Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFenna Christa de Veer Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Werkbegeleiders/praktijkopleiders
2
Jullie ervaring met Coachen?
3
Programma 18 april 2017 Welkom uur Programma Power Point Coachen uur Oefenen met LSD uur Soep en broodjes uur Aan de slag in 3 subgroepen met eigen casus onder begeleiding a.d.h.v. GROW uur Plenaire terugkoppeling van alle groepen uur Maatje kiezen Train de trainer Evaluatie
4
L - luisteren (en mond dicht) S - samenvatten (check boodschap)
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen zender en ontvanger te beperken L - luisteren (en mond dicht) S - samenvatten (check boodschap) D - doorvragen (open vragen) *Covey
5
Coachen
6
Coachen
7
Basisprincipe van coachen
Even waardigheid; geen gelijkheid Uitgaan van sterke kanten Doelgerichtheid Zelf verantwoordelijkheid laten nemen Bewustwording van zichzelf in interactie met omgeving Zelfsturing
8
Coachen
9
GROW coachingsmodel
10
Coaching: the GROW model
Coaching: het GROW model Bewustwording Goal Realiteit Opties Weg vooruit Verantwoordelijkheid E = K x A
11
GROW-model (Whitemore)
Waarom GROW-model? - Goal doelstelling Reality werkelijkheid Options alternatieven Will/ Wrap-up Keuzes en concrete afspraken
14
Amerikaanse psycholoog
IJsberg metafoor Professionaliseringscentrum situatie Gedrag Resultaat van gedrag zichtbaar kennis vaardigheden onzichtbaar opvattingen motivatie inspiratie persoonskenmerken Amerikaanse psycholoog David McClelland ( ) Theorie assessoren 14 14
15
‘IJsbergmodel’ ‘Je hoort het verhaal aan, en je beluistert de emoties en waarden die onder het oppervlak liggen.’ Werkelijk luisteren gebeurt niet alleen met de oren, maar ook met de ogen, het verstand en het hart!
16
Vragen stellen, waar let je op?
BOVEN DE WATERLIJN (doen) 1. Kennis 2. Vaardigheden 3. Gedrag ONDER DE WATERLIJN (denken en willen) 1. Normen, waarden en overtuigingen 2. Zelfbeeld 3. Eigenschappen, persoonlijkheid 4. Motieven, drijfveren
17
E= KxA
18
Coachen in relatie tot PL
Actief proces (werk)ervaring als uitgangspunt Vallen en opstaan Reflectie als motor van het leren Methodische aanpak Doel en leervorm bepaald door lerende Verantwoordelijkheid bij lerende Samenwerking met anderen Succesfactoren Van externe naar interne sturing
19
Werken in de subgroep Subgroep wordt opgedeeld in drietallen In subgroep worden veel vragen gemaakt voor elke fase van GROW. Deze worden voorgelegd aan mede subgroep, deze geven feedback De beste vragen per fase worden in steekwoorden op flap gezet. In (sub) subgroep wordt op basis van eigen casus geoefend. Docent ondersteunt
20
Coach groepen Maatje zoeken in de praktijk
Bespreken casuïstiek uit eigen praktijk. Op basis van afspraken
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.