Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoost de Jong Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Thema 2 Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
2
Welkom! Terugblik week 1.1 Huishoudelijke mededelingen
Themabijeenkomsten Onderwijskundige theorie Voorbereiding GKB Verwerking theorie Wiki
3
Leerdoelen De student:
kan uitleggen hoe de Nederlandse onderwijsstructuur in elkaar zit kan de afkortingen vmbo en mbo uitleggen en de verschillende bijbehorende leerwegen / niveaus benoemen en beschrijven kan 3 doelstellingen van het onderwijs benoemen kan de zes sleutelbegrippen achter directe instructie herkennen en uitleggen welke functie zij vervullen in het leerproces. kan de aan- of afwezigheid van de sleutelbegrippen vaststellen in een les. kan beargumenteren welke docentgedragingen al dan niet bijdragen aan de realisatie van de sleutelbegrippen.
4
Programma periode 1 Thema 2 Week 1.1 Kennismaking Week 1.2
Thema 2 Week 1.1 Kennismaking Week 1.2 Didactiek en leren Week 1.3 Week 1.4 Week 1.5 Week 1.6 Leerlingkenmerken Week 1.7 Week 1.8 Responsiecollege / zelfwerkzaamheid
5
Onderwijs in Nederland
8
Op zoek naar antwoorden…
1. Wat is goed onderwijs? 2. Welke factoren zijn van invloed op het verbeteren van de leerprestaties van leerlingen? 3. Wat is effectief leren?
9
1. Wat is goed onderwijs? Primaire doel van onderwijs: iedere leerling op een zo hoog mogelijk niveau te vormen (bron SCP) Doelstellingen onderwijs (bron: Reulen & Roosmalen, 2000). Persoonlijke ontplooing van kwaliteiten Maatschappelijke voorbereiding Voorbereiden op beroepsuitoefening
10
Opdracht Wat: een top 5 maken van de belangrijkste aspecten / kenmerken van goed onderwijs Hoe: samen met een buurman/buurvrouw Tijd: 10 minuten Hulp: uitwerking voorbereidende opdracht Klaar: top 5 bespreken met een andere duo Resultaat: top 5 van kenmerken van “goed” onderwijs
11
Conclusie vraag 1
12
2. Welke factoren zijn van invloed op het verbeteren van de leerprestaties van leerlingen?
John Hattie: visible learning for teachers Meest omvangrijke en recent inventariserende studie Uitkomsten beschreven aan de hand van 6 thema’s. Belangrijke bijdrage aan de discussie over “wat werkt” in het onderwijs
13
Zes centrale thema’s Het kind De thuisomgeving De school De leraar
Het curriculum Onderwijsmethodieken
14
Effecten op prestaties
Laag Medium Hoog Huiswerk Klasverkleining Versnellen Klassengesprek Geloofwaardigheid docent Feedback Lesgeven aanpassen aan leerstijlen van de leerling Rolwisselend onderwijzen Thuisomgeving Relatie leraar – leerling Invloed van leeftijdsgenoten Ouderbetrokkenheid Directe instructie Verwachtingen van de leerling Zittenblijven
15
Verwachtingen van de leerling 1.44 Geloofwaardigheid docent 0.90
Invloed Effectgrootte Verwachtingen van de leerling 1.44 Geloofwaardigheid docent 0.90 Klassengesprek 0.82 Feedback 0.75 Rolwisselend onderwijzen 0.74 Relatie leraar – leerling 0.72 Versnellen 0.68 Directe instructie 0.59 Invloed van leeftijdsgenoten 0.53 Thuisomgeving 0.52 Ouderbetrokkenheid 0.49 Huiswerk 0.29 Klasverkleining 0.21 Lesgeven aanpassen aan leerstijlen van de leerling 0.17 Zittenblijven (-0.13) -0.13
16
Conclusie vraag 2 “Niet wat leraren doen doet ertoe, maar wat zij leerlingen laten doen (Hattie, 2009). Wat LEERLINGEN doen maakt het grootste verschil. De kwaliteit van docenten (in termen van goede leerresultaten) zit meer in wat zij leerlingen kunnen laten doen dan wat zij zelf doen.
17
3. Wat is effectief leren? Kenmerken van effectief leren in de les
Er kan effectief geleerd worden als er een positief leerklimaat heerst in de klas Als de docent heldere uitleg en structuur geeft Als het de docent lukt de leerlingen zichtbaar betrokken te laten zijn Als leerlingen met leeractiviteiten zichtbaar bezig zijn om de inhoud eigen te maken Effectief leren wordt vormgegeven door de docent, maar de leerlingen maken het zichtbaar
18
Effectief leren Effectief leren richt zich op drie vormen van leren:
Leren gericht op beheersing en inzicht Leren gericht op beklijving Leren gericht op wendbaar gebruik De mate waarin docenten in staat zijn de sleutelbegrippen te realiseren in de les is bepalend bij het vormgeven van effectief leren.
19
lesfragment Marinde Noteer per sleutelbegrip zaken die je opvallen in de les van Marinde Heldere structuur Juiste niveau Betekenis geven Individuele aanspreekbaarheid Zichtbaarheid leren/denken Motivatie Het fragment duurt ongeveer 10 minuten, daarna nog 3 minuten verwerkingstijd gevolgd door klassikale nabespreking
20
Thuiswerk week 1.3 Lezen “Effectief leren” hoofdstuk 2 Opdrachten wiki
Oefenvragen wiki
21
Wat neem je mee?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.