De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De omgeving verandert; de overheid verandert

Verwante presentaties


Presentatie over: "De omgeving verandert; de overheid verandert"— Transcript van de presentatie:

1 Dialoog ondernemer-samenleving-overheid Aan de slag met de menukaart Foodvalley

2 De omgeving verandert; de overheid verandert

3 3

4 Nieuwe verhoudingen

5 Regels en de rek

6 Verschillende sporen Initiatief Idee Probleem Gemeente Initiëren
Bewoner, bedrijf of organisatie Ondersteunen Samen doen Reguleren en regisseren Loslaten Stimuleren en faciliteren

7 Als we bewoners betrekken (uit we gooien het in de inspraak, rapport Nationale Ombudsman 2012)
Verwachtingen van inwoners bij betrokkenheid: Heldere keuzes vooraf Werkelijk geïnteresseerd Goed geïnformeerd Betrekken: alleen als er echt ruimte is voor anderen! 7

8 Factor-C: Gereedschap (geen afvinklijst!) voor organisatie en bestuur
Concrete werkwijze met instrumenten en stappen Maakt vooraf rollen en spelregels bij communicatie helder Geeft houvast om het een keer op een andere manier aan te pakken dan ‘gebruikelijk’

9 Oorsprong: Wallage “Communicatie moet in het hart van beleid(smakers) worden gebracht” Methode ontwikkeld binnen rijksoverheid Doorontwikkeld naar andere overheden Proeftuin voor gemeenten (VNG), nu ook implementatie bij provincies, uitvoeringsorganisatie, universiteiten en waterschappen #factorc LinkedIn groep Factor-C Artikelen over Factor-C

10 Doelstelling en fase helder
Stappen: Doelstelling en fase helder krachtenveld kernboodschap kalender Omgeving in kaart Welke belangen zijn er Nadenken over rollen, kennis en posities Ontwerpen van communicatieproces Signalen betekenis geven Beleid verbinden Keuze voor passende taal en woorden (frame) Momenten en vormen in kaart Maak het anderen makkelijk Varieer met vormen, passend bij leefstijlen

11 Impact bepalen

12 Krachtenveld in beeld; op basis van belangen…
Beïnvloeders (belangengroepen) Beslissers (met bevoegdheden) Meebepalen Meewerken Meedenken Meeweten (kennis)Leveranciers/ uitvoerders Gebruikers (die effecten merken)

13

14 Gerichte boodschap

15 Passende vorm & moment

16

17 Hoe kies je juiste vorm? Bron: Brand Strategy Research (BSR) model, Smart Agent

18 Verwachting participatie
Ideeën genereren, Toetsen & samenwerking & meedenken gelijkwaardigheid Inspraak & Voorleggen, deskundigheid informeren & inspraak (gehoord worden) Bron: Brand Strategy Research (BSR) model, Smart Agent & Buhrs


Download ppt "De omgeving verandert; de overheid verandert"

Verwante presentaties


Ads door Google