Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBertha Mulder Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Houdt u rekening met de Omgevingswet?
Regiodagen Gemeentefinanciën Voor datum, voettekst, etc. gebruik onder het menu ‘Invoegen’ de gewenste optie. Via Start, Nieuwe dia kun je kiezen uit diverse soorten dia’s om in te voegen. 6 juli 2017 WTC Rotterdam
2
Inhoud Omgevingswet Bestuursakkoord en financiële afspraken
Actuele Ontwikkelingen Financieel Dialoogmodel VNG voor kosten Omgevingswet Eerste beelden van de uitkomsten Groepsgesprekken
3
Inhoud Omgevingswet Bestuursakkoord en financiële afspraken
Actuele Ontwikkelingen Financieel Dialoogmodel VNG voor kosten Omgevingswet Eerste beelden van de uitkomsten Groepsgesprekken
4
Vraagstelling per groep
Groep 1: Leren van grote projecten Wat zijn de lessen die we leren uit dit soort grote projecten? We hebben nu een aantal van dit soort projecten gehad. Wat is uit dit voorbeeld te leren voor andere, grote projecten? Welke lessen ziet u? Met welke ervaring moeten we rekening houden? Helpt het om vroegtijdig de dialoog over kosten te voeren? Groep 2: Beheersen kosten Hoe hou je grip op de kosten van dit soort grote projecten? Hoe kun je de hoogte van de kosten van een dergelijk groot project het beste beïnvloeden? Welke rol speelt het of je iets als individuele gemeente doet, of in samenwerking? Groep 3: Anders werken Wat ga je morgen in je organisatie anders doen? Wat zijn elementen waar je echt iets mee gaat doen? Wat verwacht je er van? Waarom ga je dit doen?
5
Eenvoudiger wetgeving in vier stappen
Van 26 wetten naar 1 wet Van 5000 naar 350 wetsartikelen Van 240 naar 14 regelingen Van centraal naar lokaal bepaald Het omgevingsrecht bestaat uit tientallen wetten en honderden regelingen voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Zij hebben allemaal hun eigen uitgangspunten, werkwijzen en eisen. De wetgeving is daardoor te ingewikkeld geworden voor de mensen die ermee werken. Daardoor duurt het bijvoorbeeld langer voordat een project kan starten Het lijkt zo vooral een juridische exercitie, maar dat is het niet!
6
Vier doelen van de Omgevingswet
Vergroten afwegingsruimte Inzicht in wat wel en niet kan Snellere besluitvorming Integrale benadering leefomgeving Meer ruimte voor overheden Inzicht voor burgers en bedrijven Kortere termijnen Een compleet beeld Om dat te bereiken: visie, andere manier van werken, daarvoor ICT nodig. Programma twee stromen: invoering en Digitaal Stelsel Omgevingswet Impact Gebruiksgemak & voorspelbaarheid Initiatiefnemer: grotere rol in het proces en gelijke informatie Vertrouwen: staat voorop in handelen overheid en burger! Samenhangende benadering Integrale werkwijze van de gemeente en keten Digitalisering: Digitaal Stelsel Omgevingswet en het aanpassen van gemeentelijke informatievoorziening Versnellen en verbeteren Ketengericht werken: inclusief zaakgericht werken, dossiervorming, samenwerkingsruimte, etc. Algemene regels: verschuiving van vergunningverlening naar beleid, toezicht en handhaving. Open mind: vergunningverleners, handhavers en accountmanagers met bredere open agenda op pad
7
Impact op organisaties
Werkprocessen Kennisontwikkeling Cultuur Omgevingswet Kennisontwikkeling: Nieuwe beleidsvelden en nieuwe inzet van strategische instrumenten Integratie van bijvoorbeeld regelgeving APV, welstand Verschuiving naar handhaving en toezicht Werkprocessen: Interdisciplinair Relatie tussen de Omgevingsvisie en het Programma Minder vergunningaanvragen, meer overleg aan de voorkant Goede samenwerking vereist Cultuur: Niet toetsen, maar adviseren en later toezicht houden Frontoffice en backoffice Kerncompetenties Organisatieverandering: Samenwerken Projectorganisatie Front-office ICT: Grootste effort van de ministerie Nieuw platform: aanvraag, raadplegen en toetsen Alle informatiehuizen moeten gekoppeld worden Nieuwe standaarden Hergebruik onderzoeken Financiën: Invoeringskosten (Akkoord VNG) Leges Kostenverhaal Formatie-effecten ICT Financiën Organisatie
8
Inhoud Omgevingswet Bestuursakkoord en financiële afspraken
Actuele Ontwikkelingen Financieel Dialoogmodel VNG voor kosten Omgevingswet Eerste beelden van de uitkomsten Groepsgesprekken
9
Bestuursakkoord Omgevingswet 2015
10
Afspraken Bestuursakkoord
Investeringskosten Rijksoverheid draagt investeringskosten digitaal stelsel (150 M€), invoeringsondersteuning (35M€) en informatiepunt (10 M€) Voor implementatie komt voor gemeenten eenmalig 13M€ beschikbaar Transitiekosten Worden gedragen door partijen zelf Uitvoeringskosten (structurele kosten) Gesloten beurzen voor wet- en regelgeving. Verdeelsleutel DSO: Rijk 19%, provincies 6%, gemeenten 70% en waterschappen 5% Met een maximum voor kosten digitale stelsel en informatiepunt, voor gemeenten 18 M€/jaar (scenario 2) en 40 M€/jaar (scenario 3) Bespaarde kosten Eventuele besparingen zijn vrij besteedbaar Afspraken over kostenbeheersing Clausules en herijkingsafspraak
11
Inhoud Omgevingswet Bestuursakkoord en financiële afspraken
Actuele ontwikkelingen Financieel Dialoogmodel VNG voor kosten Omgevingswet Eerste beelden van de uitkomsten Groepsgesprekken
12
Actuele ontwikkelingen
Financiën wet- en regelgeving Onderzoeken financiële effecten Invoeringsbesluit Ministeriële regeling Aanvullingswet- en regelgeving Onderzoek leges Monitoring Herijkingsonderzoeken (motie ALV)
13
Actuele ontwikkelingen
Financiën Digitale Stelsel Kostenbeheersing en sturing op invoering: Agile werkwijze Besluitvorming op basis van businesscases Ophalen wensen en realiseren generieke producten en ICT: Onderzoek Beheerorganisatie DSO-onderdelen UIVO-trajecten Te maken afspraken over structureel beheer: Verrekening kosten Digitale Stelsel Inrichting beheersorganisatie Ondersteuning gemeenten Samen organiseren, Digitale Agenda 2020 Tool (invoerings)kosten
14
Inhoud Omgevingswet Bestuursakkoord en financiële afspraken
Actuele ontwikkelingen Financieel Dialoogmodel VNG voor kosten Omgevingswet Eerste beelden van de uitkomsten Groepsgesprekken
15
Financieel Dialoogmodel
Wat? Inzicht in kosten: Het model moet voor gemeenten bruikbaar zijn om intern de discussie aan te gaan wat de effecten zijn van de in- en uitvoering van de Omgevingswet op exploitatie- en frictiekosten, investeringen en budgettering ten aanzien van de veranderopgave. Waarom? Tool voor opstellen begroting: Het model moet voor gemeenten een bruikbaar gesprekshandvat zijn om te bepalen wat de effecten zijn van de in- en uitvoering van de Omgevingswet op de eigen begroting. Hoe? Van input, via throughput, naar output (berekening op basis van aannames).
16
Het model start met een 25-tal vragen met keuzes die gemeenten de komende jaren moeten gaan maken.
Zoals: is de gemeente van plan gebruik te maken van het kerninstrument Programma en wat zijn verwachte mutaties in FTE’s. Veel zaken nu nog lastig exact aan te geven. Maar wel mogelijk om Nu het gesprek met elkaar er over aan te gaan. Vervolgens kunnen verschillende scenario’s worden bedacht.
17
Op basis van aannamen geeft het model voor de verschillende onderwerpen een kosteninschatting.
Het model biedt daarbij de mogelijkheid om de uitkomsten gemeente-specifiek te maken door aan te geven in welke mate er extra budget vrijgemaakt dient te worden Soorten kosten: Invoering, exploitatie en frictie In de volgende categorieën: Algemene informatie; Wet- en Regelgeving, Instrumenten en Regelbeheer; Dienstverlening; Bedrijfsarchitectuur; Informatiearchitectuur; Privacy en Informatiebeveiliging; en Relatie- en Stakeholdermanagement
18
Aan het einde van het model een overzichtelijk Dashboard
Hier de uitkomsten te zien En scenario’s gemakkelijk te vergelijken.
19
Inhoud Omgevingswet Bestuursakkoord en financiële afspraken
Actuele ontwikkelingen Financieel Dialoogmodel VNG voor kosten Omgevingswet Eerste beelden van de uitkomsten Groepsgesprekken
20
Eerste beelden van de uitkomsten
Reeds opgenomen in begroting 2017 Bandbreedte van wat reeds is opgenomen in de begroting loopt sterk uiteen bij middelgrote en grote gemeenten
21
Eerste beelden van de uitkomsten
Invoeringskosten per gemeentecategorie De ingevulde modellen geven het volgende beeld weer voor de invoeringskosten 2017 – 2024. Het loopt sterk uiteen. Er is geen goed of fout. De kosten hangen sterk af van onder meer de vertreksituatie en de ambitie van de gemeente. Het is een model dat wordt doorontwikkeld. Hiervoor dient de inbreng van de gemeenten uit het ROM netwerk als input. Hoe dichter bij de invoeringsdatum van de Omgevingswet, hoe vollediger het beeld is van de kosten.
22
Inhoud Omgevingswet Bestuursakkoord en financiële afspraken
Actuele Ontwikkelingen Financieel Dialoogmodel VNG voor kosten Omgevingswet Eerste beelden van de uitkomsten Groepsgesprekken
23
Vraagstelling per groep
Groep 1: Leren van grote projecten Wat zijn de lessen die we leren uit dit soort grote projecten? We hebben nu een aantal van dit soort projecten gehad. Wat is uit dit voorbeeld te leren voor andere, grote projecten? Welke lessen ziet u? Met welke ervaring moeten we rekening houden? Helpt het om vroegtijdig de dialoog over kosten te voeren? Groep 2: Beheersen kosten Hoe hou je grip op de kosten van dit soort grote projecten? Hoe kun je de hoogte van de kosten van een dergelijk groot project het beste beïnvloeden? Welke rol speelt het of je iets als individuele gemeente doet, of in samenwerking? Groep 3: Anders werken Wat ga je morgen in je organisatie anders doen? Wat zijn elementen waar je echt iets mee gaat doen? Wat verwacht je er van? Waarom ga je dit doen?
24
Meer informatie / links
Aan de Slag met de Omgevingswet: VNG – Dossier Invoering Omgevingswet invoering#overlay-context=onderwerpenindex/ruimte-en- wonen/omgevingswet-invoering ROM-netwerk Aanmelden via
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.