Download de presentatie
GepubliceerdDries van de Velden Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Welke vaardigheden heeft een kind nodig? Wat doen wij op school? Wat kunt u thuis doen om deze vaardigheden te stimuleren?
2
Doel bepalen Waarom lees ik de tekst?
Kinderen kunnen de leesdoelen genieten, kennis uitbreiden en gerichte informatie zoeken en onderscheiden. Ze kunnen daar ook een leesaanpak aan koppelen. De leesaanpak is van belang: voorspellend lezen, over de regel heen lezen, interpretatie van leestekens.
4
Voorspellen Waar gaat de tekst over?
Door het globaal lezen van verschillende teksten over één onderwerp kunnen kinderen bepalen welke tekst geschikt is voor het leesdoel. Zij kunnen deze tekst vervolgens precies lezen.
5
Voorkennis ophalen Wat weet ik al over het onderwerp?
Kinderen kunnen over een onderwerp voorkennis ophalen in de vorm van een beeld of een schema. Na afloop wordt gekeken welke nieuwe informatie ze kunnen toevoegen.
6
Herstellen Wat doe ik als ik het niet meer snap?
Kinderen kunnen de betekenis van moeilijke woorden achterhalen door in de tekst te zoeken naar woorden die hetzelfde of juist het tegenovergestelde betekenen. Kinderen kunnen de betekenis van een stukje tekst uit de context halen. Doel bepalen 02. Voorspellen Voorspellen 03. Voorkennis ophalen Voorkennis ophalen 04. Herstellen Herstellen 05. Vragen stellen Vragen stellen 06. Visualiseren Visualiseren 07. Samenvatten Samenvatten 08. Opzoek- vaardigheden Opzoekvaardigheden 09. Informatie en meningen vergelijken en beoordel Informatie en meningen vergelijken en beoordelen bladerboek-Malmberg-lesmateriaal-image Kinderen kunnen verschillende tekstsoorten herkennen en benoemen. Kinderen kunnen voorbeelden geven van verschillende redenen om iets te lezen. Kinderen kunnen voorbeelden geven van (het nut van) verschillende teksten.
7
Vragen stellen Welke vragen zie ik?
Kinderen zien verbanden in een tekst door signaalwoorden te herkennen: overeenkomst & verschil, oorzaak & gevolg, doel & middel etc. Kinderen kunnen relevante informatie uit schema’s en tabellen halen om vragen te beantwoorden.
8
Samenvatten Hoe vat ik samen?
Kinderen kunnen aantekeningen maken van belangrijke dingen tijdens het lezen. Kinderen kunnen relevante informatie uit een tekst op de juiste wijze in een agenda noteren.
9
Visualiseren Welk plaatje past bij de tekst?
Kinderen kunnen informatie uit een tekst weergeven in een venndiagram.
10
Opzoekvaardigheden Waar kan ik het vinden?
Kinderen kunnen trefwoorden en zoekwoorden voor een trefwoordenregister of zoekmachine bepalen. Kinderen kunnen informatie opzoeken in een trefwoordenregister.
11
Informatie en meningen vergelijken en beoordelen Wat is waar?
Kinderen kunnen aangeven of teksten geschikt en betrouwbaar zijn op basis van bron en onderschriften.
12
Studievaardigheden Studieteksten (Begrijpend lezen)
Informatiebronnen ( Inhoud opgaven, woordenboek register, kookboek) Kaartlezen (Waar op de kaart staat iets, verschillende kaarten vergelijken om tot een antwoord te komen) Schema’s, tabellen en grafieken. (aflezen)
13
Wat kunt u thuis doen? Begrijpend lezen. Technisch lezen.
Begrijpend lezen met de doelen die al gegeven zijn / gedaan zijn. Studievaardigheden Schema’s aflezen. Kaarten aflezen. Muiswerk. Helpen met koken
14
Oefenen met studievaardigheden
Muiswerk! Samen met iemand een tekst lezen en de begrijpend leesdoelen behandelen.
15
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.