Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Welkom
2
Kopgroep: Gestart begin 2013 Ondernemers, Vastgoed, gemeente, horeca
Denktank
3
Onderwerpen Kopgroep:
Advies nieuwe winkeltijdenwet Advies evenemententerreinen Site Beleef Zaltbommel Warenmarkt Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) Deelname diverse klankbordgroepen
4
Evaluatie Kopgroep: Voldoet aan behoefte Meer slagkracht nodig
Financieel Kennis en kunde Voor en door ondernemers
5
Verkenning naar binnenstadfonds:
Projectgroep Praktijkvoorbeelden onderzocht Gesprekken met oprichters van fondsen Onderzoek naar haalbare omvang van het fonds Onderzoek naar zaken die vanuit het fonds kunnen worden gefinancierd
6
Even voorstellen… Floor Dil, Utrecht
Projectleider voor verschillende gemeenten op gebied van economisch beleid en ondernemerschap Ervaring met ondernemersfondsen - Gemeentebreed OF Zwijndrecht - Gemeentebreed OF Alblasserdam - Bedrijveninvesteringszone Zwijndrecht
7
Opbouw Doel van het Binnenstadsfonds Een fonds obv reclamebelasting
Een blik op de fondsen in Nederland Waar worden fondsgelden aan besteed? Het Binnenstadsfonds Zaltbommel: - Financiën - Wat gaan we doen - Wie doet mee? - Structuur Proces Vragen, opmerkingen, ideeën?
8
Doel van het Binnenstadsfonds
Samen werken aan het behoud en de ontwikkeling van een economisch vitale binnenstad Mogelijkheid om in collectief verband zaken te financieren en organiseren Ruimte voor lange termijn visie Gesprekspartner zijn voor de gemeente Iedereen doet mee
9
Binnenstadsfonds obv reclamebelasting
Veldhovens model: belasting op openbare aankondigingen, met WOZ-waarde als grondslag Voor en door ondernemers: samen begroting bepalen Rol gemeente: facilitair (innen gelden + doorsluizen Stichting Binnenstadsfonds) en financiële controle. Géén invloed op bestedingen! Kopgroep houdt op te bestaan Voorop moet staan dat gemeente haar publieke taken blijft financieren uit eigen algemene middelen. Fonds is een “plus” hierop. Evaluatie werking fonds na 3 jaar met aanbevelingen - Woord “reclamebelasting” is eigenlijk misleidend, omdat de belasting geheven wordt op alle openbare aankondigingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Gedacht kan worden aan: schriftelijke aankondigingen, foto's, tekeningen, logo's, stickers, raam-aanplakbiljetten, teksten en figuren op gevelborden, vlaggen, merken en emblemen. - Ooit bedoeld om wildgroei reclameuitingen te voorkomen, inmiddels meer als gebiedsgericht collectief financieringsinstrument ingezet
10
“Openbare aankondigingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg” Bij openbare aankondigingen kan gedacht worden aan: schriftelijke aankondigingen, foto's, tekeningen, logo's, stickers, raam-aanplakbiljetten, teksten en figuren op gevelborden, vlaggen, merken en emblemen.
11
Een blik op de fondsen in Nederland
3 typen: - Gemeentebreed fonds obv WOZ-waarde - Bedrijveninvesteringszone (BIZ) - Reclamebelasting Leiden had in 2005 het eerste ondernemersfonds Inmiddels 40 gemeenten met een gemeentebreed fonds, 112 gemeenten met een vorm van Reclamebelasting en meer dan 120 BIZ-gebieden.
12
Waar worden fondsgelden aan besteed?
Zaken die de volgende doelen dienen: • Een sterkere economische binnenstad • Een binnenstad met een passende uitstraling en ambiance • Een sterker profiel van de binnenstad • Een goede marketing- en promotiestrategie van de binnenstad • Beter contact en communicatie tussen ondernemers en gemeente • Een schone en veilige binnenstad • Een hogere organisatiegraad van ondernemers met betere afstemming onderling. Het ondernemersfonds betaalt niet mee aan zaken die ‘van de gemeente’ zijn, maar is aanvullend!
13
Zomerfeesten centrum Zwijndrecht
14
Sfeerverlichting Breda
15
Veghel: Professionele Centrummanagementorganisatie
16
Utrecht: evenementen en promotie rondom Tourstart
17
Culemborg: sinterkaasintocht
18
Utrecht: cameratoezicht winkelcentra
19
Veenendaal: KVO-W certificering
‘s - Hertogenbosch: aansluiting databank Collectieve Winkel Ontzegging
20
Veenendaal: Gratis Wifi netwerk in de gehele binnenstad
21
Binnenstadsfonds Zaltbommel: Financiën
Totaalbudget: ca. € per jaar Ca. 156 bijdrageplichtige panden, waarvan 40% lid OVZ Gemiddelde ondernemer draagt niet meer bij dan huidige OVZ-contributie OVZ-contributie gaat omlaag, blijft als belangenbehartiger WOZ-waarde Jaarlijkse bijdrage Minder dan € €350 Tussen € en € €450 Tussen € en € €550 Meer dan € €650
22
Binnenstadsfonds Zaltbommel: Wat gaan we doen?
Actieplan Binnenstadsfonds Zaltbommel met ideeën. Aanvullingen welkom!! Economische vitaliteit - Regionale kennisuitwisseling - Toezien op naleving detailhandelsbeleid - Consumentenonderzoek onder bezoekers - Initiatieven ism pandeigenaar bij leegstand
23
Veiligheid - Ondersteunen KVO - Bijdrage cameratoezicht binnenstad - Organiseren cursussen/voorlichting ter verbetering veiligheid Verkeer en parkeren - Monitoren verkeer- en parkeerstromen, handhaving. Waar nodig bijsturen - Waken voor (tijdelijk) verlies parkeerplaatsen en bevorderen parkeercapaciteit - Mogelijkheden blauwe zone onderzoeken Stimuleren consumenten gebruikmaken Beersteeg
24
Kwaliteit openbare ruimte - Sfeerverlichting - Muziekinstallatie - Vlaggen en banieren bij evenementen - Monitoren kwaliteit en schoonhouden openbare ruimte - Bloembaskets aan lichtmasten Evenementen - Ondersteunen activiteiten koopzondagen - Ondersteuning organisatie Bommelweek - Intocht Sint - Faciliteren initiatieven bevordering sfeer op zaterdagen - Bijdrage Korendag en Aardbeiendag - Organisatie Winteraktie - Nieuw evenement
25
Marketing en promotie - Onderhoud website Beleef Zaltbommel - Samenwerking op gebied van promotie binnenstad Organisatie en communicatie - Secretariaat - Digitale nieuwsbrief - Citymanager - Opstellen jaarplannen - Ondernemersavond
26
Wie doet mee?
27
Structuur Raad van Advies - Wethouder - Financieel deskundige - Marketing en/of gebiedsdeskundige Bestuur - 1 bestuurslid OVZ - 1 lid OVZ - 1 lid OVZ - 1 niet-lid OVZ - 1 niet-lid OVZ Uitgangspunten - Gemixte branches, oa. Horeca, vastgoed, detailhandel - Geen dubbelingen - Min. 1 financieel onderlegd Binnenstadsmanager - Voorgestelde structuur - Bestuur dient zoveel mogelijk gemengd en representatief voor ondernemers binnenstad. Dus mix van wel-niet OVZ-lid, verschillende branches - Raad van Advies - Bestuur stuur binnenstadsmanager aan - Opvulling werkgroepen heel belangrijk!! Werkgroep KVO Werkgroep Evenementen Werkgroep Marketing & Promotie
28
Oproep: bestuursleden
Open aanmelding De taken van het bestuur zijn drieledig: 1. Eindverantwoordelijkheid dragen voor een ordelijke gang van zaken, inclusief toezicht op de rechtmatigheid van de bestedingen en inclusief een tijdige rapportage en verantwoording naar de gemeente. 2. Ondernemend Zaltbommel stimuleren zich te organiseren en gebruik te maken van de mogelijkheden van het fonds. 3. De communicatie met en tussen de ondernemers in de binnenstad en met de gemeente bevorderen. We zoeken personen die voldoen aan het volgende profiel: - Gezocht worden personen die in de opbouwfase van het fonds een pioniersrol willen spelen. Dat wil zeggen dat het in eerste instantie om een commitment van twee jaar gaat. - Bestuursleden moeten het concept van het fonds inspirerend vinden en plezier hebben in pionierswerk. - Tenminste een van de bestuursleden moet voldoende financieel zijn ingevoerd om toe te zien op het opbouwen van een solide administratie - De bestuursleden moeten in staat zijn om een diversiteit aan ondernemers aan het Binnenstadsfonds te binden. - Het bestuur als geheel moet de pluriformiteit van de binnenstad van Zaltbommel weerspiegelen.
29
Proces Na deze avond: rondje langs niet-georganiseerde ondernemers om draagvlak te peilen 29 maart: voorstel bij college van B&W 1 juni: besluit gemeenteraad 1 juli: inwerkingtreding Binnenstadsfonds Augustus/september: aanslag Gemeentebelastingen Augustus/september: formele oprichting Stichting Binnenstadsfonds Zaltbommel en sluiten convenant met gemeente
30
Vragen, opmerkingen en ideeën
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.