Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnneleen van Dam Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Matched Care – SNAP @ School
Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1
2
Achtergrond Intermetzo Intermetzo Flevoland: SNAP – Stop Nu Ander Plan
Polikliniek Jeugdzorg Ambulant (o.a.: Gezins FACT , IAG) JJI (Landelijke bestemming) SNAP – Stop Nu Ander Plan Intermetzo_2
3
Achtergrond Stop Nu Ander Plan SNAP is een integrale (gezinsgerichte) gezamenlijke aanpak van kinderen die ernstig antisociaal gedrag vertonen/delicten plegen Augimeri, Walsh & Slater, 2011 “26 jaar doorontwikkeling” Intermetzo_3
4
Schema SNAP Achtergrond Kinderen met gedrags-problemen
passend aanbod voor jongens Gestructureerde sekse specifieke taxatie kind en gezin Kinderen met gedrags-problemen gezamenlijk toeleiden / 1 ingang Passend aanbod voor meisjes Intermetzo_4
5
SNAP Modules Achtergrond
SNAP® kinder groep (jongens en meisjes/ 6-8 en 9-12), Girls Club) SNAP ® ouder Groep Mentorschap kind & 1-1 Counselling (Individual Befriending & Community Hook-up) SNAPParenting - gezinscounseling Huiswerkbegeleiding/remedial teaching Leerkracht consultatie Leader-In-Training (ervaringsdeskundigen) Continued Care – ouder en kind club Psychiatrisch consult Girls Growing Up Healthy Booster sessies Intermetzo_5
6
De Bongerd Onderdeel van Almere Speciaal
Achtergrond De Bongerd Onderdeel van Almere Speciaal Speciaal Onderwijs voor kinderen die: Behoefte hebben aan intensieve begeleiding op sociaal emotioneel gebied Intermetzo_6
7
Opbouw Aanmeldingen vanuit veel verschillende instanties, o.a. scholen
Veel aanmeldingen vanuit de Bongerd Kinderen met forse gedragsproblemen Komen moeilijk tot leren door (gezins)problematiek Niet alle kinderen hebben juiste hulpverlening / hulpverlening komt niet in school Uitdaging: Uitdaging: Zeer intensief aanbod voor ouders en kinderen Betrokkenheid vanuit school is klein We willen betrokkenheid vergroten Weg naar hulpverlening is vaak moeilijk door de forse problematiek Kloof tussen hulpverlening en school is groot Intermetzo_7
8
Resultaat SNAP groepen in de klassen op school
Geminimaliseerd programma specifiek voor klassen 13 sessies, 1 keer per week 45 minuten SNAP les SNAP integratie in de school Intermetzo_8
9
Successen SNAP is passend aanbod voor alle kinderen
Gezamenlijke taal binnen school Leerkrachten spreken SNAP-taal en kunnen generaliseren naar momenten buiten de SNAP-les IB’ers praten vanuit SNAP taal en gebruiken SNAP tools Gezamenlijke taal zorgt voor voorspelbaarheid voor de kinderen Zeer laagdrempelig invoegen hulpverlening in school. Signalerende werking Kloof wordt verminderd Leerkrachten worden voorbeeld (voorbeeldfunctie) in SNAP Onderlinge betrokkenheid vergroot: kinderen worden elkaars coach Intermetzo_9
10
Uitdagingen Hoe twee culturen samen te brengen: SNAP = positief. School heeft veelal reactieve gedragsinterventie (regels, correctie) “ik ben voor het onderwijs, niet voor behandeling” Ouderbetrokkenheid vergroten Hoe programma levendig te maken Niet alleen les. Hoe op te nemen in systeem Intermetzo_10
11
Lessons Learned Gezamenlijke Visie Ouderbetrokkenheid Voorbeeldfunctie
Geen gezamenlijke visie is geen kans van slagen Neem tijd voor ontwikkelen visie, blijf evalueren / toetsen met elkaar Ouderbetrokkenheid Ouders zijn van onmisbaar belang in hulpverlening voor deze doelgroep Ouderbetrokkenheid is laag. Verminderde kans op blijvende gedragsverandering Voorbeeldfunctie Door veel aanwezigheid, veel doen, ontstaat niet alleen gedragsverandering bij kinderen, maar ook bij leerkrachten Intermetzo_11
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.