Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSuzanna Veenstra Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Gebouw van het Verbrande Huis te Jeruzalem
Cyclus A ZONDAG 28 Zeggen wij aan de Heer: “Waar wilt Gij dat wij uw Paasmaal bereiden?” uit de Marcuspassie van J. S. Bach Gebouw van het Verbrande Huis te Jeruzalem
2
Joodse wijk in Jeruzalem
Het “verbrande huis” is een getuige van de vernieling en brand-stichting van Jeruzalem door de Romeinen in 70 na Chr. Verbrande huis In de parabel van de genodigden tot het gastmaal, geeft Matheüs als straf de brand van Jeruzalem
3
5e Deel vh evangelie vlgs Matheüs (Hfdst 21-25):
Met de drie Tempelparabels, staat de nederige Jezus tegenover de hooghartige houding van de machtigen: Men zegt “ja” en men doet “nee”. Zond Zij worden meesters vd wijngaard, in plaats van te dienen. Zond.27 - Zij verontschuldigen zich voor de inzet. Vandaag
4
Gebouw van het heropgebouwde verbrande huis (Museüm op gelijkvloers)
Mt 22,1-14 In die tijd nam Jezus het woord en sprak opnieuw in gelijkenissen tot de hogepriesters en de oudsten van het volk. Hij zei: "Het Rijk der hemelen gelijkt op een koning die een bruiloftsfeest gaf voor zijn zoon. Hij stuurde zijn dienaars uit om allen te roepen die hij tot de bruiloft had uitgenodigd, maar zij wilden niet komen. Gebouw van het heropgebouwde verbrande huis (Museüm op gelijkvloers)
5
God ontvangt alle dagen onze excuses
God nodigt ons uit op het huwelijk v. zijn Zoon met de mensheid Vaatwerk voor de feestmaaltijden van het verbrande huis God ontvangt alle dagen onze excuses
6
Daarop zond hij andere dienaars met de opdracht: Zegt aan de genodigden: "Zie ik heb mijn maaltijd klaar, mijn ossen en het gemeste vee zijn geslacht; alles staat gereed. Komt dus naar de bruiloft". Maar zonder er zich om te bekommeren gingen zij weg, de een naar zijn akker, de ander naar zijn zaken. De overigen grepen zijn dienaars vast, mishandelden en doodden hen.
7
“Alles is gereed” voor God Zijn er voor ons andere belangrijker zaken?
Muur van het verbrande huis met de gravure van de kandelaar die de feesttafels verlichtte
8
Nu ontstak de koning in toorn, stuurde zijn troepen en liet de moordenaars ombrengen en hun stad in brand steken.
9
De brand van de stad was het resultaat van de dood van Jezus, bij het eerste christelijke Pesah (Pasen) Ik had nog nooit zo’n mis bijgewoond. Het Offer was er aanwezig, levend en bloedend, alsof Christus opnieuw moest sterven voor de mensen, en nog in het Cenakel had Hij zijn Lichaam en zijn Bloed achtergelaten in het Brood en de Wijn. Het brood en de wijn leken vers: de Hostie leek te kloppen en de wijn leek een bloed dat vloeide… Nooit had ik zulk een mis meegemaakt. "Verbrande Kerk", Geschreven n.a.v. de “Tragische Week” te Barcelona (Joan Maragall) Wierookvaatjes gebruikt ter gelegenenheid van de viering van het Pesah (Pasen) in het Verbrande Huis
10
Toen sprak hij tot zijn dienaars: "Het bruiloftsmaal staat klaar, maar de genodigden waren het niet waard. Gaat dus naar de kruispunten der wegen en nodigt wie ge er maar vindt, tot de bruiloft". Zijn dienaars gingen naar de wegen en brachten allen mee die zij er aantroffen, slechten zowel als goeden, en de bruiloftszaal liep vol met gasten.
11
Het gastmaal van God staat open in de eeuwen der eeuwen
Wij worden geroepen bij onze eigen naam in het Rijk van de nieuwe wereld dat Jezus ons gebracht heeft Steen met de naam Katros, priester vd Tempel en eigenaar van het Verbrande Huis
12
Toen nu de koning binnenkwam om de aanliggenden te bezoeken, merkte hij daar iemand op die niet voor de bruiloft gekleed was. En hij sprak tot hem: "Vriend, hoe zijt gij hier binnengekomen zonder bruiloftskleed?" Maar de man bleef het antwoord schuldig.
13
Zonder feestgewaad kan men niet deelnemen aan het FEESTMAAL
Foto uit de Presentatie die in het Verbrande Huis wordt getoond die het leven van deze priesterfamilie verbeeldt in de jaren 70, en zoals na de vernietiging van Jeruzalem een nieuw leven begint voor de stad, “Oude mannen en vrouwen zullen nog zitten op de pleinen van Jeruzalem, de stok in de hand, omringd door kinderen, jongens en meisjes die zich er zullen amuseren . (Zach 8,4-6) Zonder feestgewaad kan men niet deelnemen aan het FEESTMAAL Het gewaad betekent: leven in harmonie met de relaties: « tussen bejaarden en de kinderen die spelen op het plein » (Zach 8)
14
Toen sprak de koning tot de bedienden: "Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem buiten in de duisternis. Daar zal geween zijn en tandengeknars". Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren!
15
Aan het Feest zullen allen deelnemen die reeds op aarde de SHABAT van het RIJK gekozen hebben
Steen, gevonden in het Huis, aangewend om de Sabbat in de tempel aan te kondigen Beminnend met oprechte en nederige affectie, altijd met de waarheid in het hart en in de mond, eer bewijzend aan iedereen (St. Benedictus)
16
Ook jij, wie je ook bent, zijt door God genodigd om binnen te komen voor het Feestmaal
17
Monialen v. St. Benedictus v. Montserrat
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.