Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJacobus Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
door de ogen van haar medewerkers
De gehandicaptenzorg door de ogen van haar medewerkers Rutger de Gardeijn 6 april 2017
2
Totaal 93 VGN organisaties afgelopen jaren
Afgelopen jaar 37 organisaties onderzoek gedaan; 34000 medewerkers Respons 62% Geeft dus een betrouwbaar beeld Contex/intro Benadrukken andere perspectief Trends binnen branche/ aanhaken op vorige onderzoeken
4
Cliënt centraal Betrokkenheid & bevlogenheid Autonomie Duurzame
inzetbaarheid Droom Goede zorg, regie bij cliënt, cliënt centraal Wat is daar voor belangrijk? Betrokkenheid/bevlogenheid Wat werkt wel? Autonomie Wat werkt (nog) niet? Rolduidelijkheid Ondersteuning vanuit organisatie Rolduidelijkheid Zorgprofessional
5
Betrokkenheid/ bevlogenheid
Uitleggen waarom dit belangrijk is Positief beeld t.o.v maar ook de algemene trend Meest opvallend is stijging in betrokkenheid Mooie basis om te ontwikkelen als organisatie
6
Wat werkt? Wat kan beter? Autonomie Rolduidelijkheid
Medewerkers ervaren meer autonomie en zijn hier positief over Medewerkers ervaren minder rolduidelijkheid Autonomie Over de hele linie ervaren medewerkers meer autonomie – logisch gevolg van verantwoordelijkheden lager leggen binnen de organisaties Meer taken bijgekomen Positieve beïnvloeder van bevlogenheid Rolduidelijkheid Dit thema is flink gedaald. Logisch gevolg, maar dit kan op de lange termijn wel gevolgen hebben Daarnaast veel extra taken. Wat is mijn focus? Risico voor werkdruk en bevlogenheid Duurzame inzetbaarheid + Vitaliteit is toegenomen + Ervaren werkdruk is niet zichtbaar toegenomen - Hulpbronnen zijn nog niet voldoende ingericht (ICT, teamcoaches, persoonlijke ontwikkeling voor medewerkers, dashboards) Duurzame inzetbaarheid Duurzame inzetbaarheid Vitaliteit en energie van medewerkers is toegenomen Er zijn nog onvoldoende hulpbronnen Digitalisering & regelarme omgeving Persoonlijke en teamontwikkeling
7
Cliëntgerichtheid team
Cliënt centraal Cliëntgerichtheid team Cliëntgerichtheid heeft prioriteit binnen mijn organisatie Het effect is dat cliëntgerichtheid is toegenomen Binnen teams al jaren gelijk Maar medewerkers ervaren meer focus op cliënt vanuit hun organisatie Dit zie je direct terug in de bevlogenheid Leer van de zaken die goed gaan. Hou dit vast. Blijf continu wel de vraag stellen waarom Pak de zaken die schuren aan (rolduidelijkheid en hulpbronnen)
8
Rutger de Gardeijn Consultant Zorg t +31 20 30 50 100
m e
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.