De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verbinding of barrière? N3, verbinding of barriere?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verbinding of barrière? N3, verbinding of barriere?"— Transcript van de presentatie:

1 Verbinding of barrière? N3, verbinding of barriere?
Bestemd voor de commissie fysiek van Met een supplement over 80 km/h Verbinding of barrière?

2 Verbinding Bleskensgraaf Rotterdam Gorinchem Papendrecht Sliedrecht
Stadswerven Staart Voor auto’s is de N3 een verbinding tussen A15 en A16 met vijf aansluitingen op een afstand van 9 km, neerkomend op gemiddeld 1,5 km tussen de aansluitingen. Voor automobilisten dus een zeer fijnmazige verbinding, lijkt ook bedoeld voor lokaal tot klein interlokaal (Dordrecht-Papendrecht) verkeer. Niet bedoeld als “shortcut” tussen A15 en A16 bv. Gorinchem-Moerdijk. Centrum Stadspolders Werkendam Krispijn Wielwijk ASZ Dubbeldam Sterrenburg Rotterdam Breda ‘s Gravendeel

3 Barrière? Amberdreef W.Dreeslaan Visschersbuurt Wantij
De N3 siert zich weliswaar met de naam Randweg maar feitelijk loopt deze dwars door de bebouwing van Dordrecht heen, er ligt aan de Oostzijde net zoveel bebouwing als aan de Westzijde (het havengebied even buiten beschouwing gelaten). Voor Papendrecht geldt min of meer hetzelfde. In dwarse richting vormt de N3 dus een barriere tussen de woongebieden die, naast de vijf aansluitingen, nog doorbroken is op 3 plaatsen in Papendrecht en 5 plaatsen in Dordrecht. Dordwijklaan = Dubbeldamseweg Zuid; Galileilaan = SM Hugo van Gijnweg (=Krispijnseweg) Noordendijk Dordwijklaan Galileilaan

4 Barrière? Sportterreinen Middelweg Stadspolders Centrum Haaswijkweg
Amberdreef W.Dreeslaan Visschersbuurt Barrière? Sportterreinen Wantij Middelweg Relatieve barrieres: Ter hoogte van de Zuidendijk en de Kilweg is de N3 weliswaar ondertunneld maar is er voor fietsers een probleem in de vorm van de gelijkvloerse kruising respectievelijk met de spoorlijn en de “ontsluitingsweg Wilgenwende”. Wensenlijstje: Tunnel in de Middelweg. Rechttrekken van de fietsroute Haaswijkweg komt later aan de orde. Vier wenspunten dus het lijkt met de barrierewerking in dwarse richting nogal mee te vallen, maar er is meer…. Noordendijk Stadspolders Centrum Haaswijkweg Dordwijklaan Dubbeldam Galileilaan Zuidendijk Kilweg

5 Barrière? Wel degelijk! ? Zuidendijk Kilweg
De N3 is er namelijk niet alleen voor auto’s maar ook voor fietsers. Daartoe ligt er aan de westzijde (en over een kort stukje ook aan de oostzijde) een fietspad langs de autorijbaan. Bij elke aansluiting ontstaat dan een probleem dat per aansluiting verschillend is opgelost. Ter hoogte van de Kilweg houdt het fietspad op. Richting ‘s Gravendeel hebben we een fraaie fietsbrug over de A16 maar verder is het een nogal kruip-door, sluip-door route. In de lengterichting dus nog steeds een barriere. Zuidendijk Kilweg ?

6 Zuidendijk - Copernicusweg Laan VN - Overkampweg
Van Zuid naar Noord laat ik de vier Dordtse aansluitingen passeren. Bij de twee zuidelijkste aansluitingen loopt de op/afrit parallel aan de hoofdrijbaan. De hoofdrijbaan gaat omhoog voor het viaduct, de afrit blijft beneden. Het fietspad loopt met de afrit mee naar de kruisende weg waardoor deze gelijkvloers moet worden gekruist. Zuidendijk - Copernicusweg Laan VN - Overkampweg

7 Zuidendijk - Copernicusweg Laan VN - Overkampweg
, zie de blauwe cirkels. Dit geeft niet alleen hinder voor de fietser die de N3 probeert te volgen maar ook voor het kruisende autoverkeer. Ik vraag nu al aandacht voor het viaductje op het tweede plaatje parallel aan de spoorlijn. Daar gaan we het later over hebben. Zuidendijk - Copernicusweg Laan VN - Overkampweg De kruisende weg wordt gelijkvloers gekruist. Hinder voor zowel kruisend verkeer als N3-fietser

8 Provincialeweg - Haaswijkweg
De constructie rond de afrit Provincialeweg, met bogen in de afrit, geeft de mogelijkheid de fietsers samen met de hoofdrijbaan over de kruisende weg te leiden. Helaas nog steeds … Provincialeweg - Haaswijkweg

9 Provincialeweg - Haaswijkweg
een gelijkvloerse kruising met verkeer op de afrit. Provincialeweg - Haaswijkweg Ongelijkvloers met kruisende weg, afrit nog steeds gelijkvloers Hinder voor zowel afslaand verkeer als N3-fietser

10 Provincialeweg - Haaswijkweg Merwedestraat – Staart
En tenslotte de aansluiting Staart waar iets merkwaardigs gebeurt: de kruising met het afslaande verkeer is ongelijkvloers maar we moeten alsnog …. Provincialeweg - Haaswijkweg Merwedestraat – Staart

11 Provincialeweg - Haaswijkweg Merwedestraat – Staart
gelijkvloers, begeleid door verkeerslichten, de kruisende weg over. Provincialeweg - Haaswijkweg Merwedestraat – Staart Ongelijkvloers met kruisende weg, afrit nog steeds gelijkvloers Afrit ongelijkvloers,maar nu gelijkvloers met Merwedestraat Hinder voor zowel kruisend verkeer als N3-fietser

12 Gedroomde gelegenheid om allerlei plannen mee te laten liften!
De N3 gaat op de schop! Gedroomde gelegenheid om allerlei plannen mee te laten liften! Tunneltjes voor de helft van de prijs (maar… niet gratis….) Lobbyen bij RWS! Maar ook zelf in de buidel willen tasten, anders gebeurt er niets! Waarom dit hele verhaal? Om aan te geven dat er een wensenlijstje bestaat rond de N3. Als die op de schop gaat, en naar we vernomen hebben behoorlijk structureel, alles gaat eruit inclusief de fundering, worden allerlei ingrepen een stuk makkelijker. Niet gratis, maar wel goedkoper dan in de huidige situatie. Dit is dus HET moment om na te denken hoe je bepaalde tekortkomingen zoals daarnet geconstateerd zou kunnen verbeteren.

13 Ideeën worden kansrijk…
Dat is aanleiding geweest tot de bekende brochure links in beeld waarop dit verhaal losjes is gebaseerd. Daarin staan een aantal ideeen om de geconstateerde barrieres te verminderen. Ieder ander idee is overigens welkom, het gaat maar om het… inderdaad, idee. Je zou bijvoorbeeld de Haaswijkweg door kunnen trekken, onder de N3 en de afritten door, zodat tegelijkertijd de huidige omweg voor fietsers wordt opgeheven en de fietsoversteken vervallen. Veiliger, director en ook de auto profiteert ervan omdat de fietsfase in de verkeerslichtcyclus vervalt. Het vrijkomende fietspad langs de Provincialeweg kan worden ingericht als busbaan (zoals aan de noordzijde). De stippellijn is een goedkopere versie die een aantal voordelen niet heeft. Vanwege de betere aansluiting op het viaduct zullen fietsers naar Oudelandshoek nu vaker het viaduct nemen in plaats van de oversteek naar de Hastingsweg. Dat geeft dan ook daar betere doorstroming van het autoverkeer. (Haaswijkweg) Veiligheid door ontvlechten Doorstroming verbeterd ook voor autoverkeer op afslag Directheid: verschuiven modal split

14 Ideeën worden kansrijk…
Veiligheid door ontvlechten Doorstroming verbeterd ook voor autoverkeer op de Merwedestraat Directheid: verschuiven modal split Bij de Merwedestraat zou je een aanhangbrug voor fietsers aan het viaduct kunnen maken. (Die lus is nodig omdat anders de helling te steil wordt. Dat soort details laten we overigens graag over aan de ontwerpers van Gemeente en Rijkswaterstaat.) Het gaat er hier allen maar om u te overtuigen van het nut van dergelijke ingrepen. We hopen enig begrip te kweken voor de noodzaak hierin juist op dit moment te investeren. (Merwedestraat)

15 Ook onder handbereik? Station Zuid gaat op de schop!
Fietspad Galileilaan – Leerpark tussen spoorlijn en N3 over viaduct Max Gootelaan Ontlast oversteek Overkampweg, veiliger, betere doorstroming. Tenslotte nog een idee dat ik u niet wil onthouden. Ik had al uw aandacht gevraagd voor het viaductje in de Max Gootelaan tussen het Leerpark en het Bastionhotel. Als je weet dat er grote plannen zijn de fietsenstallingen bij station Zuid fors uit te breiden en dat de huidige route van station naar leerpark een aantal ongunstige oversteken met de Overkampweg en de N3-aansluitingen behelst kun je je voorstellen dat het de moeite waard is dat viaductje met een fietspad (tussen N3 en spoorlijn in) te verbinden met station Zuid.

16 Verbinding! Maar niet gratis…
De moraal van dit verhaal: Grijp de kansen die er liggen om de N3 en omgeving voor het fietsverkeer te stroomlijnen. Dat is niet alleen gunstig voor de fietsers (veiliger, sneller) maar ook voor het autoverkeer. Als er door betere fietsvoorzieningen maar een paar mensen overstappen van auto op fiets wordt het al merkbaar minder druk op de autobaan. Zo profiteren ook de automobilisten die niet overstappen daarvan. Aarzel dus niet om daar fondsen voor vrij te maken…

17 Geldt al in Papendrecht
CO2 emissie Fijnstof Geluid Doorstroming Heb ik nog 1 minuut? Dan verwijs ik naar de raadsinformatiebrief over M3 en M4. Er zijn meerdere redenen om op de gereconstrueerde N3 een maximumsnelheid van 80 km/h aan te houden, ik som ze hier op. De raadsinformatiebrief betreft allen de punten 3 en 4. Daar wil ik nog wel iets over kwijt.

18 De vermindering van fijnstof bij 80 km/h wordt in de conclusie van het verlag van OZHZ gebagatelliseerd. Nu heb ik in een vorig leven geleerd dat conclusies het meest veelzeggend zijn in wat ze verbergen. Hier is niet zo moeilijk aan te wijzen wat er verborgen wordt. Er is een afname van zoveel procent. Van wat? Wat is met andere woorden de uitgangswaarde in de huidige situatie hoe dicht ligt deze bij eventuele grenswaarden en wat is de oorzaak (herkomst)? Een verandering van 1,4 procent kan dan toch veelbetekenend zijn. KAN, ik zeg niet dat hij het IS, maar deze conclusie geeft daar geen uitsluitsel over. Dan zou je het hele verslag moeten lezen en daarvoor bezit ik nou net niet de deskundigheid. Procenten van wat?

19 En als we eens allebei doen?
Maar het ergste is dat het afleidt van een ander punt: dat 80 km/h wel degelijk effectief is in het bestrijden van geluidsoverlast. “Alternatieve” oplossingen kosten allemaal geld. Ze doen me denken aan een familie die last heeft van de radio van de buren. Zullen we vragen of de radio wat zachter kan? Maar, zegt de jongste dochter, we kunnen toch verhuizen? Goed idee, zegt vader, en belt de verhuiswagen. En deze vergelijking gaat nog mank ook. Als je zowel 80 km/h als de “alternatieve” oplossingen uitvoert, verlos je naar schatting 20 … 25% van de omwonenden die ernstige geluidsoverlast ondervinden daarvan. Waarom niet? Het is Rotterdam ook gelukt 80 km per uur af te dwingen op de A13 En als we eens allebei doen?

20 Geldt al in Papendrecht
CO2 emissie Fijnstof Geluid Minder files Dus nog even de vijf argumenten voor een snelheidsbeperking van 80 km/h op de hele N3

21 Gedroomde gelegenheid om allerlei plannen mee te laten liften!
De N3 gaat op de schop! Gedroomde gelegenheid om allerlei plannen mee te laten liften! Tunneltjes voor de helft van de prijs (maar… niet gratis….) Lobbyen bij RWS! Maar ook zelf in de buidel willen tasten, anders gebeurt er niets! En de argumenten om juist nu ook als Gemeente te investeren in (fiets)voorzieningen rond de N3. Dank u voor uw aandacht.


Download ppt "Verbinding of barrière? N3, verbinding of barriere?"

Verwante presentaties


Ads door Google