Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGerda Peeters Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie Op het werk, in de klas en prive.
2
VOORBEELD mei-18 DA communicatie 2016 NH
3
Communicatie Wat is communicatie? Informatie overbrengen
van de ene persoon naar de andere. mei-18 DA communicatie 2016 NH
4
Communicatie Mondeling Schriftelijk Digitaal Media Luisteren/spreken
Lezen/schrijven mei-18 DA communicatie 2016 NH
5
? Eenzijdige communicatie Media Kranten Tv radio
Tweezijdige communicatie In gesprek: Persoonlijk Telefoon Computer ? (actie-reactie) mei-18 DA communicatie 2016 NH
6
Verbaal en non verbaal Verbaal: met woorden 10%
Non verbaal: zonder woorden Lichaamstaal: 90% mei-18 DA communicatie 2016 NH
7
Non verbale communicatie
Gezichtsuitdrukkingen Houding die je aanneemt Afstand t.o.v. een ander Kleding/verzorging Stemgebruik (intonatie, volume) Gebaren mei-18 DA communicatie 2016 NH
8
Open en gesloten houding
Hoe zit je rechterbuurvrouw/man er in de les bij? Wat kan je hieraan opmerken/ Vertel degene wat jou opvalt aan haar/zijn houding! mei-18 DA communicatie 2016 NH
9
Incongruentie Verbale en non verbale communicatie stemmen niet overeen! Wie kan een voorbeeld benoemen? mei-18 DA communicatie 2016 NH
10
communicatieproces Zender A boodschap Ontvanger B Ontvanger A
reageren interpreteren waarnemen waarnemen interpreteren reageren Ontvanger A boodschap Zender B mei-18 DA communicatie 2016 NH
11
Communicatietechnieken
Verbaal met woorden 10% Non verbale communicatie ; lichaamstaal 90% mei-18 DA communicatie 2016 NH
12
Miscommunicatie 1 Veroorzaakt door Zender: Taal (gebruik) Onvolledig
Incongruentie En……… mei-18 DA communicatie 2016 NH
13
Miscommunicatie 2 Veroorzaakt door Onvanger: Interne ruis
Referentiekader Je kennis/norm En……. mei-18 DA communicatie 2016 NH
14
Miscommunicatie 3 Factoren in de situatie
Relatie tussen de gesprekspersonen Inhoud van de boodschap mei-18 DA communicatie 2016 NH
15
Eisen aan communicatie
Open houding Belangstelling Tijd en ruimte nemen Acceptatie en respect Niet je eigen opvatting overdragen Stilte laten vallen mag! mei-18 DA communicatie 2016 NH
16
Luistervaardigheid Open houding Oogcontact Tijd voor iemand nemen
Respect voor de ander/acceptatie Knikken ( hummen..) Verduidelijking/doorvragen Samenvatten/gevoelens benoemen mei-18 DA communicatie 2016 NH
17
Actief Luisteren Waarom: Iemand kan zijn verhaal kwijt,
Voelt zich serieus genomen Voelt zich geaccepteerd, gewaardeerd, Kan soms zelf zijn probleem al oplossen mei-18 DA communicatie 2016 NH
18
Waarnemen Subjectief: Doe je met je zintuigen Objectief
Gebaseerd op feiten Controleerbaar/meetbaar Subjectief: Je persoonlijke waarneming Gekleurd door je mening mei-18 DA communicatie 2016 NH
19
Waarnemen Wat neem jij waar?
mei-18 DA communicatie 2016 NH
20
OBSERVEREN Bewust en doelgericht waarnemen Zo objectief mogelijk
Doorgeven van verkregen gegevens: rapporteren mei-18 DA communicatie 2016 NH
21
Interpreteren Betekenis geven aan de informatie
Het vertalen van de boodschap mei-18 DA communicatie 2016 NH
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.