De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Pilaar II: REDD+ strategie REDD+ Project Board meeting

Verwante presentaties


Presentatie over: "Pilaar II: REDD+ strategie REDD+ Project Board meeting"— Transcript van de presentatie:

1 Pilaar II: REDD+ strategie REDD+ Project Board meeting
Update Pilaar II: REDD+ strategie REDD+ Project Board meeting Paramaribo, June 10, 2016 Torarica – Banquet Hall Brainstormsessie 21 april 2016 NIMOS

2 Inhoud REDD+ algemeen Relatie tussen achtergrond studies en REDD+ strategie Status van achtergrond studies Stakeholder analyse Output brainstorm sessie REDD+ strategie Vervolg stappen

3 REDD+ is een tool voor duurzame ontwikkeling
Impact Duurzame ontwikkeling, success van de mens in harmony met de natuur Financien voor de landen om hun bossen te behouden: Results-based payments Outcome Bijdrage van bossen aan het voorkomen van klimaat verandering Outputs Verminderde ontbossing Verminderde bos degradatie Beschermde bosgebieden Herstelde bosgebieden Duurzaam beheerde bossen 5 REDD+ Activiteiten Vermindering van uitstoot door ontbossing Vermindering van uitstoot door bos degradatie Bescherming van bosgebieden Verhoging van de carbon opslag capaciteit van de bossen Duurzaam beheer van bossen Bescherming van bosgebieden  bv. Natuurreservaten Verhoging van de carbon opslag capaciteit van de bossen  bv. Herbebossing, Bosverrijking Duurzaam beheer van bossen  bv. Duurzaam hout exploitatie Probleemstelling: Ontbossing en bos degradatie resulteert in uitstoot van broeikasgassen en klimaat verandering

4 Climate Compatible Development
Strategie gebaseerd op economische groei en sociale ontwikkeling ondanks de bedreigingen van klimaatverandering, terwijl emissies worden vermindert en carbon wordt opgeslagen

5 Achtergrond studies en REDD+ strategie
Corruptie Risico analyse Strategische Analyse Sociale en Milieu risico’s Onderzoek: oorzaken van ontbossing en bos degradatie Onderzoek: innovatieve, economische kansen REDD+ strategie: Beleid en maatregelen Haalbaarheidsstudie Kosten-baten analyse …. Alvorens we betaald kunnen worden om ons bossen te behouden moeten we een aantal zaken in place hebben. Ten eerste moeten we een visie voor REDD+ ontwikkelen, m.a.w. waar willen we als land naar toe met ons bos, wat willen we doen met ons bos. En met het formuleren van een nationale REDD+ strategie gaan we na hoe die visie gerealiseerd kan worden, dus de strategie zal aangeven welke weg bewandelt moet worden om het doel te bereiken. Maar alvorens een nationale REDD+ strategie geformuleerd kan worden, is er informatie nodig over de huidige situatie van Suriname. Een aantal studies zullen hiervoor uitgevoerd worden, waarbij gebruik gemaakt zal worden van beschikbare voorgaande studies en rapporten en de inbreng van relevante actoren. De uitkomsten van de studies zullen gebruikt worden om het proces van de strategie ontwikkeling te informeren. De achtergrond studies die uitgevoerd zullen worden zijn:………… Het onderzoek naar oorzaken van ontbossing, bos degradatie en obstakels voor duurzaam bosbeheer vormt het uitgangspunt voor de formulering van de strategie. De sociale en milieu risico analyse zal uitgevoerd worden om na te gaan welke risico’s de strategie opties met zich kunnen meebrengen en hoe je deze risico’s kan voorkomen of verminderen. Om als land een strategie te hebben die berust op gedegen beleid en maatregelen, moet er natuurlijk ook nagegaan worden wat de haalbaarheid is en een kosten-baten analyse moet ook gedaan worden. Analyse landgebruiks- en grondenrechten

6 ToR’s Type consultant Status
1. Analyse van de landgebruiks- en grondenrechten Legal consultant/ consultant team Gefinaliseerd; In de loop van volgend week geadverteerd en gedeeld binnen de netwerken. 2. Ontwikkelen van een Nationale Visie en Strategie voor REDD+ in Suriname Consortium van deskundigen (nationale & internationale consultant) 3. Onderzoek naar oorzaken van ontbossing en bos degradatie Consortium van deskundigen (nationale/ internationale consultants) ToR gefinaliseerd; Geadverteerd op mei; 30 inzendingen; Evaluatie en short list op 6 juni; Geplande start datum voor consortium is begin juli – studie afgerond dec 2016. 4. Onderzoek naar innovatieve, economische kansen Nationale consultant 2de versie; In afwachting op input vanuit Min. van H.I. om te kunnen adverteren. 5. Corruptie risico analyse  Internationale consultant 1ste versie Een overzicht van de status van de verschillende studies. Uitdagingen: - Het draftings proces heeft langer geduurd dan gepland. - Het circuleren/ recirculeren van de ToR’s voor feedback heeft langer geduurd dan gepland. - Balans tussen Administratieve procedures en technisch inhoudelijk zaken uitdiepen

7 Stakeholder analyse Voor elke stakeholder: Raakvlak en relevantie
Betrokkenheid REDD+ proces Type support Bezwaren, bedreigingen, uitdagingen (a.d.h.v. gesprekken specificeren) In de periode dec 2015 – jan 2016 hebben we gesprekken gehad met enkele stakeholders (w.o. Planbureau, Min. van LVV, OIS, VIDS, GMD, Deken van DC’s). Hierna zijn we begonnen met een stakeholder analyse. Het doel van de stakeholder analyse is om na te gaan op welke manier de verschillende instanties betrokken worden en een rol kunnen spelen in de strategie ontwikkeling. Hiermee wordt er alvast een basis gelegd welke aangevuld zal worden door de Engagement Specialist. Voor elke stakeholder zijn we het volgende nagegaan…………. En gerelateerd hieraan heeft u een formulier met vragen ontvangen. Ik vraag u om dit zo goed mogelijk in te vullen. Want de antwoorden die u geeft gaat ons ook verder helpen om de stakeholder analyse te detailleren. Na afloop graag dit formulier afgeven aan Silvia of mijzelf.

8 Stakeholder analyse Stakeholder Categorie Interesse
Kabinet President Overheid Duurzame Ontwikkeling Planburo Ministerie RGB Natuurbescherming, Ontwikkeling bossector, Ruimtelijke Ordening Ministerie NH Benutting natuurlijke hulpbronnen Ministerie LVV Landbouw grond Ministerie OW Ruimtelijke ordening, infrastructuur Ministerie RO Regionale ontwikkeling Ministerie Fin Financieel aspect Ministerie HI Groei en ontwikkeling, standaarden, IE Ministerie TCT Toerisme ontwikkeling Districts Commissariaat Regionaal bestuur en ontwikkeling SBB Duurzaam bosgebruik en beheer GMD Data verzameling en vergunningen mijnbouw VIDS Inheemsen & marrons Rechten van inheemsen VSG Rechten van Saamaka Hier ziet u een overzicht van de stakeholders die we tot nu toe hebben geidentificeerd en in de rechter kolom de interesses die wij denken dat de verschillende instanties hebben. Het is de bedoeling om in de komende tijd meerdere gesprekken te hebben met andere instanties om dit lijstje verder uit te breiden en te detailleren. Belangrijk om te vermelden is dat de gesprekken met het Planburo opgepakt zullen worden om samen na te gaan hoe REDD+ en nationale ontwikkelingsdoelen zoveel als mogelijk op elkaar afgestemd kunnen worden.

9 Stakeholder analyse Stakeholder Categorie Interesse
Gemeenschappen/dorpen Inheemsen & marrons (Duurzame) dorpsontwikkeling OIS NGO Wan Mama Pikin CI-Suriname Natuurbehoud, groene ontwikkeling TBI Suriname Duurzaam bosgebruik en dorpsontwikkeling ACT Natuurbescherming, dorpsontwikkeling WWF Guianas Natuurbescherming ASHU/PHS/ houtplatforms Private sector Houtwinning Gecertificeerde houtbedrijven Duurzame houtwinning Grootschalige mijnbouw bedrijven Goud/grondstof winning Kleinschalige goudzoekers Goudwinning Tour-operators Inkomsten toerisme Lodgehouders SBF/SBC Duurzame bedrijfsvoering AdeKUS Academia Wetenschappelijk onderzoek, accreditatie CELOS Wetenschappelijk onderzoek

10 Brainstorm sessie m.b.t. REDD+ strategie
Datum: 21 April 2016 Instanties: Ministerie van RO, LVV, HI, RGB, Plan Bureau, CI en SBB Doelstellingen: Meer duidelijkheid van het proces voor de ontwikkeling van een nationale REDD+ strategie in Suriname; Met aanwezige stakeholders bespreken over bestaande en geplande activiteiten/ informatie van hun organisatie die kan worden gekoppeld aan een nationale strategie; Bespreken van de doelstellingen van een REDD+ strategie; Bespreken hoe dit proces van strategie ontwikkeling kan worden afgestemd op de prioriteiten van de nationale ontwikkeling. Brainstorm sessie in een kleine kring. Betrokken waren m.n. de technische ministeries (als het gaat om landgebruik) en partners

11 Brainstorm sessie m.b.t. REDD+ strategie (2)
Gezocht naar links tussen de werkzaamheden van de verschillende instanties en de REDD+ strategie. Gediscussieerd over hoe de REDD+ strategie kan passen binnen de nationale ontwikkelingsdoelen. Dit soort gesprekken zullen in uitgebreider verband worden herhaald wanneer de consultants eenmaal er zijn. (Het is niet de bedoeling dat dit soort dingen binnen kleine kringen blijven)

12 Vervolg stappen Adverteren van de ToR voor de analyse van de landgebruiks- en grondenrechten & ToR voor het ontwikkelen van een Nationale Visie en Strategie voor REDD+ in Suriname. 2 weken lang (3 dagen/week) in de krant. Wordt geplaatst op de website van NIMOS, UNDP & SBB. Wordt gedeeld binnen onze netwerken Finaliseren en adverteren van ToR voor onderzoek naar innovatieve, economische kansen & ToR voor corruptie risico analyse. Evaluatie en selectie proces van de inzendingen voor de verschillende studies.

13 Vervolg stappen (2) Gesprekken plannen en uitvoeren met andere relevante stakeholders z.a.: Planbureau, Ministeries (NH, HI, RGB, RO en Financien) VSG, Toerisme sector (tour operators), AdeKUS, CELOS, TBI, CI, ACT, WWF. Verder uitwerken van de stakeholder analyse. Uitwerken van een capaciteitsversterkingscomponent (stakeholders in staat stellen om te participeren in het strategie formuleringsproces, en in de analyse van oorzaken van ontbossing en bos degradatie). Met de uitwerking van de stakeholder analyse heft de PMU ook een beter beeld hoe in te spelen op capaciteitnoden en informatie behoeften zodat alle stakeholders in staat zullen zijn te participeren. Ook kan deze informatie helpen om het process van strategie ontwikkeling zo goed als mogelijk te ontwerpen.

14 Thank you!


Download ppt "Pilaar II: REDD+ strategie REDD+ Project Board meeting"

Verwante presentaties


Ads door Google