Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
braziliaanse muziek
2
ervaringsgericht aardrijkskunde-onderwijs Brazilië Cathelijne de Busser Chris Diederiks Rijksuniversiteit Groningen
3
kenmerken goede ak-les
1. De leraar doet behalve op kennis, inzicht en vaardigheden ook een beroep op attitudes en waarden (vormende waarde). 2. De leraar stelt ‘geografisch besef’ centraal en leert leerlingen de geografische benadering te gebruiken (leert leerlingen geografische vragen te stellen en geografische werkwijzen te hanteren). 3. De leraar laat leerlingen zich verwonderen over de wereld, verrast en zorgt voor geografische aha-erlebnissen. 4. De leraar CONCRETISEERT de lesstof door te actualiseren, visualiseren, personaliseren, kwantificeren of te simuleren. 5. De leraar maakt effectief gebruik van kaarten. 6. De leraar doet effectief een beroep op de eigen omgeving van de leerlingen.
4
Concretiseren… hoe doe je dat?
visualiseren actualiseren kwantificeren simuleren personaliseren
5
hoe concreter, hoe beter
Hoe heeft u echt geleerd dat zeewater zout is? Hoe heeft u echt geleerd dat het Nederlandse spoorwegnetwerk een van de drukste ter wereld is?
6
lichamelijke toestand heeft invloed op denk- en leerproces
zintuigen motoriek emoties
7
belichaamde cognitie nieuwe stroming in psychologie:
lichaam en geest werken samen lijnrecht tegenover standaard-psychologie: denkprocessen vs lichamelijke processen
8
Dus niet alleen concretiseren door beroep te doen op denkprocessen…
9
...maar ook op de combinatie van lichaam en geest!
10
onderwerp: diversiteit Brazilië
Hoe geconcretiseerd? -16 opdrachten -zowel cognitieve als lichamelijke ervaringen -dus ook met... ...alle zintuigen ...emoties ...motoriek
11
6 personages Felipe Katharina Mairusa Beatriz Pedro Roberto
12
Onderwerp: diversiteit Brazilië Hoofdvraag: wat betekent Brazilië voor uw personage?
13
wat gaat u doen (1)? in enveloppe: voorkant enveloppe:
groepsnummer (1, 2, 3 of 4) volgorde stations in enveloppe: beschrijving plus foto van uw personage
14
wat gaat u doen (2)? 4 stations, 2 zalen 10 minuten per station Chris en Cathelijne geven de wisselmomenten aan
15
wat gaat u doen (3)? 4 stations: economie landschap mens en cultuur
politiek 4 opdrachten per station: in totaal 16 opdrachten niet alle opdrachten hoeven af! keuze: alles vluchtig of 1 of 2 opdracht(en) uitgebreid
16
wat gaat u doen (4)? opdrachtbladen voorkant: instructie
achterkant: achtergrondinformatie (pas lezen na afloop van opdracht!) meeste opdrachten individueel enkele opdrachten met hele groep
17
En nu ? 1. ga naar uw eerste station 2. open enveloppe: wie bent u?
3. voer opdrachten uit 4. bepaal NA AFLOOP betekenis van Brazilië voor uw personage 5. geef NA AFLOOP antwoord door via (student login- roomnumber: )
18
Wat betekent Brazilië voor uw personage?
welke ervaringen waren doorslaggevend? Felipe Beatriz Katharina Pedro Mairusa Roberto
19
ervaringsgericht aardrijkskunde-onderwijs
ervaringen als ‘leerling’? vertaling naar uw lessen in ? leerzaam voor uw leerlingen motiverend haalbaarheid kanttekeningen
20
ervaringsgericht aardrijkskunde-onderwijs Brazilië Cathelijne de Busser Chris Diederiks Rijksuniversiteit Groningen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.