Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGreta Segers Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie
2
Basisonderwijs schoolbevolking (%)
3
Basis- en secundair onderwijs
Achterstand per graad en geslacht (%)
4
Basis- en secundair onderwijs
Zittenblijven per graad en geslacht (%)
5
Secundair onderwijs Zittenblijven per leerjaar, onderwijsvorm en geslacht (%)
6
sociologische verklaring?
vaststelling: verschillen manifesteren zich vanaf secundair onderwijs en nemen dan toe sociologische verklaring? - identiteitsontwikkeling adolescent - ontwikkeling adolescente subcultuur: - (heteroseksuele) populariteit bepaalt status jongeren - maar wat maakt iemand populair? presteren niet
7
MAAR peergroep / populariteit: verschil tussen jongens & meisjes geslachtsspecifieke jongerenculturen studiegerichte meisjescultuur weinig studiegerichte jongenscultuur (‘cool’) studiecultuur bepaalt prestaties - socialisatie - sociale druk invloed vooral bij jongens meisjes: interpersoonlijke relaties jongens: groep, imago
8
Secundair onderwijs: attitudes naar geslacht
( , N = , 85 scholen)
9
studiebetrokkenheid naar geslacht en onderwijsvorm
Secundair onderwijs: studiebetrokkenheid naar geslacht en onderwijsvorm ( , N = , 85 scholen)
10
anti-school-indicatoren naar geslacht
Secundair onderwijs: anti-school-indicatoren naar geslacht ( , N = , 85 scholen)
11
anti-school-indicatoren naar geslacht en onderwijsvorm
Secundair onderwijs: anti-school-indicatoren naar geslacht en onderwijsvorm ( , N = , 85 scholen)
12
strategieën op school:
- jongens: “effortless attainment” in functie van imago - meisjes: flexibel en gedeisd in gemengde scholen bevinding: proportie meisjes ↑ prestaties jongens én meisjes ↑
13
- interactie jongens: meer contact en feedback
leerkrachten - interactie jongens: meer contact en feedback meer controle en discipline - verwachtingen meisjes: hogere normatieve verwachtingen hogere cognitieve verwachtingen meer vertrouwen 6.66 7.85 9.04 10.23 11.42 vertrouwen mannen vrouwen 10% meisjes 25% meisjes 75% meisjes 90% meisjes
14
ambities naar geslacht en onderwijsvorm
Secundair onderwijs: ambities naar geslacht en onderwijsvorm ( , N = , 85 scholen)
15
schoolbevolking derde graad naar geslacht en onderwijsvorm (%)
Secundair onderwijs: schoolbevolking derde graad naar geslacht en onderwijsvorm (%)
16
Hoger onderwijs: inschrijvingen naar geslacht (%)
18
Mannen en vrouwen in bacheloropleidingen per faculteit (%)
UGent –
19
Mannen en vrouwen in bacheloropleidingen per studiegebied (%)
UGent –
20
verklaring horizontale seksesegregatie?
vooropleiding? meer uren wiskunde prestaties voor wiskunde
21
maar! invloed vooropleiding vooral bij jongens ongeacht secundair onderwijs kiezen meisjes vaker ‘gendertypisch’ belangrijker interesses en motieven jongens: prestige, status, inkomen meisjes: zorg, combinatie gezin
22
Conclusie ook in Vlaanderen duidelijke genderkloof
manifesteert zich vooral vanaf secundair onderwijs gevolgen voor hoger onderwijs maar: - op hoogste niveau vrouwen toch weer in de minderheid - horizontale seksesegregatie in secundair en hoger onderwijs
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.