Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGuus de clercq Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Workshop Vanuit data naar interventies op het groene niveau
Sandra Koot Wendy Nelen
2
Programma Introductie TIPS Casus
Specifieke probleemstelling formuleren Komen tot een interventie
3
Introductie
4
Wat is SWIS Suite? SWIS Suite is een online registratieprogramma dat scholen de mogelijkheid biedt om op een efficiënte en betrouwbare manier data te verzamelen op school- klas- en leerlingniveau.
5
Wat is SWIS Suite? Module ISIS-SWIS Module CICO-SWIS Module SWIS
Intensieve individuele interventies Module CICO-SWIS Doelgroep interventies Module SWIS Universele interventies
6
TIPS
7
Diagnostische cyclus
8
Casus
9
Casus Basisschool De Aanpakkers is een grote school met 450 leerlingen en 60 personeelsleden. Ze zijn nu ruim twee jaar bezig met de implementatie van PBS en worden daarbij gecoacht door Sandra Koot. Aan het einde van hun eerste jaar zijn ze met SWIS Suite gaan werken om hun gedragsincidenten te registreren. Hiervoor hebben ze een training gevolgd van Wendy Nelen. Vanuit het schoolteam komt naar voren dat veel teamleden het idee hebben dat er op maandag nogal veel incidenten zijn op school. Het PBS team besluit om de datamanager te vragen om hier in SWIS eens naar te kijken.
10
Casus Wat valt op? Waar moeten we ons op focussen? Wat is onduidelijk?
Op welke vragen dienen we antwoord te krijgen? Hoe onderzoeken we dit? Welke data hebben we nodig?
11
Specifieke probleemstelling formuleren
12
Probleemanalyse Benodigde data voor een probleemanalyse:
Wie zijn betrokken bij het probleemgedrag? Wat is het probleemgedrag? Wanneer komt het probleemgedrag voor? Waar vindt het probleemgedrag plaats? Waarom vindt het probleemgedrag plaats?
13
Meer details
14
De 5 W’s Wie: Wat: Wanneer: Maandag Waar: Waarom:
15
Meer details
16
De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Wanneer: Maandag Waar: Waarom:
17
Meer details
18
De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Wanneer: Maandag Waar: Klaslokaal Waarom:
19
Meer details
20
De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Ongehoorzaamheid (verstoren les, gebrek aan respect, opstandigheid) Wanneer: Maandag Waar: Klaslokaal Waarom:
21
Meer details
22
De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Ongehoorzaamheid (verstoren les, gebrek aan respect, opstandigheid) Wanneer: Maandag Waar: Klaslokaal Waarom: Aandacht medeleerling verkrijgen
23
Meer details
24
De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Ongehoorzaamheid (verstoren les, gebrek aan respect, opstandigheid) Wanneer: Maandag, tussen 12:45 en 14:30 Waar: Klaslokaal Waarom: Aandacht medeleerling verkrijgen
25
Precieze probleemstelling
Wie? Wat? Wanneer? Waar? Waarom? Groep 5 Ongehoorzaamheid Maandag tussen 12:45 en 14:30 In de klas Om aandacht van een medeleerling te krijgen Wie? Probleemstelling: Er zijn veel kinderen in groep 5 die op maandagmiddag ongehoorzaam zijn. Dit komt vooral voor in de klas en omdat ze aandacht van een medeleerling willen krijgen.
26
Casus
27
Casus Uit SWIS is naar voren gekomen dat er voornamelijk in groep 5 op maandagmiddag kinderen ongehoorzaam zijn in de klas, omdat ze aandacht willen van een medeleerling. Dit is voor het PBS team aanleiding om met behulp van het TIPS model en het werkblad te komen tot interventies.
28
Komen tot een interventie
29
Afronding Vragen? Sandra Koot: info@educote.nl
Wendy Nelen:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.