Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
DE LEERSTIJLEN VAN KOLB
Dit programma gaat over de leerstijlen van Kolb. Check even of iedereen de voorbereidingsopdracht heeft gedaan en de grafiek bij zich heeft.
2
LEERSTIJLEN Blijf bij je leest zitten waar je zit
Bij dit programma gaan we kijken naar jouw manier van leren. Waarschijnlijk heb je een bepaalde favoriete stijl. We zullen kijken welke dat is en wat daar de kracht van is. Het is goed om in hoge mate bij je voorkeursstijl te blijven (zoals een schoenmaker bij zijn leest), maar ….. (zie dia 3)
3
LEERSTIJLEN Maar kijk ook verder dan je leest lang is
Het is ook goed om - naast je voorkeursstijl - te kijken naar andere stijlen en deze uit te proberen. (Kijk als docent zelf even hoeveel je in dit stadium al prijsgeeft over het punt dat je wil maken. Je kunt het wellicht beter op het eind doen (bij dia 15), waar deze twee illustraties weer even teug komen)
4
Illustreer dimensie 1: concreet – abstract.
5
Illustreer dimensie 2: actief experimenteren – observatie, reflectie.
6
Laat zien hoe de 2 dimensies in elkaar vallen en dan 4 kwadranten vormen
7
Laat zien hoe zo een cirkel ontstaat, met daarin de volgende vier types in de 4 kwadranten (deze 4 types zijn dezelfde als die in de test, die ze thuis hebben gemaakt): - Dromer / ontwikkelaar - Denker - Beslisser - Doener Vraag plenair hoe ze het vonden om de test in te vullen. Bekijk de grafiek van enkelen, wissel uit hoe de verschillen zijn.
8
WAT HEEFT JE VOORKEUR? Doener Dromer / ontwikkelaar Beslisser Denker
Enthousiast in het diepe springen Zien óf (en waar) het schip strandt Dromer / ontwikkelaar Een plan van aanpak bedenken De tijd nemen om na te denken De kwestie (creatief) van verschillende kanten bekijken Beslisser Snel uitproberen Pragmatisch en doelgericht handelen Denker Verbanden leggen Een structuur aanbrengen Achtergronden uitzoeken - Licht de kenmerken (c.q. voorkeuren en kwaliteiten) toe van de 4 types. - Pols of dat herkenbaar is, bijvoorbeeld door enkele mensen te vragen die een duidelijke voorkeursstijl hadden of ze deze kenmerken herkennen
9
STEL, JE WIL CONSULTVAARDIGHEDEN LEREN…
Doener Gewoon beginnen met consulten en kijken waar je in de praktijk tegen aan loopt. Dromer / ontwikkelaar Eerst kijken hoe je opleider het doet, de wezenlijke dingen noteren, toepassen op enkele patiënten, op video opnemen en de video’s nabespreken met je opleider. Beslisser Kijken wat een beetje de bedoeling is (wat voor praktijk, wat voor type patiënten, hoe ziet de opleider het) en dan snel vaststellen wat je insteek gaat worden. Denker Het boek uit het basiscurriculum pakken en vergelijken met Silverman. De verschillen op een A4 tje zetten en kijken hoe je het nieuwe kunt toevoegen aan het oude. Probeer de 4 stijlen toe te passen op het aanleren van Consultvaardigheden. Vraag bijvoorbeeld eerst aan mensen met een duidelijke voorkeursstijl hoe ze dat het liefst zouden doen, laat dan pas de dia zien en vergelijk hun antwoord met wat er in de dia staat.
10
Waar ben je sterk is ? Kijk zelf even of je deze dia laat zien.
In deze dia worden meerdere voorbeelden gegeven, die misschien niet allemaal herkenbaar zijn. Eventueel kun je vragen of ze er per stijl 1 of 2 uit kunnen kiezen die ze het meest herkenbaar vinden.
11
Benoem dat we nu hebben gekeken naar 4 statische types.
In werkelijkheid is het natuurlijk niet zo statisch: dromen, denken, beslissen en handelen doen we allemaal wel eens. Dus er moet een beweging op gang komen… Dia 11 laat die beweging mooi zien (laat hem kort zien, het gaat alleen om de beweging, want de terminologie is hier anders). Dia 12 laat dat ook zien.
12
Benoem dat we nu hebben gekeken naar 4 statische types.
In werkelijkheid is het natuurlijk niet zo statisch: dromen, denken, beslissen en handelen doen we allemaal wel eens. Dus er moet een beweging op gang komen… Dia 11 laat die beweging mooi zien (laat hem kort zien, het gaat alleen om de beweging, want de terminologie is hier anders). Dia 12 laat dat ook zien.
13
Hier wordt de beweging van dia 11 en 12 mooi uitgewerkt.
Dus in het gunstigste geval doorloopt iemand de hele cirkel. Dit geldt op meerdere niveaus: - micro niveau (bijvoorbeeld bij het aanleren van één specifieke vaardigheid, of bij een inbreng tijdens de reflectieronde) - meso niveau (bijvoorbeeld het doorlopen van een supervisieproces) - macro niveau (bijvoorbeeld het volgen van de opleiding tot huisarts) Je kunt op meerdere punten in de cirkel insteken en vanaf dat punt de cirkel volgen. Dat impliceert dat je startpunt altijd kan zijn datgene wat de aios goed beheerst. Van daaruit probeer je hem dan in contact te brengen met stijlen die voor hem minder natuurlijk zijn. Geef daarbij meerdere voorbeelden van verschillende aard (dus medisch-technisch, gedragswetenschappelijk, persoonlijk, etc.)
14
UITWISSELEN Waarin scoren aios en opleider beiden hoog en laag?
Is dat herkenbaar? Kun je eigen voorbeelden geven Zijn er grote verschillen tussen hao en aios? Is dat al gebleken? Hoe dan? Hoe zit het met de valkuilen van jullie stijlen? Kun je de leerstijlen toepassen op een DART-N opdracht die de aios heeft gemaakt? Het is tijd om één en ander uit te wisselen. Laat ze de uitdraai pakken van hun eigen stijl (dus de voorbereidingsopdracht die ze hebben gedaan). Deel bijlage 2 uit (De vier leerstijlen). Zet de koppels bij elkaar en laat ze onderstaande vragen uitwisselen (alternatief: zet 2 koppel bij elkaar en laat elk koppel het andere koppel interviewen): Waarin scoren aios en opleider beiden hoog en laag? Is dat herkenbaar? Kun je eigen voorbeelden geven? Zijn er grote verschillen tussen hao en aios? Is dat al gebleken? Hoe dan? Hoe zit het met de valkuilen van jullie beide stijlen? Kun je de leerstijlen toepassen op een DART-N opdracht die de aios heeft gemaakt?
15
Koester je voorkeuren en kwaliteiten, neem ze mee, maar ga ook op zoek naar nieuwe wegen
Kom weer plenair bij elkaar en wissel ervaringen uit: - Was het herkenbaar? - Zinvol? Rond (opnieuw) af met de boodschap dat het goed is om aan te sluiten bij je voorkeurstijl. Tegelijkertijd moet je er niet in blijven hangen, moet je ook werken aan andere stijlen (al was het maar omdat daar wellicht winst te halen is) en moet je de cirkel rond maken.
16
DA'S HANDIG, ONDERWEG NAAR ROME
Sluit af met de laatste dia: Er gaan vele wegen naar Rome, maar …. Op elk van die wegen kun je pech krijgen… En dan is het misschien maar goed als je in je gereedschapskist meerdere ‘oplossingen’ hebt liggen.
17
LITERATUUR Louis van Kessel. Kolbs typologie van leerstijlen een hulpmiddel voor begeleiding van het leren van supervisanten. Supervisie in opleiding en beroep ,26-44 Programmeren van onderwijs op basis van leerstijlen. DOZ. 9. Honey and Mumford: The manual of learning styles. Literatuur
18
‘Reserve’ dia’s 18 Reserve dia’s.
Dit zijn alternatieve dia’s. Ze hebbend de powerpoint niet gehaald, maar misschien zie je er nog bruikbare tussen. 18 18 18 18
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.