De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Expressionistische film

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Expressionistische film"— Transcript van de presentatie:

1 De Expressionistische film

2 Welk beeld weg? Rodchenko - filmposter jaren 20
Kwatta reclame - jaren 60 Shepard Fairey - Obey eye

3 OVEREENKOMSTEN: Alledrie zijn het posters met daarop een oog afgebeeld, het lijken allemaal reclame posters uit de 20ste eeuw. Verschillen: Vorm/kleur Rodchenko bevat meer zwart/wit/grijstinten; terwijl de andere twee helderder van kleur zijn. - compositie - Fairey: zijn oog staat meer onderin het beeldvlak, de compositie van de andere beelden is meer gericht op de bovenste helft van het beeldvlak. - techniek - Fairey: heeft een oog grafisch vormgegeven, de andere twee zijn fotografisch vormgegeven. etc. VERHAAL/INHOUD/IDEE/VOORSTELLING: - Voorstelling: op elk van de afbeeldingen komt een oog voor, maar op afbeelding 1 zie je nog twee figuren die ook omhoog kijken, deze voorstelling heeft dus meerdere ogen in beeld gebracht. FUNCTIE: - Het lijkt alsof alleen kwatta een echte reclame is, doordat Rodchenko meer met propaganda posters geassocieerd wordt, maar het betreft hier een filmposter. Fairey is dus eigenlijk the odd one out, omdat hij een fictieve reclame/propaganda campageneposter gemaakt heeft. CONTEXT: - beeldtaal - Kwatta heeft een typerende jaren 60 reclame-beeldtaal, met geometrische vlakken en heldere kleuren (waaronder lichtblauw en lichtgeel); de andere twee hebben een typerende beeldtaal die bij de Russische propaganda-beeldtaal past. Tijd: Rodchenko en kwatta: twintigste eeuw; Fairey eenentwintigste eeuw. BETEKENIS: - Fairey maakt geen echte reclame, maar fictieve reclame die lijkt op propaganda: hij waarschuwt voor je eigen ogen, die je kunnen bedriegen. Rodchenko en Kwatta maken beide wel reclame voor film en voor chocolade. Aan de andere kant kun je ook Kwatta als the odd one out zien, omdat Rodchenko en Fairey beiden de propaganda beeldtaal hanteren voor een ideële reclame gericht op kijken/waarnemen.

4 Welk beeld weg? Kijk naar de stijlmiddelen

5

6 Wat is de expressionistische film?
Dit is een genre binnen de filmkunst, dat in de twintiger jaren van de vorige eeuw ontstond in de”filmhoofdstad” Berlijn. Het waren stomme films (dus films zonder gesproken tekst) Alles in deze films is er op gericht het innerlijk, het gevoel van de kijker te raken Als onderwerp van handeling vaak verhalen als volksverhalen, legendes mythen

7 Stijlmiddelen De achtergronden zijn sterk beïnvloed door de expressionistische schilderkunst. De decors zijn grotesk en met een groot licht-donker contrast door middel van de belichting en de geschilderde schaduwpartijen. Er worden surrealistische ( droomwereld) en symbolische elementen vermengd om hevige emoties op te roepen. Er wordt gebruikgemaakt van overdreven dramatische gebaren.

8 Kenmerken Stomme film- zwart-wit Gebruik van vaste camera’s
Gotische decors Low key belichting, grote schaduwen, één lichtbron ( beklemmend) Gebruik van pankartes (Het personage vertelt het verhaal onder de vorm van dialogen) Het leggen van accenten door één lichtpunt en de rest donker Vogel-, en kikkerperspectief

9 Vogel-, en kikkerperspectief

10 Welk perspectief zie je hier?

11

12 Battleship Potemkin - Sergei Eisenstein ( 1925)

13 Welk stijlmiddel wordt hier gebruikt?
Welk stijlmiddel wordt hier gebruikt?

14

15 The Cabinet of Dr. Caligari, Robert Wiene (1920)
Door velen gezien als de eerste horrorfilm Caligari is een van de eerste films waarin het grootste gedeelte van het verhaal in een flashback verteld wordt. Geschilderde decors door de expressionistische schildersgroep”Sturm”

16 Metropolis - Fritz Lang, 1927

17 Inhoud De film beschrijft een toekomst waarin er nog maar twee sociale klassen bestaan, de denkers die bovengronds wonen, en de doeners die ondergronds in miserabele toestand de ‘Moloch’ machine(een jaren ‘50 computerachtig apparaat) in opdracht van de denkers aansturen

18

19 Nog steeds een inspiratiebron
Robocop (1987, Paul Verhoeven) , gebaseerd mede op het titaniumlichaam van Lang’s robot . De fascistisch kapitalistische ondertoon uit (1997, Paul Verhoeven) lijkt ook ingegeven door deze sciencefictionklassieker.


Download ppt "De Expressionistische film"

Verwante presentaties


Ads door Google