De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aan de slag met spijbelrapporten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aan de slag met spijbelrapporten"— Transcript van de presentatie:

1 Aan de slag met spijbelrapporten
Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

2 Secundair onderwijs Spijbelrapport 6
Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

3 Inhoud spijbelrapport secundair onderwijs
Tijdig en laattijdig ingeschreven Aantal meldingen problematische afwezigheid Aantal meldingen problematische afwezigheid per onderwijsniveau Aantal meldingen tucht Aantal schoolveranderingen tijdens het schooljaar volgens uitschrijvende school Aantal schoolveranderingen tijdens het schooljaar volgens inschrijvende school Aantal leerlingen UIT en IN opgedeeld naar schoolwijziging Monitoring definitief uitgesloten leerlingen tijdens de schooljaren en Opvolging van de evolutie van het aantal meldingen problematische afwezigheid bij 10 halve dagen ongewettigde afwezigheid Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

4 Tijdig en laattijdig ingeschreven
Een leerling is “laat” ingeschreven als deze niet voorkomt in de zending van 1, 2 en 3 september. Leerlingen van wie de eerste inschrijving een inschrijving voor de OKAN-klas was, zijn niet mee opgenomen. Besluit: Centra voor leren en werken hebben traditioneel meer laattijdige inschrijvingen Het aantal leerlingen dat laattijdig inschrijft is zeer beperkt. Hier stelt zich geen probleem. Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

5 Aantal meldingen problematische afwezigheid
Een leerling is problematisch afwezig als 30 halve dagen B-codes (ongewettigde afwezigheid) worden geteld. Vanaf 10 halve dagen B-codes is de begeleiding door het CLB vereist. Vanaf 30 halve dagen B-codes stuurt de school een dossier problematische afwezigheid door naar het Agentschap Onderwijsdiensten (AgODi). Regelgeving geldig tot en met Wijziging met ingang van 1 september 2016. De beschikbare informatie is deze die de scholen hebben doorgestuurd. Schooljaar Dossiers PA (30+) Aantal leerlingen (inclusief BuO) %PA 247 10967 2,25 235 11016 2,13 245 11116 2,20 259 11143 2,32 344 11393 3,02 360 11529 3,12 380 11593 3,28 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

6 Aantal meldingen problematische afwezigheid
Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

7 Aantal meldingen problematische afwezigheid (2014-2015)
Centrumstad Aantal dossiers Aantal leerlingen %PA Antwerpen 2153 36327 5,93 Oostende 311 5645 5,51 Gent 1362 24992 5,45 Mechelen 445 9881 4,50 Aalst 433 9833 4,40 Genk 265 6729 3,94 Hasselt 385 10189 3,78 Kortrijk 315 10004 3,15 Sint-Niklaas 360 11529 3,12 Roeselare 157 7493 2,10 Leuven 12886 2,06 Turnhout 143 7805 1,83 Brugge 314 17890 1,76 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

8 Informatie nog niet beschikbaar
Aantal meldingen problematische afwezigheid Jaar LLn PA %PA Voor 01/02 % voor Na 01/02 % na 10967 247 2,25 130 1,19 117 1,07 11016 235 2,13 95 0,86 140 1,27 11116 245 2,20 108 0,97 137 1,23 11143 259 2,32 99 0,89 160 1,44 11393 344 3,02 125 1,10 219 1,92 11529 360 3,12 114 0,99 246 11593 380 3,28 Informatie nog niet beschikbaar Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

9 Aantal meldingen PA per onderwijsniveau
Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

10 Aantal meldingen PA per onderwijsniveau (2014-2015)
Besluit: Meldingen problematische afwezigheid zijn het talrijkst in: De B-stroom (1B en beroepsvoorbereidend leerjaar) Tweede graad BSO Derde graad BSO Deeltijds beroepsonderwijs Buitengewoon secundair onderwijs OKAN Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

11 Aantal meldingen tucht
Een leerling die – hetzij een tijdelijke uitsluiting, hetzij een definitieve uitsluiting (voorafgaand aan de inschrijving in een andere school) – een tuchtsanctie heeft gekregen, wordt het recht op lesbijwoning ontnomen. Ongeacht het feit of de leerlingen tijdens de bedoelde uitsluiting wel of niet door de school wordt opgevangen, wordt van rechtswege als gewettigd afwezig geregistreerd met een T-code. Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

12 Aantal meldingen tucht
Besluit: Het aantal tuchtdossiers is min of meer constant. Het is bekend dat het toepassen van de T-code als verantwoording voor een afwezigheid in de scholen op zeer verschillende wijze gebeurt. Schooljaar Aantal dossiers Aantal LLn % tuchtdossiers 115 10967 1,05 112 11016 1,02 123 11116 1,11 98 11143 0,88 106 11393 0,93 111 11529 0,96 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

13 Aantal uitschrijvingen tijdens het schooljaar (2014-2015)
Alle uitschrijvingen tijdens het schooljaar worden hierbij in aanmerking genomen. Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

14 Aantal inschrijvingen tijdens het schooljaar (2014-2015)
Alle inschrijvingen tijdens het schooljaar worden hierbij in aanmerking genomen. Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

15 Aantal uit- en inschrijvingen tijdens het schooljaar
Besluit: Uit- en inschrijvingen tijdens het schooljaar zijn met elkaar in evenwicht. Schooljaar Uit In Saldo 499 454 -45 394 368 -46 408 414 +6 385 386 +1 460 461 478 498 +20 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

16 Monitoring definitieve uitsluitingen
1. Aantal uitsluitingen per schoolmaand Sep Okt Nov Dec Jan Feb Maa Apr Mei Jun Aug Tot. 14-15 3 11 6 7 14 4 1 48 106 15-16 15 53 116 16-17 10 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

17 Monitoring definitieve uitsluitingen
1. Aantal uitsluitingen per schoolmaand Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

18 Monitoring definitieve uitsluitingen
2. Aantal uitsluitingen per onderwijsniveau Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

19 Monitoring definitieve uitsluitingen
2. Aantal uitsluitingen per onderwijsniveau Niveau Populatie % GSO 3033 43 1,42% 3019 40 1,32% ASO 2452 1 0,04% 2518 0,00% BSO 1899 36 1,90% 1951 50 2,56% KSO 204 2 0,98% 206 0,49% TSO 2338 11 0,47% 2342 7 0,30% BuSO 667 13 1,95% 684 17 2,49% DBSO 486 475 Se-n-Se 135 0,74% 11079 106 0,96% 11330 116 1,04% Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

20 Monitoring definitieve uitsluitingen
2. Aantal uitsluitingen per onderwijsniveau en per leerjaar ( ) GSO ASO BSO KSO TSO BuSO DBSO 43 1 36 2 11 13 40,75% 0,94% 33,96% 1,89% 10,38% 12,26% 0,00% 3 4 5 6 7 20 23 19 GSO 43 40,75% A-stroom B-stroom 1A 2A 1B BVL 10 16 7 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

21 Monitoring definitieve uitsluitingen
2. Aantal uitsluitingen per onderwijsniveau en per leerjaar ( ) GSO ASO BSO KSO TSO BuSO DBSO 40 50 1 7 17 34,48% 0,00% 43,10% 0,86% 6,03% 14,66% 2 3 4 5 6 11 29 25 12 8 GSO 40 34,48% A-stroom B-stroom 1A 2A 1B BVL 3 8 21 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

22 Monitoring definitieve uitsluitingen
3. Vinden een nieuwe school na … schooldagen Schooldagen 0-5 27 30 6-10 10 11 11-15 4 3 16-20 21-25 2 26-30 1 31-35 Onbekend Omstandigheden Stop schoolloopbaan Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

23 Monitoring definitieve uitsluitingen
4. Aantal uitsluitingen volgens geslacht Schooljaar Mannelijk Vrouwelijk 89 83,96% 17 16,04% 76,72% 27 23,28% Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

24 Monitoring definitieve uitsluitingen
5. Veranderen van studierichting na de definitieve uitsluiting Schooljaar : Aantal definitieve uitsluitingen vóór 15/01 = 23 13 leerlingen (56%) kiezen dezelfde richting, 10 leerlingen (44%) kiezen een andere richting Aantal definitieve uitsluitingen na 15/01 = 35 17 leerlingen (49%) kiezen dezelfde richting, 11 leerlingen (31%) kiezen een andere richting, bij 7 leerlingen (20%) is de nieuwe studiekeuze onbekend. Schooljaar : Aantal definitieve uitsluitingen vóór 15/01 = 28 7 leerlingen (25%) kiezen dezelfde richting, 21 leerlingen (75%) kiezen een andere richting Aantal definitieve uitsluitingen na 15/01 = 34 17 leerlingen (50%) kiezen dezelfde richting, 13 leerlingen (38%) kiezen een andere richting, bij 4 leerlingen (12%) is de nieuwe studiekeuze onbekend. Jaar Zelfde richting Andere richting Onbekend 14-15 30 51,7% 21 36,2% 7 12,1% 15-16 24 38,7% 34 54,8% 4 6,5% Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

25 Monitoring definitieve uitsluitingen
6. Vinden een school binnen het LOP-werkingsgebied of er buiten Jaar Binnen LOP Buiten LOP Onbekend 14-15 34 58,62% 19 32,76% 5 8,62% 15-16 42 67,74% 16 25,81% 4 6,45% Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

26 Monitoring definitieve uitsluitingen
7. Evolutie aantal meldingen problematische afwezigheid – 10 B-codes Een leerling is problematisch afwezig als 30 halve dagen B-codes worden geteld. Een B-code is een ongewettigde afwezigheid. Vanaf 10 halve dagen B-codes is de begeleiding door het CLB vereist. Vanaf 30 halve dagen B-codes stuurt de school een dossier problematische afwezigheid naar het AgODi. LLn met 10 x B-code Populatie % (volledig) 1256 11393 11,02% (volledig) 1373 11529 11,91% Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

27 Eindconclusies Het aantal problematische afwezigheden (30 of meer halve dagen B-code) stijgt sinds Deze tendens is onrustwekkend. In vergelijking met de 12 andere centrumsteden is de score van Sint-Niklaas eerder gunstig (3,12% tegenover 4,03% voor alle centrumsteden samen) Meldingen PA zijn het meest talrijk in: De B-stroom Tweede en derde graad BSO Deeltijds beroepsonderwijs Buitengewoon secundair onderwijs OKAN (met enig voorbehoud) Aantal tuchtdossiers blijft relatief constant (circa 110 dossiers per schooljaar of 1% van de totale schoolpopulatie) Aantal uit- en inschrijvingen tijdens het schooljaar zijn met elkaar in balans (450 – 500) Uitschrijvingen die niet gevolgd worden door een inschrijving zijn een indicatie voor ongekwalificeerde uitstroom. Aantal definitieve uitsluitingen tijdens het schooljaar blijft constant (circa 0,6% van de totale populatie). Aantal definitieve uitsluitingen op 30 juni blijft eveneens constant (circa 0,5% van de totale populatie). Piekmomenten voor definitieve uitsluitingen: periode november-december en februari-maart 80% van de definitief uitgesloten leerlingen zijn jongens 75% van de definitief uitgesloten leerlingen vindt een nieuwe school binnen een periode van 10 dagen. Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

28 Mogelijke aanbevelingen
Streven naar afspraken voor de registratie van ongewettigde afwezigheden. Focus van het spijbelpreventiebeleid is gericht op de risicogroepen: B-stroom Tweede en derde graad BSO Deeltijds beroepsonderwijs Buitengewoon secundair onderwijs OKAN (met enig voorbehoud) Afspraken over het melden van definitieve uitsluitingen tijdens en na het schooljaar versterken en correct naleven. Streven naar afspraken betreffende (zeer) laattijdige definitieve uitsluitingen tijdens het schooljaar. Zie inspirerende voorbeelden in Antwerpen, Gent en Mechelen Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

29 Basisonderwijs Spijbelrapport 1
Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

30 Rapport kleuterparticipatie Problematische afwezigheid
Te laat komen Problematische afwezigheid Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

31 Kleuterparticipatie Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

32 Kleuterparticipatie Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

33 Kleuterparticipatie Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

34 Kleuterparticipatie Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

35 Overzicht resultaten kleuterparticipatie 2015-2016
Reden 4-jarigen 5-jarigen Medische redenen 3 Huisonderwijs 2 Verblijf in het buitenland Ouders houden kind bewust thuis 1 Wonen niet meer op het gegeven adres Geen informatie Ingeschreven in een school Totaal 13 4 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

36 Overzicht resultaten kleuterparticipatie 2015-2016
Te laat komen Overzicht resultaten kleuterparticipatie Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

37 Problematische afwezigheid
Aantal dossiers met 5 of meer B-codes in schooljaar Dossiers LLn % K/LP 32 79 40,51% L1 121 988 12,25% L2 76 944 8,05% L3 60 969 6,19% L4 41 874 4,69% L5 42 860 4,88% L6 19 776 2,45% Totaal 391 5490 7,12% Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

38 Problematische afwezigheid
Aantal dossiers met 5 of meer B-codes in schooljaar Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

39 Problematische afwezigheid
Evolutie aantal dossiers problematische afwezigheid in het secundair onderwijs (*) Begeleiding van CLB’s en individueel traject na 10 halve dagen B-code (**) Begeleiding van CLB’s en individueel traject na 5 halve dagen B-code Schooljaar Dossiers PA Aantal leerlingen % PA 247 10967 2,25 (*) 235 11016 2,13 (*) 245 11116 2,20 (*) 259 11143 2,32 (*) 344 11393 3,02 (*) 360 11529 3,12 (*) 380 11593 3,28 (*) 2506 (x 6,6) 21,62 (**) Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016


Download ppt "Aan de slag met spijbelrapporten"

Verwante presentaties


Ads door Google