Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHenriette Vedder Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
2
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Hoi, nou laten we beginnen met even vlug voorstellen. Mijn naam is Anouk, en naast mij staan Nina, Megan en Finn. Wij gaan jullie vandaag een workshop geven over coderen/programeren. Weet iemand al wat coderen is? Antwoorden aanhoren, uitleggen wat coderen is. Finn Megan Anouk Nina Wij zijn FLEX
3
RUN THE CODE Onze workshop heet run the code, wij gaan jullie vandaag niet leren hoe je een app maakt of een website in elkaar zet. Maar wij gaan jullie de basis principes leren, iets dat heel belangrijk is bij coderen. Want er zijn een paar dingen die je heel goed moet weten voordat je aan coderen begint. Het is namelijk heel belangrijk dat je altijd alle stappen goed codeert, is dit namelijk niet zo werkt je hele code niet. Wij willen jullie dat vandaag duidelijk maken aan de hand van een paar spelletjes.
4
MINI-OPDRACHT LET OP! BESCHRIJF IEDERE STAP!
Ieder groepje krijgt een aantal tekeningen. Om de beurt gaat één iemand in het groepje, een van deze tekeningen beschrijven. De rest moet deze instructies volgen en zelf proberen zo een goed mogelijke tekening te maken. LET OP! BESCHRIJF IEDERE STAP! Laten we beginnen met een mini-opdracht om iets duidelijker te maken wat we bedoelen. Voor deze opdracht gaan we groepjes maken, Ieder groepje krijgt een aantal tekeningen. Om de beurt gaat één iemand in het groepje, een van deze tekeningen beschrijven. De rest moet deze instructies volgen en zelf proberen zo een goed mogelijke tekening te maken.
5
PARCOURS OPDRACHT Teams van 5 personen: 2 personen schrijven de code
1 iemand geeft de code door 1 iemand loopt het parcours 1 iemand begeleid de gene die het parcours loopt Nu gaan we over naar het grote spel, het parcours. Ook voor dit spel gaan we in groepjes spelen. Per groepje heb je rollen, geen zorgen de rollen wisselen midden in het spel nog eens om dus iedereen krijgt minstens 3 rollen. Dit zijn de rollen.
6
PARCOURS OPDRACHT 1 2 3 4 5 Begeleider Codeschrijver Loper Doorgever
Iedereen krijgt van ons dadelijk een nummer. Tijdens het parcours wisselen we 2 keer van rollen. We schuiven dan een plek door. Dit is dan de nieuwe rol verdeling. Deze hangt ook nog beneden in de gymzaal zodat er geen verwarring ontsaat.
7
SPELUITLEG 5 min Codeschrijvers Start Stop
Als alle rollen dan zijn verdeeld is het tijd voor het spel! We gaan als volgt te werk. We beginnen met de codeschrijvers die naar het parcours toe gaan. De rest blijft boven wachten en mag meekijken. Beneden staat er dan iemand van ons met een stopwatch, de codeschrijvers krijgen dan 5 min te tijd om zoveel mogelijk van het parcours in code uit te schrijven aan de hand van de code kaarten die we hebben gemaakt. Dit zijn de code kaarten, hier staan de codes op die je nodig hebt om het parcours af te leggen. De codes mogen vaker gebruikt worden en niet elke code is nodig. De hoeveelheid codes die je gebruikt en de volgorde waarop bepaal je zelf. Let op beschrijf het stap voor stap! Wanneer de code dan is geschreven gaan de loper en begeleider naar beneden, de doorgever (die er overigens ook bij mag zijn als de code geschreven wordt en ook mag helpen) Geeft de code door en de andere 2 moeten gaan lopen. Hier krijgen jullie 2 min voor. Hier hebben we vlaggetjes, als de 2 min voorbij zijn leg je het vlaggetje neer op de plek waar je bent. Zo weet de rest van je team waar ze weer moeten beginnen. Als de code nog niet helemaal gelopen hebt, maar de 2 min al voorbij zijn. Vervalt de rest van de code die nog niet gelopen is. Deze moet dan dus door de nieuwe codeschrijver overnieuw geschreven worden. Ben je nou al lang klaar voordat de 2 min voorbij zijn. Wacht je tot de 2 min voorbij zijn. Wanneer de 2 min voorbij zijn wordt er gewisseld en begint het weer allemaal overnieuw, maar dan vanaf de plek waar de vorige zijn geëindigd. De bedoeling is om zo ver mogelijk in het parcours te komen.
8
SPELUITLEG Start Stop Als alle rollen dan zijn verdeeld is het tijd voor het spel! We gaan als volgt te werk. We beginnen met de codeschrijvers die naar het parcours toe gaan. De rest blijft boven wachten en mag meekijken. Beneden staat er dan iemand van ons met een stopwatch, de codeschrijvers krijgen dan 5 min te tijd om zoveel mogelijk van het parcours in code uit te schrijven aan de hand van de code kaarten die we hebben gemaakt. Dit zijn de code kaarten, hier staan de codes op die je nodig hebt om het parcours af te leggen. De codes mogen vaker gebruikt worden en niet elke code is nodig. De hoeveelheid codes die je gebruikt en de volgorde waarop bepaal je zelf. Let op beschrijf het stap voor stap! Wanneer de code dan is geschreven gaan de loper en begeleider naar beneden, de doorgever (die er overigens ook bij mag zijn als de code geschreven wordt en ook mag helpen) Geeft de code door en de andere 2 moeten gaan lopen. Hier krijgen jullie 2 min voor. Hier hebben we vlaggetjes, als de 2 min voorbij zijn leg je het vlaggetje neer op de plek waar je bent. Zo weet de rest van je team waar ze weer moeten beginnen. Als de code nog niet helemaal gelopen hebt, maar de 2 min al voorbij zijn. Vervalt de rest van de code die nog niet gelopen is. Deze moet dan dus door de nieuwe codeschrijver overnieuw geschreven worden. Ben je nou al lang klaar voordat de 2 min voorbij zijn. Wacht je tot de 2 min voorbij zijn. Wanneer de 2 min voorbij zijn wordt er gewisseld en begint het weer allemaal overnieuw, maar dan vanaf de plek waar de vorige zijn geëindigd. De bedoeling is om zo ver mogelijk in het parcours te komen.
9
SPELUITLEG 2 min Loper en begeleider Start Stop
Als alle rollen dan zijn verdeeld is het tijd voor het spel! We gaan als volgt te werk. We beginnen met de codeschrijvers die naar het parcours toe gaan. De rest blijft boven wachten en mag meekijken. Beneden staat er dan iemand van ons met een stopwatch, de codeschrijvers krijgen dan 5 min te tijd om zoveel mogelijk van het parcours in code uit te schrijven aan de hand van de code kaarten die we hebben gemaakt. Dit zijn de code kaarten, hier staan de codes op die je nodig hebt om het parcours af te leggen. De codes mogen vaker gebruikt worden en niet elke code is nodig. De hoeveelheid codes die je gebruikt en de volgorde waarop bepaal je zelf. Let op beschrijf het stap voor stap! Wanneer de code dan is geschreven gaan de loper en begeleider naar beneden, de doorgever (die er overigens ook bij mag zijn als de code geschreven wordt en ook mag helpen) Geeft de code door en de andere 2 moeten gaan lopen. Hier krijgen jullie 2 min voor. Hier hebben we vlaggetjes, als de 2 min voorbij zijn leg je het vlaggetje neer op de plek waar je bent. Zo weet de rest van je team waar ze weer moeten beginnen. Als de code nog niet helemaal gelopen hebt, maar de 2 min al voorbij zijn. Vervalt de rest van de code die nog niet gelopen is. Deze moet dan dus door de nieuwe codeschrijver overnieuw geschreven worden. Ben je nou al lang klaar voordat de 2 min voorbij zijn. Wacht je tot de 2 min voorbij zijn. Wanneer de 2 min voorbij zijn wordt er gewisseld en begint het weer allemaal overnieuw, maar dan vanaf de plek waar de vorige zijn geëindigd. De bedoeling is om zo ver mogelijk in het parcours te komen.
10
SPELUITLEG Start Stop Als alle rollen dan zijn verdeeld is het tijd voor het spel! We gaan als volgt te werk. We beginnen met de codeschrijvers die naar het parcours toe gaan. De rest blijft boven wachten en mag meekijken. Beneden staat er dan iemand van ons met een stopwatch, de codeschrijvers krijgen dan 5 min te tijd om zoveel mogelijk van het parcours in code uit te schrijven aan de hand van de code kaarten die we hebben gemaakt. Dit zijn de code kaarten, hier staan de codes op die je nodig hebt om het parcours af te leggen. De codes mogen vaker gebruikt worden en niet elke code is nodig. De hoeveelheid codes die je gebruikt en de volgorde waarop bepaal je zelf. Let op beschrijf het stap voor stap! Wanneer de code dan is geschreven gaan de loper en begeleider naar beneden, de doorgever (die er overigens ook bij mag zijn als de code geschreven wordt en ook mag helpen) Geeft de code door en de andere 2 moeten gaan lopen. Hier krijgen jullie 2 min voor. Hier hebben we vlaggetjes, als de 2 min voorbij zijn leg je het vlaggetje neer op de plek waar je bent. Zo weet de rest van je team waar ze weer moeten beginnen. Als de code nog niet helemaal gelopen hebt, maar de 2 min al voorbij zijn. Vervalt de rest van de code die nog niet gelopen is. Deze moet dan dus door de nieuwe codeschrijver overnieuw geschreven worden. Ben je nou al lang klaar voordat de 2 min voorbij zijn. Wacht je tot de 2 min voorbij zijn. Wanneer de 2 min voorbij zijn wordt er gewisseld en begint het weer allemaal overnieuw, maar dan vanaf de plek waar de vorige zijn geëindigd. De bedoeling is om zo ver mogelijk in het parcours te komen.
11
OM HET SNELSTE TE ZIJN MOET JE NIET RENNEN, MAAR GOED LUISTEREN EN NADENKEN!
TIP
12
LATEN WE BEGINNEN! beginnen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.