management van logistieke taken aan derden. Het organiserende en uitvoerende werk wordt meestal overgelaten aan andere partijen. 4PL dienstverleners hebben vaak geen transportmiddelen en magazijnen in eigendom. De 4PL rol vraagt een grote betrokkenheid van de dienstverlener bij het bedrijfsgebeuren van de klant. Voorbeeld: wijn bij Gall & Gall wordt van wijngaard tot winkel verzorgd P139
28
5.6 Distributieplan en distributiekosten
Transportkosten Handlingkosten Voorraadbeheerskosten P140
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.