Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
2
LOB als doorlopende lijn
Basisschool Eigen talenten en interesses ontdekken Kiezen voor vo-school Vmbo Verdieping persoonsvorming Kennismaking werkvelden en beroepen Profiel en keuzevakken Kiezen voor vervolgopleiding Mbo Loopbaangerichte intake Studiekeuzecheck activiteiten Ontwikkelen werknemers- en arbeidsmarktvaardigheden Kiezen voor vervolgopleiding of arbeidsmarkt Inzet beleid: doorlopende LOB leerlijn van de basisschool t/m mbo en ho waarbij de LOB competenties verder ontwikkeld kunnen orden.
3
LOB in het vmbo en het mbo
Onderdeel examenprogramma alle leerwegen, geen centrale toetsing Loopbaancompetenties: kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing en netwerken Wettelijk verankerd loopbaandossier (geen vormvereisten) Plusdocument (vanaf 2016) Generieke kwalificatie-eis (nog) geen wettelijk verankerd loopbaandossier Wetsvoorstel Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht MBO: wel LOB book Code of conduct
4
Mogelijke obstakels bij het vormgeven van een doorlopende LOB
Begrenzing LOB LOB = alleen informatievoorziening LOB = alleen hulpmiddel bij keuzeproblemen Bedrijfsmatige overwegingen Competenties van docenten Opvattingen over lob: lob als informatievoorziening, lob vooral als hulpmiddel bij keuzeproblemen Bedrijfsmatige overwegingen: beschikbaarheid van personele en financiële middelen kunnen belemmerend werken voor het maken van structurele afspraken over regionale afstemming lob. Maar: Samenwerking tussen vmbo en mbo is echter zeer rendabel als het leidt tot vermindering van voortijdig schoolverlaten, het voorkomen van onnodig switchgedrag van studenten Competenties van docenten: Het voeren van reflectieve loopbaangesprekken én het loslaten van de vooronderstelling dat de docent het antwoord weet, is voor veel docenten een vaardigheid die zij verder kunnen ontwikkelen. Er is al veel gebeurd op het terrein van professionalisering, m.n. Het voeren van lob-gesprekken
5
Voorwaarden voor succesvolle samenwerking
De ontwikkeling van lob-competenties bij jongeren centraal stellen; Een gezamenlijke LOB-visie Organisatorische hobbels wegnemen; Zorgen voor continuïteit en verduurzaming van de afspraken; Professionalisering van docenten en leidinggevenden.
6
Thermometer 1 Eind Start Waar staat u nu in de samenwerking vmbo-mbo op het gebied van LOB? Waar wilt u aan het eind van dit schooljaar staan?
7
Thermometer 2 Beleid Cultuur Inrichting Begeleiding
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.