Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosalia van der Meer Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Ouders Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
3
Wie ben ik en wat kom ik hier eigenlijk vertellen?
voorstellen Wie ben ik en wat kom ik hier eigenlijk vertellen?
4
SBB Stichting brede buurtschool Den Haag (SBB) ondersteunen verbinden
5
SBB Ondersteunen * personeel * organisatie en inhoud * beheer en exploitatie
6
SBB Verbinden “In de stad goede voorbeelden aan elkaar koppelen” “Motor zijn van de ontwikkeling” “Kenniscentrum”
7
Brede buurtschool SBB stimuleert de ontwikkeling van de brede buurtschool Brede buurtschool: werkt samen met partners om een kind optimaal te ontwikkelen
8
Brede buurtschool Verschillende redenen voor het zijn van een brede buurtschool Vanuit taalachterstand (LKP, zomerschool) Vanuit opvang (samenwerking met opvang) Vanuit passend onderwijs (zorg, schoolcoach) (of combinatie van redenen)
9
Brede buurtschool Vanuit taalachterstanden Vanuit een sociaal maatschappelijke achterstand
10
Ontwikkeling kind ? Ouders Kind school Buurt
11
Ouders spelen de grootste rol in de ontwikkeling van het kind
Ontwikkeling kind Ouders spelen de grootste rol in de ontwikkeling van het kind (kind van 0-12 jaar leeft uur en gaat hiervan maar 7500 uur naar school)
12
Filmpje
13
Ontwikkeling kind Wil je kinderen beter ontwikkelen?
Dan MOET je samenwerken met de ouders
14
Hoe krijg je die twee groepen samen?
Ontwikkeling kind Binnen school zijn de leerkrachten belangrijk Buiten school zijn ouders belangrijk Hoe krijg je die twee groepen samen?
15
Ontwikkeling kind Leiderschap Inzicht geven Vieren van succes
Verandering in denken
16
Ontwikkeling kind Hoe zit dat samenwerken er dan uit? “Sterk afhankelijk van de populatie van je school”
17
Comeniusschool Haagse wijk Transvaal (krachtwijk)
32 nationaliteiten op school Meeste ouders geen of zeer lage opleiding Thuis spreekt men de “eigen” taal In de buurt spreekt men de “eigen” taal
18
beginsituatie Ouders stappen wanneer ze de kinderen naar school brengen niet snel de school in of zijn snel weg. De opkomst van informatieavonden is laag (onder de 30 procent). Teamleden nemen weinig initiatief tot het uitnodigen of betrekken van ouders bij lessen. Met uitstapjes van de klas is het moeilijk om voldoende hulpouders mee te krijgen. De opkomst bij presentaties/ talentendagen van kinderen is laag (onder de 30 procent). Er wordt thuis door ouders weinig ondersteuning aan kinderen t.a.v. huiswerk gegeven. Ouders en kinderen praten thuis vaak geen Nederlands. Er wordt thuis door ouders met kinderen weinig tot geen Nederlands gelezen.
20
Doelen De komende jaren zien we een trend van hogere opbrengsten van uitstroom naar het voortgezet onderwijs. Meer dan 50 procent van de ouders heeft in dit schooljaar een les in de klas bezocht. De rapportavonden hebben dit schooljaar een opkomst van 100 procent. De informatieavonden hebben dit schooljaar een opkomst van meer dan 50 procent.
21
Aan de slag!!!!!!!!
22
Leiderschap Visie Overtuiging Communicatie
ouders Leiderschap Visie Overtuiging Communicatie
23
Inzicht geven Literatuur Onderzoek Op bezoek bij…..
ouders Inzicht geven Literatuur Onderzoek Op bezoek bij…..
24
ouders Vieren van succes Gebak na de 20e ouder bij de koffieochtend
Benoemen van succes Goede voorbeelden benoemen
25
ouders Verandering in denken! Laagdrempelig Positief Samenwerking Deur altijd open
26
Van ouderparticipatie tot ouderbetrokkenheid
ouders Van ouderparticipatie tot ouderbetrokkenheid
27
ouders Ouderparticipatie: Koffieochtenden Spelinloop Taallessen
Informatieochtenden Vaderavonden Fietsles Sporten met ouders
28
ouders Ouderbetrokkenheid Vragen naar de schooldag Boekje lezen
Helpen met huiswerk
29
ouders Invloed van ouderbetrokkenheid Positieve, stimulerende, ondersteunende, veilige, talige omgeving bieden
30
ouders De ouder coördinator zorgt voor de contacten met de ouders De schoolcoach moet een preventieve relatie onderhouden met ouders die bijdraagt aan het tijdig signaleren en wegnemen van belemmeringen die de onderwijsontwikkeling van hun kinderen in de weg staat
31
Ouders en de bibliotheek
Van participatie naar betrokkenheid Dus……………………………………..
32
Kwam de bibliotheek op school
34
Ouders en de bibliotheek
En vervolgens langzaam weer de stap naar de bibliotheek…….. *Kinderen bij het inschrijven meteen lid *Ouderochtenden op de bibliotheek *Onder begeleiding van…….. *Zelfstandig (met foto)
35
Ouders en de bibliotheek
Meetbare resultaten Er komen meer ouders en kinderen in de bibliotheek Er is meer uitleen van boeken Ouders kennen de bibliotheek en weten die te vinden
36
Meetbare resultaten algemeen
De sfeer in de school Meer ouders in de school Meer participatie Meer samenwerking 100 procent opkomst rapporten 76 procent opkomst informatieavonden Opbrengsten kinderen?
37
Conclusie? Zeg nooit nooit en geef nooit op! Blijf de lat hoog leggen!
Ouders Conclusie? Zeg nooit nooit en geef nooit op! Blijf de lat hoog leggen!
38
Ouders Bedankt voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.