Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaarten Geerts Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
De twee cabarettheaters van Den Haag steken hun nek uit
2
Diligentia en Theater PePijn hebben een start gemaakt met flexibel programmeren en flexibele kaartverkoop
3
WAAROM
4
Veranderd consumentengedrag EN keuzestress
5
De samenleving digitaliseert Publiek laat zich minder leiden door gezag van kenners en instituties, maar zoekt via zoekmachines binnen het grote aanbod… en laat zich daarbij vaker leiden door tips van gelijkgestemden. Eigen data: 92% koopt online. Keuzestress Niet eerder was het culturele aanbod zo breed en uitbundig, nooit waren de mogelijkheden tot cultuurconsumptie zo groot en divers.
6
Wij drukken sinds 2014 geen seizoensbrochure meer
Wij drukken sinds 2014 geen seizoensbrochure meer. Immers, zodra die van de drukpers rolde, was hij al verouderd. Zonde van het geld en van de bomen. De noodzaak om de programmering op een vast moment ‘rond’ te hebben, de dreigende deadline, is daarmee ook uit de lucht! Geen ophoping en dus ook geen bulkverwerking van gemiddeld zo’n 300 voorstellingen.
7
Start Kaartverkoop 1x in januari en 1x in april 2017.
8
HET VOORDEEL HIERVAN IS…
9
Verwachtingen managen en anticiperen Het aantal kaarten dat een artiest verkoopt bij de start van de kaartverkoop vertelt ons veel over het verloop van de verkoop tot aan de voorstellingsdatum. Keuzestress beperken We beperken de keuzestress van ons publiek door twee keer een deel van de programmering aan te bieden en daarmee spreiden we ook hun uitgaven.
10
We creëren twee momenten waarop we – met de inzet van een promotionele campagne - roering kunnen creëren. Verwachting: Het zorgt voor twee keer een piek in het bezoek aan onze website en daarmee krijgen ook minder bekende artiesten meer aandacht.
11
DE RESULTATEN
12
5,5% hogere zaalbezetting voor Theater PePijn
5,5% hogere zaalbezetting voor Theater PePijn. Voorstellingen in Theater PePijn lenen zich eerder voor een extra aankoop vanwege de lage prijs. Artiesten zijn over het algemeen minder bekend. Een verdubbeling in donatiegelden. Op beide momenten werd er evenveel gedoneerd als bij een eenmalige Start Kaartverkoop. Een prettige financiële positie. Bij de start van het jaar was het banksaldo hoger dan normaal en dat is een fijne uitgangspositie.
13
Bezoekers kochten meer kaarten, voor meer voorstellingen en gaven dus ook meer uit. Gemiddeld kochten bezoekers 6 kaarten (vorig jaar 5,3) voor 2,4 voorstellingen gemiddeld (vorig jaar 2). Gemiddeld besteedden zij 8 euro meer per klant, in vergelijking met het afgelopen jaar. 15,7% (januari) en 18,8% (april) van de bezoekers bekeek het geheel, nieuw toegevoegde programma. Vorig jaar, met het openstellen van een heel seizoen, was dat 12,6%.
14
Twee piekmomenten op de website, die beiden evengroot waren als bij het ene piekmoment van vorig jaar. Er gingen ongeveer evenveel bezoekers naar de website als tijdens de campagne vorig jaar. Nu deden ze dat twee keer.
15
Evaluatie
16
Of alle resultaten puur en alleen te danken zijn aan de splitsing is niet 100% hard te maken. We kunnen immers het resultaat niet weten zonder splitsing. Wel weten we dat het artistiek aanbod ongeveer gelijk is aan vorig jaar (jong talent/gevestigde namen in een mooie mix). De splitsing heeft ons sowieso geen slecht resultaat opgeleverd.
17
Waardering van klanten
Waardering van klanten. Slechts een enkeling heeft de Start Kaartverkoop campagne in januari niet benut. Grotere mate van flexibiliteit nodig bij opkomend talent. Door eerder te starten, moesten er in de periode februari/maart een paar verschuivingen doorgevoerd worden. (agenda vergissingen van PePijn artiesten) Positieve reacties vanuit impresariaten.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.