Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMerel Claes Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Regionale detailhandelsvisie Noord Limburg
Eindconceptversie voor raden mei/juni 2017
2
Programma POL 2014 Analyse Visie Proces
3
POL 2014 Geen behoefte aan meer meters
Vernieuwing en innovatie mag niet in gevaar komen Vertrekpunt, voor uitwerking regionale visie - geen nieuwe solitaire / verspreid liggende winkels - nieuwe ontwikkelingen direct aansluitend aan bestaande winkelgebieden De lijn van het POL2014: Detailhandel is geen groeimarkt meer. Gelet op berichtgeving van afgelopen jaren over de ontwikkelingen in de detailhandel is het voor iedereen helder dat detailhandel onder druk staat. Dit heeft onder andere te maken de toename van online verkoop, maar ook demografische aspecten spelen een rol spelen. Om dat extra’s te bieden is de sector op zoek naar vernieuwing en innovatie. Daarbij draait het om kwaliteit ipv kwantiteit. De Provincie heeft in POL al enkele kaders meegeven dat de regio’s verder kunnen invullen. Op de dia zijn de belangrijkste twee genoemd. Verder wordt opgemerkt dat winkels op bedrijventerreinen niet zijn toegestaan. Dit alles met als doel om detailhandel te concentreren in perspectiefvolle winkelgebieden.
4
Analyse Positionering van de winkelgebieden naar verzorgingsgebied
Opgave per winkelgebied (kansrijke en kwetsbare centra) In de analyse (Foto van de winkelgebieden) zijn alle winkelgebieden > m2 wvo meegenomen (inclusief Nieuw Bergen, is namelijk kleiner). Dat wil niet zeggen dat de visie niet van toepassing is op andere kleinere winkelgebieden. De visie geldt voor alle detailhandel in Noord-Limburg. Op basis van de analyse zijn de winkelgebieden gepositioneerd naar verzorgingsgebied. Het resultaat is een kaartje met daarop de regionale winkelstructuur. Uiteraard stopt het winkelen niet op bij de grens. Dat zijn ontwikkelingen die we uiteraard in de gaten houden, maar dit doet niets af aan de positionering van de winkelgebieden. Op verzoek van de regio Noord-Limburg (zie bestuursafspraken) is de afstemming tussen de verschillende Noord-Limburgse regio’s gestart. Daarnaast is per winkelgebied een opgave geformuleerd. Ook is een onderscheid gemaakt tussen kansrijke en kwetsbare centra.
5
Visie: Doel Doel van de regionale detailhandelssamenwerking is een gezond en gedifferentieerd winkelklimaat. Die houden we door adequaat in te spelen op ontwikkelingen en trends. Dit is van belang om te kunnen ondernemen, consumeren en genieten van onze centra (leefbaarheid). De samenwerking kan niet mooier beschreven worden dan in de kop van bovenstaand krantenartikel (Dagblad van zaterdag 8 april).
6
Visie Afstemming van grootschalige initiatieven met een bovenlokaal/regionaal effect Concentratie in perspectiefvolle, elkaar aanvullende, winkelgebieden Restcapaciteit/leegstand buiten de winkelgebieden te saneren In de deze dia zijn de belangrijkste lijnen opgenomen hoe we denken het hiervoor genoemde doel te bereiken.
7
Visie: Uitgangspunten
Behoud en versterking bestaande structuur Kwaliteit in plaats van kwantiteit Innovatie en dynamiek op verantwoorde wijze faciliteren Schaalvergroting op de juiste plek Complementariteit perifere detailhandel Spreekt voor zich.
8
Visie: Spelregels Nieuwe initiatieven - informeren - afstemmen - instemmen (Conform afstemmingsprotocol) De spelregels met betrekking tot nieuwe initiatieven. Waarbij bewust gekozen is om niet het hele schema te presenteren. Je kunt beter uitleggen waarom er gradaties zijn van initiatieven en afhandeling. De zwaarte kun je uitleggen. Instemmen kan dus betekenen dat de regio een initiatief in je eigen gemeente kan blokkeren. Wordt dan een deel van je autonomie dan afgestaan aan de Regio. Nee, want het betreft de rol van de Provincie die deels door de Regio wordt overgenomen.
9
Visie: Concentratie Compacter maken winkelgebieden
Saneren restcapaciteit/leegstand buiten centra Salderen (?) Een van de pijlers is het concentreren in perspectiefvolle centra. Dit kun je op verschillende manieren versterken. Deze worden in deze dia genoemd en moeten in de toekomst verder uitgewerkt worden.
10
Uitvoeringsparagraaf
Beoordeling pijplijnplannen Aanpak leegstand Compacter maken winkelgebieden Saneren van restcapaciteit Uitwerken saldobenadering Borging regionaal beleid in lokaal beleid Monitoring
11
Integrale aanpak Integrale aanpak is nodig, relatie met: - Wonen - Vrijetijdseconomie - Bedrijventerreinen - Landelijk gebied Goed om te vermelden dat het hoofdthema ‘leefbaarheid’ is en dat detailhandel hier maar een onderdeel van is. Als je detailhandel gaat saneren om centra compacter te maken dan zal je in gesprek moeten met de eigenaar. De vraag is wat je dan te bieden hebt wonen(?). Ook daar ligt een opgave. Zo hangt alles met elkaar samen.
12
Proces Interactief proces met inbreng van de belangrijkste stakeholder (MKB Limburg) en regionale raadswerkgroep. De visie die er nu ligt is het eindproduct van een lang en intensief proces.
13
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.