De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Apr. Dirk Broeckx Secretaris-Generaal APB

Verwante presentaties


Presentatie over: "Apr. Dirk Broeckx Secretaris-Generaal APB"— Transcript van de presentatie:

1 Apr. Dirk Broeckx Secretaris-Generaal APB Broeckx.dirk@mail.apb.be
Elektronische voorschriften in de ambulante sector Apr. Dirk Broeckx Secretaris-Generaal APB Studiedag e-Health Platform 4 juni 2009

2

3 11 december IFB

4

5 Basisdiensten van het eHealth-platform ?
Menu Het ambulant (elektronisch) voorschrift, huidige en toekomstige situatie ? Basisdiensten van het eHealth-platform ? Verwachtingen ten aanzien van het eHealth-platform? Voordelen ? voor de patiënt voor de zorgverlener

6 Het (elektronisch) voorschrift vandaag
© APB 2009

7 Aflevermodule apotheker
Tarifering & facturatie Geneesmiddelen historiek Tariefbestand softwarehuis (APB) Wetensch. databank (DELPHI) Wetenschappelijke databank Voorschrijfmodule arts GMD (Farm. patiëntendossier) Tariefbestand softwarehuis R/ © APB 2009

8 Voorschrijfmodule arts Elektronisch GMD (incl. medicatie)
Referentiebestand producten Voorschrijfmodule arts Elektronisch GMD (incl. medicatie) Tool voor Hfdst II & IV en attesten Wetenschappelijke databank feedback MyCarenet Recip-e Verzekerbaarheid online Transport voorschrift Referentiebestand producten Indicatie op voorschrift Aflevermodule apotheker Farmaceutisch patiëntendossier Tool voor Hfdst II & IV en attesten Wetenschappelijke databank Tarifering & facturatie © APB 2009

9 1 2 3 Voorschrijfmodule arts Transport voorschrift
Referentiebestand producten Wetenschappelijke databank Voorschrijfmodule arts Transport voorschrift Aflevermodule apotheker Tarifering & facturatie Farmaceutisch patiëntendossier Tool voor Hfdst II & IV en attesten Verzekerbaarheid online feedback Indicatie op voorschrift Elektronisch GMD (incl. medicatie) 3 2 1 © APB 2009

10 Gegevensstromen Drie sporen die gaan samenlopen ?
© APB 2009

11 Privacy & beroepsgeheim  basisprincipes en –keuzes
Transport over netwerk of met de patiënt ? “Gegevens op gezondheidskaart” of “op netwerk met sleutel-Id kaart” ? SIS-kaart en e-Id kaart zijn sleutels, maar bevatten geen inhoud Voorschriftgegevens worden tijdelijk opgeslagen op server

12 Recip-e Recip-e Recip-e Voorschrijven door arts
Voorschrijven en afleveren Toekomst: portaal  beheer van de voorschriften door de patiënt Be.Health Recip-e Recip-e Voorschriften server 8 n° voorschrift Inhoud van het voorschrift Idt. Arts Status voorschrift n° voorschrift Inhoud van het voorschrift R/ Ophalen voorschrift en status Voorschrijven door arts Interface: generische API © APB 2009 12

13 © APB 2009 13

14 Pijnloze introductie in (mogelijk) vier stappen
Papier voorschrift (blijft) rechtsgeldig document Elekronisch voorschrift is in pilootfase en/of “in support” Elektronisch voorschrift (wordt) rechtgeldig document Papier voorschrift is “reminder” voor de patiënt en barcode geeft apotheker snelle toegang Token Alleen barcode voor snelle toegang Paperless systeem Patiënt beheert zijn voorschriften via portal

15 Privacy & beroepsgeheim  basisprincipes en –keuzes
Transport over netwerk of met de patiënt ? “Gegevens op gezondheidskaart” of “op netwerk met sleutel-Id kaart” ? SIS-kaart en eId-kaart zijn sleutel, maar bevatten geen inhoud Voorschriftgegevens worden tijdelijk opgeslagen op server Gegevens samen of in stukjes bewaren? In de databank worden identificatiegegevens en geneeskundige inhoud gescheiden bewaard Elk deel apart geeft geen persoonsgebonden informatie Sleutel alleen in handen van wie recht heeft op lezing (logging). Centrale of decentrale opslag ? Verwijsregister (cfr. Kruispuntenbank Sociale Zekerheid) Voorschriften: centrale opslag Patiëntendossiers: decentraal bewaard (intermediair)

16 Voorgeschreven medicatie
Een tussendoortje: verschillende types van gegevens, hun waarde en hun doel Voorgeschreven medicatie Wat heeft de arts voorgeschreven ? Afgeleverde medicatie Wat heeft de apotheker afgeleverd (met of zonder voorschrift) ? Actieve medicatie Welke producten gebruikt de patiënt momenteel ? © APB 2009

17 Recip-e Feedback van de apotheker naar de voorschrijver Feedback 17
Be.Health Recip-e Feedback van de apotheker naar de voorschrijver © APB 2009 17

18 Recip-e (e-MED, e-care / architectuur)

19 Pilootproject: stand van zaken
Feitelijke vereniging van wettelijk erkende representatieve beroepsverenigingen: BVAS/ABSYM Kartel ASGB/GBO APB OPHACO Associatie AKB-Nationaal Kinesitherapeutenkartel NVKVV Verbond der Vlaamse Tandartsen

20  Uitgangspunten Het pilootproject neemt het uitgewerkte voorstel van Recip-e, de resultaten van de e-med werkgroepen (use cases en architectuur) en het overleg met eHealth platform als basis. Een systeem voor het opstellen, uitwisselen en beheren van elektronische voorschriften tussen voorschrijvers en (alle soorten) zorgverstrekkers. De medische data blijven onder het beheer van de zorgverstrekkers. De toegang tot prescriptiegegevens is voorbehouden aan de voorschrijvende zorgverlener, de zorgverlener die het voorschrift uitvoert en de patiënt.

21  Basisprincipes de diensten van eHealth Platform (en MyCarenet) maximaal herbruiken de technologiepartner bouwt alleen de stukken die ontbreken eHealth Platform standaarden en codificaties  maximale compatibiliteit met andere toepassingen verzekerbaarheid & patiëntenrechten voor terugbetaling via verbinding met platform MyCarenet (ESSENTIEEL !) identificatie, autenticatie, handtekeningsmodaliteiten idem als in andere netwerken van zorgverstrekkers inzagerecht van de patiënt in zijn gegevens gerespecteerd, rekening houdend met de bestaande wettelijke opdrachten van de verzekeringsinstellingen strikte respect voor de privacy wetgeving de gegevens betreffende de voorschriften mogen onder geen enkel beding, ook niet geanonimiseerd, gebruikt worden voor andere doeleinden dan de uitvoering van het voorschrift de overheid financiert  garanties betreffende de duurzaamheid, veiligheid, toegankelijkheid, performantie, beschikbaarheid, modificaties van schaal, enz. mogelijkheid om de functionaliteiten uit te breiden in akkoord met de overheid en mits nodige middelen en tijd

22 Werkpaketten en timing
WP1: Lastenboek betreffende de technische realisatie van het pilootproject 1 juni 2009 – 15 september 2009 (onder voorbehoud van tijdig goedkeuren door het verzekeringscomité) 1 juni – 1 september 2009: opstellen lastenboek 15 september 2009 : publicatie van het lastenboek afsluiten intekeningen op lastenboek: 15 oktober 2009 WP2: opvolgen van de voorstellen en selectie van een technologiepartner 15 oktober – 31 december 2009 Analyse van de intekeningen: 15 oktober – 1 november 2009 Uitwerking van een gedetailleerd voorstel van technologische realisatie en contractuele bepalingen, overleg begeleidingscomité, 15 november – 31 december 2009 WP3: Uitvoering van de piloot, metingen en testscenario’s + evaluatie van het pilootproject aan de hand van kosten-batenanalyse voor alle betrokken partijen  eindrapport met aanbevelingen betreffende de nationale roll-out. 1 januari 2010 – 31 januari 2012 (25 maand) (onder voorbehoud van tijdig goedkeuren van het project) WP4: plan voor een operationele doorstart op nationaal niveau, incl. het business model en de organisatorische structuur 1 maart 2011 – 29 februari 2012 (12 maand) (onder voorbehoud van tijdig goedkeuren van het project)

23 Basisdiensten van het eHealth-platform ?
Menu Het ambulant (elektronisch) voorschrift, huidige en toekomstige situatie ? Basisdiensten van het eHealth-platform ? Verwachtingen ten aanzien van het eHealth-platform? Voordelen ? voor de patiënt voor de zorgverlener

24 E-Health: gebruikte basisdiensten
geïntegreerd gebruikers- en toegangsbeheer beheer van loggings elektronische datering (time stamping) end-to-end vercijfering coördinatie van elektronische deelprocessen persoonlijke elektronische brievenbus voor elke zorgverlener

25 E-Health: verwachtingen
Geïntegreerd gebruikers- en toegangsbeheer Single sign on Snel en gebruiksvriendelijk, toch veilig Systeem én persoonlijke access Apotheek = Titularis  lokaal toegangsbeheer, volgens eigen behoefte Elektronische datering (time stamping) & Beheer van loggings Authenticatie & non-repudiation  in background, maar toch vlot beschikbaar in geval van betwisting End-to-end vercijfering Essentieel in beveiliging van niet-geadresseerde berichten

26 E-Health / MyCareNet: verwachtingen
SLA : 365 x 24 / 99.9 Wachtdienst Drukke momenten Dringende voorschriften en afleveringen Coordinatie met ander platform (MyCareNet) Single sign on Onmiddellijke beschikbaarheid verzekerbaarheid is essentiëel Betalingsgarantie bij correct gebruik Noodscenario’s (rol tariferingsdiensten / intermediairen) e-Health basisdienst: verificatie MyCareNet certificaat in geval van betwisting ? Identificatie patiënt SIS-kaart als identificatieinstrument  INSS wordt essentiële sleutel e-Id = problematisch – bvb. RVT, ROB Kleefvignet met barcode (veiligheid ?)  lidkaart ziekenfonds met barcode ?

27 Basisdiensten van het eHealth-platform ?
Menu Het ambulant (elektronisch) voorschrift, huidige en toekomstige situatie ? Basisdiensten van het eHealth-platform ? Verwachtingen ten aanzien van het eHealth-platform? Voordelen ? voor de patiënt voor de zorgverlener

28 “De patiënten wachten !”
Het elektronisch geneesmiddelen voorschrift: toegevoegde waarde voor patiënten Een voorschrift, met de computer gemaakt, is een eerste essentiële stap Vlot en duidelijk leesbaar Identiteit van de patiënt (voornaam en naam) Identiteit arts (Naam, adres, telefoon, GSM, ...) Product, galenische vorm, dosering, hoeveelheid Posologie en gebruiksaanwijzing Duur van de behandeling ( automatische hernieuwingen ?) Voorschriftdatum / eventueel datum uitgestelde aflevering(en) Therapeutische indicatie (zeker voor bepaalde behandelingen / producten) INN benaming (zeker in een interantionale context) Ondersteund door (referentie)databanken: prijs, terugbetaling, wetenschap... Minder leesfouten  minder afleverfouten  beter therapeutisch resultaat “De patiënten wachten !”

29 Toegevoegde waarde voor de gezondheid
Farmaceutische Zorg Farmaceutische zorg Rationele keuze van behandeling Optimaal gebruik (compliance, concordance, adherence) Preventie, opsporen en oplossen van GGP (Geneesmiddelen Gebonden Problemen) Betere samenwerking en communicatie arts  apotheker Retour bericht: wat is afgeleverd  start van gedeeld patiëntendossier Dezelfde boodschap geven naar de patiënt Voorschrijf GGP’s vermijden Juiste medicatie, vorm, posologie? Dubbelmedicatie vermijden Patiënt gebonden GGP’s vermijden ( compliance) Te weinig medicatie (of te veel) Nevenwerkingen, interacties, misbruik… Doorverwijzen wanneer nodig  elektronisch bericht naar de arts Hospitalisatie: opname en ontslag management ! ( “seamless care”) Specifieke problemen bij patiënten in rustoord…

30 Toegevoegde waarde voor de ziekteverzekering / terugbetaling
Hfdst IV automatiseren en integreren met EMV De huidige administratieve werklast moet dringend verminderen ! Een vlot en uniform systeem om patiënten en zorgverstrekkers te identificeren (authentiek / gecertificeerd / veilig / logging / toegangscontrole…) Online informatie over attesten (Hfdst IV) en verzekerbaarheid (“in the background” van het voorschrijven, resp. afleveren) Correcte terugbetaling met minder administratie = Meer tijd voor de patiënt Betere farmaceutische zorg, begeleiding en raadgeving voor de patiënt Beter therapeutisch resultaat Minder financiëel risico


Download ppt "Apr. Dirk Broeckx Secretaris-Generaal APB"

Verwante presentaties


Ads door Google