De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Braziliaanse muziek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Braziliaanse muziek."— Transcript van de presentatie:

1 braziliaanse muziek

2 ervaringsgericht aardrijkskunde-onderwijs Brazilië Cathelijne de Busser Chris Diederiks Rijksuniversiteit Groningen

3 kenmerken goede ak-les
1. De leraar doet behalve op kennis, inzicht en vaardigheden ook een beroep op attitudes en waarden (vormende waarde). 2. De leraar stelt ‘geografisch besef’ centraal en leert leerlingen de geografische benadering te gebruiken (leert leerlingen geografische vragen te stellen en geografische werkwijzen te hanteren). 3. De leraar laat leerlingen zich verwonderen over de wereld, verrast en zorgt voor geografische aha-erlebnissen. 4. De leraar CONCRETISEERT de lesstof door te actualiseren, visualiseren, personaliseren,  kwantificeren of te simuleren. 5. De leraar maakt effectief gebruik van kaarten. 6. De leraar doet effectief een beroep op de eigen omgeving van de leerlingen.

4 Concretiseren… hoe doe je dat?
visualiseren actualiseren kwantificeren simuleren personaliseren

5 hoe concreter, hoe beter
Hoe heeft u echt geleerd dat zeewater zout is? Hoe heeft u echt geleerd dat het Nederlandse spoorwegnetwerk een van de drukste ter wereld is?

6 lichamelijke toestand heeft invloed op denk- en leerproces
zintuigen motoriek emoties

7 belichaamde cognitie nieuwe stroming in psychologie:
lichaam en geest werken samen lijnrecht tegenover standaard-psychologie: denkprocessen vs lichamelijke processen

8 Dus niet alleen concretiseren door beroep te doen op denkprocessen…

9 ...maar ook op de combinatie van lichaam en geest!

10 onderwerp: diversiteit Brazilië
Hoe geconcretiseerd? -16 opdrachten -zowel cognitieve als lichamelijke ervaringen -dus ook met... ...alle zintuigen ...emoties ...motoriek

11 6 personages Felipe Katharina Mairusa Beatriz Pedro Roberto

12 Onderwerp: diversiteit Brazilië Hoofdvraag: wat betekent Brazilië voor uw personage?

13 wat gaat u doen (1)? in enveloppe: voorkant enveloppe:
groepsnummer (1, 2, 3 of 4) volgorde stations in enveloppe: beschrijving plus foto van uw personage

14 wat gaat u doen (2)? 4 stations, 2 zalen 10 minuten per station Chris en Cathelijne geven de wisselmomenten aan

15 wat gaat u doen (3)? 4 stations: economie landschap mens en cultuur
politiek 4 opdrachten per station: in totaal 16 opdrachten niet alle opdrachten hoeven af! keuze: alles vluchtig of 1 of 2 opdracht(en) uitgebreid

16 wat gaat u doen (4)? opdrachtbladen voorkant: instructie
achterkant: achtergrondinformatie (pas lezen na afloop van opdracht!) meeste opdrachten individueel enkele opdrachten met hele groep

17 En nu ? 1. ga naar uw eerste station 2. open enveloppe: wie bent u?
3. voer opdrachten uit 4. bepaal NA AFLOOP betekenis van Brazilië voor uw personage 5. geef NA AFLOOP antwoord door via (student login- roomnumber: )

18 Wat betekent Brazilië voor uw personage?
welke ervaringen waren doorslaggevend? Felipe Beatriz Katharina Pedro Mairusa Roberto

19 ervaringsgericht aardrijkskunde-onderwijs
ervaringen als ‘leerling’? vertaling naar uw lessen in ? leerzaam voor uw leerlingen motiverend haalbaarheid kanttekeningen

20 ervaringsgericht aardrijkskunde-onderwijs Brazilië Cathelijne de Busser Chris Diederiks Rijksuniversiteit Groningen


Download ppt "Braziliaanse muziek."

Verwante presentaties


Ads door Google