Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiaan van der Wolf Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
2
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes
3
Doel experimentele doorlopende leerroutes vmbo-mbo
Aantrekkelijkheid beroepsonderwijs vergroten, via: Uitdagende, meer doelmatige en waar mogelijk versnelde leerroutes Betere doorstroming vmbo-mbo Minder uitval
4
Ter inspiratie: twee leerlingprofielen
5
Kenmerken routes Vakmanschaproute Technologieroute Beide routes
vmbo basis en kader alle sectoren CSPE en examen sectorvakken niet verplicht diploma mbo 2 alle domeinen Technologieroute vmbo gl en tl techniek, technologie in GL volledig vmbo examen + diploma diploma mbo 4 topsectoren = techniek, innovatief groen Beide routes Start derde leerjaar vmbo - BOL en BBL - Geïntegreerd onderwijsprogramma – versnelling mogelijk – vakken gespreid afsluiten Samenwerkingsovereenkomst (met o.a. terugvaloptie voor de deelnemer) Reguliere bekostiging
6
Waarom deelnemen? Ruimte voor regionale inkleuring. Focus op:
Doelgroep Regionale arbeidsmarkt Doelmatig aanbod bij dalende leerlingaantallen ……
7
Aanvragen experimenten
Schooljaar : aangevraagd 2013 Schooljaar ; 1 t/m 31 oktober 2014: tenminste één vmbo-school + mbo-instelling Per route en combinatie sector & domein één aanvraag indienen
8
Stand van zaken 2014-2015 Veel animo
Verhouding vakmanschap – technologie Veel techniek Regionale spreiding Bilaterale / regionale samenwerkingsverbanden
9
Ondersteuning experimenten
Netwerk (ondersteuning) Helpdesk DUO Leerlingprofielen Leerplankaders voor beide routes Digitaal platform PLEIO Betrokkenheid inspectie(s) Monitor
10
Voorbereiding aanvragen
Regionale voorlichtingsbijeenkomst en Adviesgesprekken
11
Tessa van Dorp Saskia Frenken Dorin Bolkesteijn 14 maart 2014
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.