Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSarah Ine Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
23 mei 2017
2
proces Kwaliteitskader in december 2016 vastgesteld
Bespreking projectvoorstel implementatie kwaliteitskader in FO 27 januari Februari 2017 projectgroep gestart 18 april brede bijeenkomst met stakeholders; verkenning en verdieping van een vijftal kwaliteitseisen en de wijze waarop we kunnen monitoren en verantwoorden 23 mei brede bijeenkomst met gemeenten en zorgaanbieders; bespreking voorstel SWVO voor implementatie Juni; agendering en besluitvorming (FO, bestuur SWVO, etc..)
3
Bijeenkomst 18 april Verkennen en verdiepen 5 kwaliteitseisen
Gemene delers onder de genodigden: Kom bij ons kijken, dan laten we zien hoe we goede zorg en ondersteuning leveren Haal cliëntverhalen op Laten we van elkaar leren Dit heeft geleid tot: Kwaliteitskader – versie 2 (concept) Implementatieplan voor kwaliteitskader
4
Uitgangspunten implementatievoorstel
Motivatie Cliënt als vertrekpunt Leren en verbeteren Kwaliteitsinformatie Vertrouwen Ambitieuze norm
5
1. Deelovereenkomst Maatwerk Maatschappelijke Ondersteuning
Het kwaliteitskader MO wordt vanaf 1 september 2017 opgenomen in het contract Het SWVO gaat er vanuit dat aangesloten zorgaanbieders hun organisatie hebben ingericht en werken in overeenstemming met deze kwaliteitseisen Toezicht vanuit SWVO is gericht op het leren en verbeteren Slechts wanneer er aanleiding is om aan de kwaliteit van de dienstverlening te twijfelen en er onvoldoende blijk wordt gegeven van wil of vermogen om te verbeteren zal dit aanleiding zijn om de Deelovereenkomst met deze partij te beëindigen Nieuwe toetreders moeten voldoen aan kwaliteitskader of stellen een kwaliteitsplan op
6
2. Zorgaanbieders gaan over het ‘hoe’ van de dienstverlening
Zorgorganisaties publiceren jaarlijks een kwaliteitsverslag over de uitvoering van de Wmo In het kwaliteitsverslag reflecteert de zorgorganisatie op haar visie op kwaliteitszorg en de wijze waarop kwaliteit wordt geleverd. Het kwaliteitsverslag is via internet beschikbaar en is voor cliënten en andere belangstellenden makkelijk te vinden.
7
Kwaliteitsverslag Het kwaliteitsverslag is mede bedoeld om cliënten te informeren over de wijze waarop de zorgorganisatie kwaliteit heeft geborgd en werkt aan verbetering De zorgorganisatie heeft veel vrijheid bij het opstellen, de inhoud en de presentatie van het kwaliteitsverslag De thema’s die in ieder geval terug moeten komen zijn: Leer- en verbetertraject Informatie verzamelen over kwaliteit Plan Deskundigheid personeel Leren van elkaar
8
3. Monitoring Er zijn vier typen monitoring:
Wmo-loket voert periodiek klantevaluaties uit en toetst of de ingezette ondersteuning passend is bij de hulpvraag. Het SWVO geeft een derde partij opdracht om onder cliënten kwalitatieve informatie op te halen over de uitvoering van de Wmo. De uitkomsten worden gebruikt als input voor de gesprekken van SWVO met zorgorganisaties over kwaliteit. Het SWVO zal samen met de toezichthouder en het Wmo-loket drie maal per jaar een uitgebreider onderzoek naar kwaliteit van één van de gecontracteerde zorgorganisaties laten plaatsvinden. Doel is om met elkaar te beoordelen wat ‘onze’ inspanningen op het gebied van kwaliteitsverbetering als resultaat hebben. Jaarlijks wordt een Cliënt Ervarings Onderzoek (CEO) uitgevoerd door een onafhankelijke partij (in 2017 ZB planbureau).
9
4. Verantwoording Kwaliteitsverslag dient jaarlijks voor 1 juli ingediend te zijn van het jaar volgend op het jaar waarover verslaglegging plaatsvindt (ook voor publicatie op internet). Voor het eerst voor 1 juli 2018. Het SWVO selecteert jaarlijks een aantal zorgaanbieders om het kwaliteitsverslag mee te bespreken. Het kwaliteitsverslag vormt een handvat bij de tussentijdse bezoeken van het SWVO bij aanbieders. Om het jaar voert het SWVO een meting uit om verantwoording af te leggen aan het gemeentebestuur en aan de inwoners van de Oosterschelderegio wat de opbrengst van het kwaliteitsontwikkelprogramma
10
5. Leer- en verbetercyclus
Tot 2020 gaan we experimenteren met het opzetten van lerende netwerken Om het jaar stelt het SWVO samen met de partners aan de fysieke overlegtafel een kwaliteitsontwikkelprogramma vast
11
Ontwikkelpunten 2017-2020 Betrekken cliëntvertegenwoordigers
Wijze waarop we lerende netwerken willen realiseren en de wijze waarop dat lokaal vorm dient te krijgen Wijze waarop gemeenten willen sturen op resultaat Rol en plek van de ondersteuningsplannen Rol en plaats van ervaringsdeskundigheid
12
Vervolg Op basis van de reacties vanuit het FO, stuurgroep kwaliteit en bestuur SWVO zal SWVO in afstemming met de projectgroep een definitief voorstel voor de FO van 1 september opstellen. Na besluitvorming worden alle contractpartners geïnformeerd over de opname van het kwaliteitskader in het contract per 1 oktober 2017 Daarnaast wordt een kwaliteitsprogramma opgesteld en besproken in overlegtafel van 1 september 2017
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.