Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoris de Graaf Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Marie Jose Navis m.navis@hetnieuweeemland.nl
Met een 6 geen succes?! Marie Jose Navis
2
…..mentaliteitsprobleem; ongemotiveerd en gebrek aan ambitie?
3
Hou op te zeuren-zesje Zolang ik m’n diploma maar haal-zesje Om op te vallen- zesje Te moeilijk- zesje Om niet op te vallen- zesje To please-zesje Feest - zesje Ik ben druk genoeg- zesje Kansen spreiden - zesje Ik maak me druk om een ander vak - zesje Te laat begonnen – zesje Hockey is zo leuk - zesje Groepsdruk- zesje Protest - zesje Social media – zesje Ik doe m’n best -zesje
4
Ten aanzien van leerwerk
Zolang ik m’n diploma maar haal-zesje Te moeilijk- zesje Ik ben druk genoeg- zesje Kansen spreiden - zesje Ik maak me druk om een ander vak - zesje Te laat begonnen – zesje Protest - zesje Ik doe m’n best -zesje
5
Ten aanzien van andere leerlingen
Om op te vallen- zesje Om niet op te vallen- zesje Feest - zesje Ik ben druk genoeg- zesje Hockey is zo leuk - zesje Groepsdruk- zesje Social media - zesje
6
Bovendien… Motivatie is datgene wat een individu tot bepaald gedrag drijft. Motivatie heeft invloed op de richting en intensiteit van het menselijk gedrag (Huiit, 2008) Ambitie is streven naar een bepaald doel
7
Calculerend leergedrag
Hou op te zeuren-zesje Zolang ik m’n diploma maar haal-zesje Om op te vallen- zesje Te moeilijk- zesje Om niet op te vallen- zesje To please-zesje Feest - zesje Ik ben druk genoeg- zesje Kansen spreiden - zesje Ik maak me druk om een ander vak - zesje Te laat begonnen – zesje Hockey is zo leuk - zesje Groepsdruk- zesje Protest - zesje Social media – zesje Ik doe m’n best -zesje
8
Ingrediënten van kennisopname
Hoe stuur ik mijzelf aan? (regulatief) Draagkracht vs Draaglast (Conceptie) Doel (affectief) Onthouden en verwerken (cognitief)
9
Demonstratieopdracht
“Bouw een zo hoog mogelijke toren van de basiselementen die voor je liggen” (A4-papier, plakband en een schaar)
10
“Bouw een zo hoog mogelijke toren van de basiselementen die voor je liggen”
11
Reproductieve leerstijl (ILS van Vermunt)
Bijsturen (regulatief) Doel (affectief) Draagkracht vs Draaglast (Conceptie) Structureren (cognitief) Memoriseren (cognitief) Cocktail van calculeren
12
Vermunt Cognitief Affectief Regulatief Leerconceptie
Reproductieve leerstijl Structureren Analyseren Memoriseren Gericht resultaat Persoonlijke interesse speelt geen rol Toetsen Bijsturen Oriënteren Plannen Externe aansturing Gericht rendement (resultaat); opnemen van kennis
13
Reproductieve leerstijl
Ik leer voor een resultaat. Wat ik nou precies geleerd heb, weet ik achteraf vaak niet meer; ik interesseer me niet voor de inhoud of wat ik er mee kan. Reproductieve Leerstijl Ik vind het fijn als iemand mij gewoon vertelt wat ik moet doen, zodat ik kan bepalen wat ikzelf zou moeten investeren voor het beoogde resultaat.
14
Leerstijl Zal zich ontwikkelen na herhaaldelijk succesvol inzetten van cognitieve, regulatieve en affectieve functies (strategie) en concepties. Wordt zichtbaar na 15e levensjaar Is dit de enige leerstijl?
15
Betekenisgerichte leerstijl
Betekenisgerichte leerstijl Ik heb persoonlijke interesse in de leerstof, omdat ik denk dat ik er als mens van leer ongeacht wat ik later ga doen met mijn leven. Daarom richt ik mij op het begrijpen van de leerstof en het leggen van verbanden. De docent of ouders hoeven zich niet al te veel met mij te bemoeien; laat mij uitvogelen wat ik moet doen. Als ik hulp nodig heb dan kom ik vanzelf wel naar je toe.
16
Toepassingsgerichte leerstijl
Ik leer om het geleerde toe te passen; wat heb je nou aan dingen waar je niets mee kan? Ik ga mijn tijd daar niet aan verspillen. Ik vind het niet nodig dat volwassenen mij aansturen, als ik heb uitgezocht wat ik met de leerstof kan, dan kan je mij het beste met rust laten. Toepassingsgerichte leerstijl
17
Ongerichte leerstijl Ik leer niet met een duidelijk doel. Als je mij vraagt waarom ik op school zit, dan is dat omdat ik dat voor anderen doe. Als ik ergens aan begin, doe ik vaak maar wat. Dus kijk bij anderen om te zien hoe zij werken en dan doe ik dat ook. Ongerichte leerstijl
18
Positief Negatief Reproductieve leerstijl Structureren Analyseren Bijsturen Gericht resultaat Persoonlijke interesse speelt geen rol Toepassingsgerichte leerstijl Concretiseren Toepassen Zelfstandig Haakt af bij abstractie, last van tunnelvisie Betekenisgerichte Relateren Kritisch verwerken Persoonlijke interesse Reflectie Samenwerken is soms moeilijk Verliest soms doel uit het oog Ongerichte leerstijl Ambivalent Creatief Onzeker, zelfbeeld negatief, geen doel t.a.v. leren
19
Feiten Meting in Havo
20
Positief Negatief Reproductieve leerstijl Structureren Analyseren Bijsturen Gericht resultaat Persoonlijke interesse speelt geen rol Toepassingsgerichte leerstijl Concretiseren Toepassen Zelfstandig Haakt af bij abstractie, last van tunnelvisie Betekenisgerichte Relateren Kritisch verwerken Persoonlijke interesse Reflectie Samenwerken is soms moeilijk Verliest soms doel uit het oog Ongerichte leerstijl Ambivalent Creatief Onzeker, zelfbeeld negatief, geen doel t.a.v. leren
21
Intermezzo Op welke manier kunnen we de positieve kenmerken van de leerstijlen inzetten voor een beter leerresultaat?
22
Intermezzo Kunnen leerstijlen beïnvloed worden? En zo ja, hoe?
‘Hoe’ deel 1: Op welke manier kunnen we de positieve kenmerken van de leerstijlen inzetten voor een beter leerresultaat? ‘Hoe’ deel 2: Is het noodzakelijk de inrichting van het onderwijs en begeleiding thuis op basis van de leerstijlen aan te passen voor een groter leerrendement?
23
Kunnen leerstijlen beïnvloed worden? En zo ja, hoe?
Leerstijlen kunnen beïnvloed worden, maar niet afgeleerd. Elementen uit andere leerstijlen kunnen worden overgenomen Reproductieve leerstijl positieve korte relatie met toepassingsgerichte leerstijl
24
Op welke manier kunnen we de positieve kenmerken van de leerstijlen inzetten voor een beter leerresultaat? Goede aanpak/reactie: Ongerichte leerling - met de reproductieve of toepassingsgerichte aanpak Doel: structuur aanbrengen Reproductieve leerling met toepassingsgerichte aanpak Doel: wat kan ik met de informatie? Betekenisgerichte leerstijl met de toepassingsgerichte aanpak Doel: concreet toegankelijk maken Af te raden combinatie is de ongerichte leerling met de betekenisgerichte aanpak Positief Reproductieve leerstijl Structureren Analyseren Bijsturen Toepassingsgerichte leerstijl Concretiseren Toepassen Zelfstandig Betekenisgerichte Relateren Kritisch verwerken Persoonlijke interesse Reflectie Ongerichte leerstijl Ambivalent Creatief
25
Link naar leerstijltest: edu. hethooghuis
Link naar leerstijltest: edu.hethooghuis.nl/vz/leren-en-coachen/testvermunt.htm - Keuze uit ja/soms/nee - Vraag 2 ‘beroepsopleiding’ vervangen voor ‘profiel’ - Uitslag
26
Is de inrichting van het onderwijs en begeleiding thuis op basis van de leerstijlen noodzakelijk voor een groter leerrendement? Ja en nee…. Maak gebruik van behoefte aan identiteitsvorming: baas over eigen leerproces maken door Basisvertrouwen te creëren Ruimte voor zelfregulatie Kritisch denken bevorderen (niveau van vragen stellen)
27
Effectgrootte bij kritisch denken (Lavery, 2008)
Strategie Voorbeeld Aantal effecten Effect grootte Ordenen en aanpassen Het maken van een opzet voor aan het werkstuk begonnen wordt 89 85% Gevolgen bepalen Uitstellen van iets leuks (bedacht door leerling) tot het werk gedaan is 75 75% Zelfinstructie Het nog eens controleren voor het aan de leraar te geven 156 65% Effect van ezelsbruggetjes, visualisatie en stampen van begrippen ligt op 30%
28
Vragen om kritisch denken te bevorderen
Niveau van vraag Voorbeelden Taak Is het antwoord goed of fout? Wat heb ik goed gedaan? Wat ging er fout? Welke andere informatie had ik nodig voor een goed antwoord? Proces Wat is de verklaring voor het goede antwoord? Wat is jouw begrip van het concept of kennis met betrekking tot de taak? Welke strategie heb je gebruikt? Zelfregulatie Hoe kun je je eigen werk monitoren? Wat kun je iemand nu leren? Welke verdediging heb je voor….? Welke twijfels heb je over deze taak? Hoe kun je verklaren dat…?
29
Kort samengevat Doorbreken van calculerend gedrag
- breder concept van onderwijs en begeleiding aan te bieden door rekening te houden met individuele verschillen - kritisch denken te bevorderen, door iets vaker de vraag stellen ipv het antwoord direct te geven.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.