Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHerman de Jonge Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Vuren, 9 februari 2017 Rob Hulleman
2
Programma Welkom, programma en kennismaking Theorie rondom adviseren
Praktijkopdracht / flip-over / interview 2-tallen Ken je zelf: persoonlijkheidstypen (DISC) Communicatie met verschillende persoonlijkheidstypen Luistervaardigheden en oefening in tweetallen Adviesstijlen: introductie Werkopdrachten, evaluatie en afsluiting
3
Elementen bij adviseren
Omgeving Organisatie Adviseur Geadviseerde(n) Adviesaanpak Inhoud
4
Elementen bij adviseren
Omgeving Organisatie Adviseur Geadviseerde(n) Adviesaanpak ----- Notulen ( :52) ----- Benadrukken dat de ADVISEUR het belangrijkste instrument is bij EFFECTIEF ADVISEREN. Natuurlijk moet je je vakkennis op orde hebben maar jouw GEDRAG (verbaal/non verbaal) is doorslaggevend. Inhoud
5
Niveaus van persoonlijk functioneren
situatie ROLLEN gedrag vaardigheden POSITIE overtuigingen persoonlijkheid ZELF ANDER waarden normen
6
De moderne (payroll)professional
VERANTWOOR- DELIJKHEID ZELF -STURING -INZICHT
7
Realistisch zelfbeeld?
Leergang Situationeel Leidinggeven Najaar 2011 Realistisch zelfbeeld? D I S C ??!!
8
Elementen bij adviseren
Omgeving Organisatie Adviseur Geadviseerde(n) Adviesaanpak Inhoud
9
Voorbereidende opdrachten (deel 1)
Geef verdeling werk in percentages weer tussen uitvoerend en advisering (breed) Geef, in trefwoorden, voorbeelden van eigen adviezen Lees in reader ´Contact leggen` en maak het testje
10
Opdracht Zoek een gesprekspartner en wissel de uitkomsten van jullie opdrachten eens uit: Wat herken je? Waar zitten verschillen? Bespreek na afloop: - in hoeverre jullie écht contact hadden? - hoe merkte je dat? - hoe werd er geluisterd door de ander? - ervaarde je échte aandacht? Tijdbestek: 2 x 10’ Succes! ----- Notulen ( :52) ----- Bij deze eerste opdracht aangeven dat het vandaag erg belangrijk is om op META-COMMUNICATIENIVEAU naar mensen en processen te gaan kijken (Flip over). Dit is dus meer dan alleen INHOUD!!
11
Effectief adviseren in 7 stappen
12
Wat is DISC? D I S C Een hoog gevalideerd instrument (90%)
Maakt gedragspatronen zichtbaar Gemakkelijk te begrijpen Voorkeursgedrag in een context Geen label voor mensen D I S C
13
Onze DISC-stijl geeft duidelijkheid over?
Hoe we gemotiveerd worden Welke omgeving onze voorkeur heeft Wat onze persoonlijke doelen zijn Hoe we communiceren met anderen Hoe we graag behandeld willen worden D I S C
14
Principes Wanneer we verschillen en overeenkomsten in mensen waarderen, leggen we ‘fout’ en ‘goed’ labels gemakkelijker terzijde Als een ander aansluit op jouw communicatievoorkeuren, ga je haast automatisch beter luisteren en positiever reageren D I S C
15
DISC: de basis D Daadkracht I Interactie S Stabiliteit C Conformeren
16
D I S C DISC: de basis Daadkracht Interactie Stabiliteit Conformeren
Snel tempo Veranderen Producten D Daadkracht I Interactie S Stabiliteit C Conformeren Taakgericht Resultaten & ratio Mensgericht Gevoelens & emoties Rustig tempo Behoudend Procedures
17
Deelnemer 1 workshop Laten we samen werken op een
rustige en effectieve manier D I S C
18
Deelnemer 1 workshop Laten we samen werken op een
rustige en effectieve manier D I S C
19
Deelnemer 2 workshop Voordat we aan de slag gaan wil ik de voors en tegens afwegen om zeker te zijn dat we het juiste doen! D I S C
20
Deelnemer 2 workshop Voordat we aan de slag gaan wil ik de voors en tegens afwegen om zeker te zijn dat we het juiste doen! D I S C
21
Ik wil hoe dan ook met enthousiaste en interactieve mensen werken.
Deelnemer 3 workshop Ik wil hoe dan ook met enthousiaste en interactieve mensen werken. D I S C
22
Ik wil hoe dan ook met enthousiaste en interactieve mensen werken.
Deelnemer 3 workshop Ik wil hoe dan ook met enthousiaste en interactieve mensen werken. D I S C
23
Geef me een uitdaging en laat me mijn gang gaan!
Deelnemer 4 workshop Geef me een uitdaging en laat me mijn gang gaan! D I S C
24
Geef me een uitdaging en laat me mijn gang gaan!
Deelnemer 4 workshop Geef me een uitdaging en laat me mijn gang gaan! D I S C
25
Mijn motto: adviseren is luisteren in ‘t kwadraat
26
4 (of 5) niveaus van luisteren
Niet luisteren Doen alsof Selectief Aandachtig en samenvatten “ “ “ “ (inhoud en emotie)
27
Luisteren = AANDACHT GEVEN (Open) vragen stellen (inhoud en emotie)
Hoe? (Open) vragen stellen (inhoud en emotie) Samenvatten en doorvragen Onthullen (kwetsbaarheid tonen) Effecten? Relatieversterkend, vergroten vertrouwen Informatievergarend Reflecterend, aanzetten tot nadenken
28
Werkopdrachten dag 2 Mail me in een korte, concrete uitwerking (max. half A4) een voor jou lastige situatie in een adviesgesprek. Verzamel in je werk- en/of privé-situatie voorbeelden van typisch D-, I-, S- en of C-gedrag. Lees de PPT-sheets en handout ‘Verdieping empathie’ door. Succes en tot 4 april!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.