Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPeter Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Handboek voor leraren Gespreksvoering Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
2
Overzicht presentatie
grenzen aan de uitwisseling vier niveaus in een gesprek interventies in een gesprek ik-boodschap gespreksvormen slechtnieuwsgesprek conflictoplossingsgesprek coachingsgesprek leerlingen met verlieservaringen Handboek voor leraren Gespreksvoering
3
Grenzen aan de uitwisseling
Gedachten, gevoelens, overtuigingen zijn alleen van mij Onder je huid ben je alleen, je zult nooit de ervaring van een ander ervaren en een ander nooit die van jou Handboek voor leraren Gespreksvoering
4
Vier niveaus in een gesprek
inhoud het onderwerp waarover je met elkaar praat procedure de vorm waarin men het gesprek voert interactie de wijze waarop de gesprekspartners met elkaar omgaan in het gesprek emotie de beleving van elk van de gesprekspartners tijdens het gesprek Handboek voor leraren Gespreksvoering
5
Interventies in een gesprek
Handboek voor leraren 1 aandacht geven 2 terug- koppelen 3 vragend aansluiten 4 samen- vatten 5 ordenend sturen 6 vragend toevoegen 7 confron- teren 8 informeren/ adviseren 9 oordelen 10 opleggen Gespreksvoering
6
Keuze van interventies
factoren die een rol spelen: de leerling bedoeling van de mentor relatie tussen de mentor en de leerling de situatie Handboek voor leraren Gespreksvoering
7
Ik-boodschap wat je voelt of waar je last van hebt
waarom je er last van hebt hoe je het graag zou willen zien Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering
8
Moeilijke gespreksvormen
slechtnieuwsgesprek conflictoplossingsgesprek coachingsgesprek Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering
9
Het slechtnieuwsgesprek
breng het nieuws direct vertel het altijd zelf breng het zonder omwegen leef mee, maar zeg geen dingen die je niet kunt waarmaken Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering
10
Het conflictoplossingsgesprek
in 5 fasen helder krijgen wat het twistpunt is beide partijen komen met oplossingen alle oplossingen nader beschouwen de partijen bespreken de opties en besluiten samen wat de beste oplossing is handelen conform de gekozen oplossing Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering
11
Het coachingsgesprek in 5 fasen
de leerling krijgt de gelegenheid zijn verhaal te doen de hulpvraag wordt gespecificeerd vaststelling van het te bereiken doel het actieplan de afsluiting Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering
12
Leerlingen met verlieservaringen
hoe sta je er persoonlijk in? wat weet je van het rouwproces? wat zijn ‘verkeerde’ signalen in dit proces? wat kan de school doen? wat doe je als de leerling weer op school komt? wat is er specifiek echtscheiding? Handboek voor leraren sgesprek Gespreksvoering
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.