Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMelanie Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Kees Kraaijeveld en Shaun Lednor
Dordrecht, 21 september 2016 Gemeente Dordrecht Wat kan beter aan de p&c-cyclus? Kees Kraaijeveld en Shaun Lednor
2
Digitalisering is een belangrijk begin… … maar nog niet alles
3
Begrotingsprogramma’s:
Gewenste informatie? Behapbare hoeveelheid? Begrijpelijke taal? Vergelijkbaar? Kortom: een goed begrotingsdebat over het gemeentebeleid, juist voor niet-financials
4
De Argumentenfabriek Missie Helder denken voor een betere toekomst Rol
Mensen in staat stellen om gezamenlijk op basis van inzicht keuzes te maken Dagelijks werk Denkproces inrichten, begeleiden en uitwerken
5
Gemeentes Amsterdam: programmateksten begroting 2015
Hengelo: app beleidsbegroting 2015 en 2016 Almelo: inzicht in kerntaken Amersfoort: inzicht in bezuinigingskeuzes Den Helder: kerntaken + keuzeverkenning Andere klanten Meerjarenprogrammering (instituut Deltares) Voortgangsrapportages (Havenbedrijf R’dam) Etc.
6
Resultaten Raad Hengelo hanteert app liever dan begroting
Herstelbegroting A’foort unaniem, incl. WOZ Begroting Den Helder zonder discussie Open begrotingsdebat A’dam over indicatoren “Een inhoudelijk debat: moeten we vaker doen”
7
Dit kan in Dordrecht dus ook
8
Voorbeelden …
9
Perspectief P&C-producten waarin beleid voorop staat:
Gevraagde informatie Behapbare hoeveelheid informatie Logisch gestructureerd Teksten zijn begrijpelijk Consistent beantwoord Over jaren vergelijkbaar
10
Zodat: Raad kan sturen, controleren en vertegenwoordigen op de inhoud
Raad zicht heeft op lange en korte termijn, op hoofdlijnen en details College haar bedoelingen beter kan communiceren en onderbouwen Media een helder beeld hebben van keuzes Burgers, muziekschool, sportclubs, zorg en welzijn etc. goed geïnformeerd worden
12
Gemeente Zuidplas
13
Gemeente Hengelo
14
Gemeente Amsterdam 2015
15
Gemeente Amsterdam 2014
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.