Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriana van der Pol Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Ken je doelgroep: Persona’s
Persona = Masker (Latijn)
2
Persona’s Gedetailleerde representatie van een (voorbeeld)klant
Zeer bruikbaar in je (online) marketing: Marketing(boodschap) anno 2017 moet goed aansluiten bij de doelgroep Je doelgroep en hun (informatie)behoefte en gedragen kennen is dan essentieel Verschillende soorten persona’s: Primaire persona Secundaire persona Negatieve persona
4
Voorbeeld: je verkoopt zonnepanelen
David Jonge vader, Voorkeur voor visuele media; doet grondig onderzoek; kind van online generatie; kiest voor economische oplossingen Bewust van Probleem Mijn energierekening lijkt aan de hoge kant Vragen & Antwoorden Vraag: Wat is de gemiddelde energierekening voor een eengezinswoning eigenlijk? Vraag: Wat zijn de grootste energieverbruikers in een gemiddeld huishouden?
6
Voorbeelden
7
Voorbeelden
8
Voorbeelden
9
Voorbeelden
10
Doelgroepen / Persona’s
11
Persona’s maken Wat heb je nodig? Een framework/canvas
Input / inzicht in doelgroep
12
Persona’s maken
13
Een framework kiezen Veel mogelijkheden, sommige beter dan andere. Overwegingen: Welke ‘velden’ heb je nodig? Wat is relevant? Belangrijk onderscheid: b2b <> b2c Voor marketing ook belangrijk: mediavoorkeuren en -gebruik
14
Persona’s ontwikkelen
Over het ontwikkelen van persona’s: Persona’s moeten gericht zijn op (content) marketing Werkvorm: workshop Zelf doen of uitbesteden? Zelf doen kan, maar voorkom bedrijfsblindheid Consultant is vooral een moderator in cocreatie Hoeveel persona’s heb je nodig?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.