Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Lesbrief Vervoer H 4
2
Par.4.1 Wat zijn de voor- en nadelen van de: Bus Trein etc
3
Par.4.2 De vraag van consumenten naar een product is afhankelijk van:
1 omvang doelgroep/bevolking 2 prijs 3 stand van de economie 4 Inkomen 5 Behoefte door bijv. reclame 6 Prijzen van bijbehorende artikelen of van de concurrent
4
Par.4.2 Vraaglijn
5
Par.4.2 Vraaglijn getekend
6
Par4.2. blz 32 (en 40) Consumentensurplus
Betalingsbereidheid
Het maximale bedrag dat je voor iets wilt betalen. De betalingsbereidheid is gelijk aan de vraaglijn Consumentensurplus= =Betalingsbereidheid - werkelijke prijs
7
Par.4.2 Consumentensurplus (1)
Via een staafdiagram per product
8
Par.4.2. Consumentensurplus (2)
9
Par.4.4.. Consumentensurplus via vraaglijn!!
Zoek de driehoek:
10
Par.4.2 blz 35 Verschuiving op/langs/over de vraaglijn
11
Par.4.2 blz 36 Verschuiving van de vraaglijn
Oorzaken van een verschuiving naar rechts 1 inkomen consument stijgt 2 bevolking stijgt 3 Behoefte stijgt 4 prijs substitutiegoederen stijgt 5 prijs complementaire goederen daalt Let op: als de prijs van het product zelf stijgt is het een verschuiving langs/op/over(niet van) de vraaglijn !!
12
Grafiek verschuiving vraaglijn naar rechts
13
Oorzaken voor een verschuiving van de vraaglijn naar links
Bij dezelfde prijs dus minder vraag!! Oorzaken zijn precies omgekeerd aan die voor een verschuiving van de vraaglijn naar rechts!! Dus bijv. minder inkomen, minder behoefte.
14
Par.4.3 De aanbodlijn Verband tussen het aantal producten dat bedrijven willen aanbieden en de verkoopprijs Hoe hoger de verkoopprijs des te meer ze maken/aanbieden
15
Verschuiving langs/over/op de aanbodlijn
Als de verkoopprijs van het product zelf verandert dan gaan de bedrijven meer of minder maken. Dit zie je door over de lijn het nieuwe punt te vinden
16
Tekenen aanbodlijn (1)
17
Tekenen aanbodlijn (2)
18
Tekenen aanbodlijn(3) Vraaglijn is hier onbelangrijk)
19
Verticale aanbodlijn: aanbod gelijk ongeacht de prijs
20
Par.4.3 Oorzaken verschuiving van de aanbodlijn
Oorzaken verschuiving van de aanbodlijn naar rechts: 1 meer bedrijven(aanbieders) 2 lagere productiekosten bijv. door loonsverlaging of efficienter producten maken Omgekeerd: Oorzaken verschuiving van de aanbodlijn naar links: Minder bedrijven door bijv. faillissementen Hogere productiekosten door bijv. loonstijgingen
21
Par.4.4 Producentensurplus
Leveringsbereidheid = de prijs die de producent minimaal wil ontvangen voordat hij bereid is te leveren Producentensurplus = het bedrag dat de producent méér ontvangt dan zijn leveringsbereidheid
22
Par.4.4 Evenwichtsprijs en evenwichtshoeveelheid
Wanner zijn vrrag en aanbod in evenwicht? Op het snijpunt van de qa en qv lijn. Vb
24
Grafiek
25
Par.4.4 Bepalen producentensurplus in grafiek
26
Par.4.4 Bepalen cons.- en prod.surplus in grafiek
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.