Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDirk Sasbrink Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
2
Voorstellen Jelle Tigelaar Laura Seckel
3
Welke zorgsector vertegenwoordigt u?
GHZ VVT GGZ
4
Verwachtingen Definitie en kenmerken De praktijk Concreet stappenplan
Tips
5
Waar denkt u aan bij conceptontwikkeling?
6
Conceptontwikkeling = Meerwaarde creëren
7
Meerwaarde voor de klant én de (zorg)organisatie
8
Hoe ga je daarmee om, welke keuzes maak je en vooral op basis waarvan?
De praktijk Het vastgoed is verouderd, investeringen zijn nodig Door de extramuralisering krimpt de vraag naar intramuraal = leegstand Woningen blijken ongeschikt voor gehandicapten met ouderdomsproblematieken Bekostiging van gemeenschappelijke voorzieningen en services wordt een probleem Concurrentie van andere aanbieders zoals schoonmaakbedrijven Hoe ga je daarmee om, welke keuzes maak je en vooral op basis waarvan?
9
Wie en wat heb je nodig om sterke concepten te ontwikkelen?
10
Betrek meerdere disciplines en perspectieven voor een sterk totaalconcept
11
een goed concept: geloofwaardig relevant onderscheidend
12
Kunnen en vooral willen!
.
13
Heeft u een voorbeeld van een goed concept?
14
Hoe ontwikkel je sterke concepten? Een concreet stappenplan:
15
kracht, eenvoud & onderscheid
CONCEPT 1 missie & visie doelen 2 identiteit & waarden 3 markt doelgroep & behoeften 4 kracht, eenvoud & onderscheid 5 voordelen & betekenis 6 haalbaar & houdbaar relevant extern - onderscheidend intern - geloofwaardig 1515
16
stap 1/2 intern - geloofwaardig relevant extern - onderscheidend
CONCEPT 1 missie & visie doelen 2 identiteit & waarden 3 markt, doelgroep & behoeften 4 kracht, eenvoud & onderscheid 5 voordelen & betekenis 6 haalbaar & houdbaar relevant stap 1/2 intern - geloofwaardig extern - onderscheidend
17
focus en kader waarom, wat en hoe
visie en strategie focus en kader waarom, wat en hoe LS identiteit en de kernwaarden van de locatie. Hierbij gaat het om hoe en waarom de organisatie doet wat zij doet. Wat zijn drijfveren, motivaties en stijlen. Oftewel wat past bij de organisatie? Soms ook de vraag of de visie en strategie nog wel past bij alle veranderingen
18
In de GHZ en VVT gaat het om kwaliteit van leven en het thuisgevoel In de GGZ gaat het om stabilisatie herstel. Van stabilisatie naar weer zo veel mogelijk zelf doen en een prikkel om naar huis te gaan
19
“Er zijn” om bij te dragen aan een gelukkig bestaan voor mensen met een verstandelijke beperking Wij bieden mensgerichte zorg. De behoefte van de cliënt staat daarbij centraal. De verwanten van mensen met een beperking zijn natuurlijke partners. Wij zorgen voor een helende omgeving en investeren in een gezonde organisatie en gemotiveerde medewerkers.
20
kracht, eenvoud & onderscheid
CONCEPT 1 missie & visie doelen 2 identiteit & waarden 3 markt doelgroep & behoeften 4 kracht, eenvoud & onderscheid 5 voordelen & betekenis 6 haalbaar & houdbaar relevant stap 3 2020 intern - geloofwaardig extern - onderscheidend
21
kwantitatief en kwalitatief
inzicht in de doelgroep, hun waarden, motivaties, voorkeuren, drempels, gedrag, emoties,… kwantitatief en kwalitatief
22
kracht, eenvoud & onderscheid
CONCEPT 1 missie & visie doelen 2 identiteit & waarden 3 markt doelgroep & behoeften 4 kracht, eenvoud & onderscheid 5 voordelen & betekenis 6 haalbaar & houdbaar relevant stap 4 2222 intern - geloofwaardig extern - onderscheidend
23
Het gaat niet alleen om WAT maar ook om HOE
24
Woonvormen individueel wonen zorg thuis verzorgd wonen beschermd wonen
naarmate het eigen netwerk zorg en ondersteuning biedt naarmate de vraag naar zorg en ondersteuning toeneemt
25
Facilitair is primair proces
26
kracht, eenvoud & onderscheid
CONCEPT 1 missie & visie doelen 2 identiteit & waarden 3 markt doelgroep & behoeften 4 kracht, eenvoud & onderscheid 5 voordelen & betekenis 6 haalbaar & houdbaar relevant stap 5 2626 intern - geloofwaardig extern - onderscheidend
27
betekenis, voordeel of oplossing de belofte
LS Hierbij relateren we het aanbod en de kracht van de organisatie aan de doelgroep en hun behoefte. Het is van belang dat het concept van betekenis is voor de doelgroep door meerwaarde of voordeel te bieden of een oplossing voor een probleem. Dit vertalen we in een belofte.
28
kracht, eenvoud & onderscheid
CONCEPT 1 missie & visie doelen 2 identiteit & waarden 3 markt doelgroep & behoeften 4 kracht, eenvoud & onderscheid 5 voordelen & betekenis 6 haalbaar & houdbaar relevant stap 6 2828 intern - geloofwaardig extern - onderscheidend
29
toets haalbaar en houdbaar financieel, vastgoed en facilitair en zorg
Het concept toetsen we samen met de organisatie op haalbaarheid (op korte termijn) en houdbaarheid (op langere termijn) vanuit het perspectief van financiën, vastgoed en organisatie/ facilitair. Indien nodig stellen we het concept bij.
30
kracht, eenvoud & onderscheid
CONCEPT 1 missie & visie doelen 2 identiteit & waarden 3 markt doelgroep & behoeften 4 kracht, eenvoud & onderscheid 5 voordelen & betekenis 6 haalbaar & houdbaar relevant extern - onderscheidend intern - geloofwaardig 3030
31
Uitwerking van concept in onderdelen wat én hoe
32
Dank voor uw aandacht! Tot slot enkele tips
Begin met het loslaten van het bestaande Benader het vraagstuk van buiten naar binnen Betrek zo veel mogelijk disciplines Check het concept op geloofwaardigheid, relevantie en onderscheid Dank voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.