Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGodelieve de Jonge Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
2
Aanbestedingsvormen Aanbesteden is het volgens een vooraf vastgestelde werkwijze contracteren van een leverancier, waarbij rechtmatigheid en doelmatigheid worden nagestreefd. Corporaties zijn niet “aanbestedingsplichtig”, maar hebben wel te maken met pre contractuele redelijkheid en billijkheid. Er gaat bij corporaties veel geld om dat door corporaties mogelijk doelmatiger besteed kan worden door bewust inkopen. Bewust inkopen begint met het afstemmen van doel en middel. 7 maart 2017
3
Aanbestedingsvormen Van technisch tot Best Value.
Technisch, input en handelingen beschrijven (bestek), de oplossing is door inkopende partij bedacht; Functioneel, resultaten beschrijven, op verschillende abstractieniveaus, in verschillende gradaties, we gaan iets vinden van de oplossing; Best Value, doelstelling beschrijven, marktpartijen zijn expert, we zoeken de beste expert om de doelstelling te realiseren, we gaan iets vinden van de expert en niet direct van de oplossing. 7 maart 2017
4
Wanneer welke vorm Technisch Functioneel Best Value
Als je precies weet wat je wilt, en bereid bent het ontwerprisico te dragen; Als je zelf de expert bent op hetgeen je koopt; Functioneel Als je weet welke resultaten je wilt bereiken; Als de manier waarop de resultaten bereikt worden niet vastliggen; Als er mogelijk betere inzichten zijn in de markt en je die kunt beoordelen; Best Value Als je weet welke doelstelling(en) je nastreeft; Als je erkent dat je geen expert bent op hetgeen je koopt. 7 maart 2017
5
Mogelijke knelpunten Technisch Functioneel Best Value
Maken van een ontwerp Specificeren van het ontwerp Uitvoeren inkoopproces Functioneel Definiëren van de behoefte Vaststellen van onderscheidende criteria Best Value Definiëren doelstelling 7 maart 2017
6
Opdrachtgeverschap Goed opdrachtgeverschap leidt tot het gewenste resultaat Schep de juiste randvoorwaarden voor opdrachtnemers in elke fase Voldoende tijd Voldoende geld Voldoende informatie Tijdig besluiten nemen Ben consequent, als je stuurt op resultaat, bemoei je je niet met de input Ontbreken van goed opdrachtgeverschap leidt tot frustratie bij opdrachtnemer en het niet realiseren van het gewenste resultaat 7 maart 2017
7
Beoordelen van kwaliteit
Technische gespecificeerde opdracht Opdrachtnemer en opdrachtgever, op basis van specificatie (bestek) Functioneel gespecificeerde opdracht Opdrachtgever, op basis van de gewenste resultaten en de beschreven oplossing Best Value Opdrachtgever op basis van doelstelling, voorafgaand aan de realisatie 7 maart 2017
8
Relatief beoordelen Offertes worden met elkaar vergeleken
Relatief beoordelen leidt mogelijk tot de rangordeparadox Een aanbieder bepaalt de norm 7 maart 2017
9
Absoluut beoordelen Offertes worden beoordeeld tegen een beoordelingskader De norm wordt bepaald door de inkopende organisatie 7 maart 2017
10
Voorbeeld beoordelingskader
Score Kenmerken beantwoording 0 punten De Inschrijver geeft geen antwoord op de vraag of geeft in zijn antwoord aan niet te voldoen aan de doelstellingen achter de vraag. 1/4 van het maximaal te behalen aantal punten De Inschrijver geeft in zijn antwoord deels antwoord op de vraag en/of deels invulling aan de doelstelling achter de vraag en uit het antwoord blijkt dat de Inschrijver daarop beperkingen inbrengt. 2/4 van het maximaal te behalen aantal punten De Inschrijver geeft antwoord op de vraag en invulling aan de doelstellingen achter de vraag en geeft hierbij geen nadere toelichting, óf de Inschrijver geeft invulling aan de doelstellingen achter de vraag en geeft hierbij een toelichting waaruit niet blijkt dat de Inschrijver meerwaarde biedt ten opzichte van de doelstellingen achter de vraag. 3/4 van het maximaal te behalen aantal punten Het antwoord van de Inschrijver geeft antwoord op de vraag en invulling aan de doelstellingen achter de vraag en de Inschrijver biedt daarbij, onder bepaalde omstandigheden of in bepaalde situaties, meerwaarde ten opzichte van de doelstelling achter de vraag. 4/4 van het maximaal te behalen aantal punten Het antwoord van de Inschrijver geeft antwoord op de vraag en invulling aan de doelstellingen achter de vraag en de Inschrijver biedt daarbij onder alle omstandigheden of in alle situaties meerwaarde ten opzichte van de doelstelling achter de vraag.
11
Gunningscriteria Prijs Kwaliteit duurzaamheid bewonerscommunicatie
planning overlast omwonenden functionaliteit ontwerp originaliteit ontwerp en verder alles dat samenhangt met de opdracht en te beoordelen is 7 maart 2017
12
Inkoop in diverse verschijningsvormen
Centrale inkoop, inkoop bepaalt wat er gekocht wordt en tegen welke voorwaarden Decentrale inkoop, eindgebruikers kopen zelf in Gecoördineerde inkoop, eindgebruikers bepalen wat er gekocht wordt, inkoop begeleidt het proces Contractbeheer is vaak een taak van inkoop Contractmanagement is vaak een taak van de contracteigenaar, ondersteund door inkoop 7 maart 2017
13
Inkoop en contractmanagement
Procesbegeleider, geen deskundige op de inhoud Ondersteunt verantwoordelijken met het uitvoeren van inkoopprocedures en de toezicht op naleving van contracten Borgt de juiste toepassing van inkoopinzichten en de naleving van contracten Realiseert de ingekochte besparing daadwerkelijk door middel van contractmanagement, zonder contractmanagement heeft professioneel inkopen weinig toegevoegde waarde Terugkoppeling introductie casus 7 maart 2017
14
Hoe kan inkoop worden verbeterd
Helder inkoopbeleid, wat doen we in welke situatie Heldere en eenvoudige processen (inkopen is geen doel op zich) Eenvoudig te gebruiken sjablonen Hulp en ondersteuning bij het gepercipieerde meerwerk Beschrijf een opdracht eerst functioneel en vervolgens, indien nodig of gewenst, technisch, eerst het doel, dan de wijze waarop Geef aanbieders de kans mee te denken 7 maart 2017
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.