Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNorbert de Backer Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Eelco Braad | Hylke Faber | Menno Wierdsma | Nick Degens
2
Eelco Braad Senior Researcher Adaptive Systems Lectoraat User-Centered Design Hanze University of Applied Sciences Groningen PhD-candidate Human-Technology Interaction Eindhoven University of Technology
3
Samenwerking Hylke Faber Eelco Braad Menno Wierdsma Nick Degens
Onderzoeksgroep ICT & Didactiek Lectoraat User-Centered Design HBO-Studenten basisschool-leerlingen
4
Techniek en Educatie Techniek speelt een steeds belangijkere rol in onze maatschappij. Alle studenten en basisschool-leerlingen van nu zullen meer met techniek te maken krijgen. Maar: dit is bij studenten pedagogiek niet altijd de eerste interesse dit is op basisscholen niet altijd een hoofd-onderwerp + deze ontwikkeling vraagt om meer mensen met verstand van techniek
5
Computational Thinking
De manier van denken en manier van werken van computer-programmeurs is op veel meer momenten nuttig. Algoritmisch Denken: systematisch in stappen bedenken hoe je iets aanpakt en hoe dat tot het gewenste resultaat leidt. Abstractie: versimpeling van de probleemsituatie creëren door het weglaten van onbelangrijke details, weergeven in een model, tekening of code.
6
Computational Thinking
Leren om een computer te programmeren is dus niet het doel, maar wellicht een van de middelen. in het hoger onderwijs (Pedagogische Academie) in het basisonderwijs (15 basisscholen in Noord-Nederland)
7
Programmeren in de Klas
Er is de afgelopen jaren al een en ander uitgeprobeerd op het gebied van Computational Thinking: Groep 7/8: Unplugged Programmeren – met kaartjes, bekertjes, etc. Groep 7/8: HTML+Javascript Groep 5/6: Lego WeDO
8
Programmeren in de Klas
9
Individuele Verschillen
Leerlingen verschillen enorm van elkaar – ook binnen een klas. interesse en motivatie niveau en ontwikkeling leerbehoeftes Hoe kom je tegemoet aan die verschillende leerlingen?
10
Adaptieve App te makkelijk Oefening Laat de robot 10cm vooruit rijden.
Leerdoel CT-6: algoritmisch denken Niveau 1 Leerdoel CT-9: automatiseren Niveau 1 te moeilijk Leerdoel CT-5: probleemanalyse Niveau 5 Oefening Ontwerp een robot die steeds naar het licht toe rijdt. Leerdoel CT-6: algoritmisch denken Niveau 4 Leerdoel CT-10: simulatie Niveau 2
11
Adaptieve App Als we nu van verschillende oefeningen in kaart brengen wat de moeilijkheidsgraad is en welke leerdoelen aan bod komen… Als we nu na elke oefening vragen aan een leerling hoe leuk de oefening was en hoe moeilijk… Kunnen we dan misschien een goede volgende oefening adviseren?
12
Aanpak Deze Innovation Challenge aanvraag is een multidisciplinaire aanvraag. praktijk: HBO-studenten en basisscholen domeinkennis: Onderzoeksgroep ICT & Didactiek, Pedagogische Academie – Menno Wierdsma, Hylke Faber proceskennis: Lectoraat User-Centered Design, Instituut voor Communicatie, Media & IT – Eelco Braad, Nick Degens
13
Aanpak Lego WeDo oefeningen in kaart brengen en koppelen aan leerdoelen Computational Thinking. Opstellen adaptief model (oefeningen, moeilijkheidsgraden, individuele leerpaden, etc.) Demo-applicatie ontwikkelen voor gebruik in de klas. Uitproberen op hogeschool (PA-studenten in het lab) en bassischool (Programmeren in de Klas in de praktijk).
14
Planning en Ondersteuning
We willen in de periode januari tot april de werkzaamheden uitvoeren en vervolgens in mei en juni de resultaten analyseren en presenteren. Ondersteuning vanuit SURFNet kan bestaan uit het ondersteunen van kennisdeling: welke projecten of partners kunnen relateren aan dit project waar kunnen we kennis halen of brengen
15
Uitkomsten Inzichten over gepersonaliseerde techniek in het onderwijs:
Wat brengt deze aanpak aan individuele leerlingen? Wat doet het met het groepsproces in de klas en de leerkracht? Wat zijn goede en minder goede ontwerpkeuzes voor een adaptieve app? De in dit experiment ontwikkelde en geëvalueerde opzet kan eenvoudig worden gebruikt in andere omgevingen. De werkwijze is ook toepasbaar op andere onderwerpen – het hoeft niet per se over Computational Thinking of Lego te gaan.
16
Vragen en/of Opmerkingen
Eelco Braad Senior Researcher Adaptive Systems
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.