Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Cursus vrijwilligers werven
Praktisch toegepast
2
Programma Motieven voor vrijwilligerswerk Plaatsen en verplaatsen
Behouden Aan de slag met stappenplan Huiswerkopdracht
3
Motieven voor vrijwilligerswerk
Wat zijn jullie motieven? Wat zijn andere motieven? Wie is er wel eens gestopt en waarom? Andere redenen om te stoppen? Management van motivatie: aandacht besteden aan vrijwilligers en interesse tonen voor hun werkzaamheden Zoveel mensen, zoveel motieven! En motieven kunnen veranderen
4
Motieven voor vrijwilligerswerk
Resultaten van motivatiemanagement Gemotiveerde vrijwilligers Grotere betrokkenheid bij de vereniging / organisatie waardoor minder verloop De vrijwilligers kunnen hun werkzaamheden beter uitvoeren Geen zin betekent niet leuk genoeg! Geen tijd betekent geen prioriteit!
5
Plaatsen en verplaatsen
Nadenken over: Wat wil de vrijwilliger? Wat kan de vrijwilliger? Wat is goed voor de vereniging / organisatie? Juiste persoon op de juiste plek - bij meerdere kandidaten selecteren - afvallers wel wat anders bieden Hoe ga je om met iemand die stopt?
6
Inwerken van vrijwilligers - I
Hoe ben je zelf ingewerkt? Wat was goed? Wat kon beter? Inwerken is vaak bepalend voor het succes van de nieuwe vrijwilliger
7
Inwerken van vrijwilligers - II
Inwerken betekent: Spreek een inwerkperiode af Mentor/mentrix begeleidt in inwerkperiode Maak afspraken over begeleiding en stel een inwerkplan op Tussentijdse evaluatiegesprekken
8
Inwerken van vrijwilligers – III
Inwerken betekent: Complimenteer en geef waardering Nodig de vrijwilliger voor de eerste keer persoonlijk uit voor een bijeenkomst Bespreek de mogelijkheden van scholing Sluit af met een persoonlijke eindevaluatie
9
Begeleiden van vrijwilligers
Voordelen: Gemotiveerde vrijwilligers => Vrijwilligers voeren werkzaamheden beter uit => Grotere betrokkenheid bij de vereniging / organisatie => Minder verloop => Behoud van actieve vrijwilligers voor de vereniging / organisatie
10
Behouden van vrijwilligers – I
Behouden moet onderdeel zijn van het Totaalplan Vrijwilligersbeleid, anders krijg je een draaideureffect => Vrijwilligers raken gedemotiveerd => Vrijwilligers stappen snel op => Opnieuw korte termijn werven => Je blijft zoeken
11
Behouden van vrijwilligers – II
Belangrijk bij behouden is: Tijd nemen voor vrijwilligers Aandacht voor vrijwilligers - persoonlijk (welzijn / motivatie / ervaringen) - denk aan inwerken Evalueren met vrijwilligers - FG (werkzaamheden/knelpunten/wensen) Structureel tijd en aandacht hebben voor vrijwilligers, levert positieve resultaten op die te evalueren zijn!
12
Behouden van vrijwilligers – III
Dit komt tot uiting door: Begeleiding en ondersteuning van vrijwilligers Deskundigheidsbevordering Waarderen en belonen van vrijwilligers Voorwaarden scheppen en afspraken maken Motivatie van vrijwilligers
13
Deskundigheidsbevordering – I
Denk aan: Gebrek kennis en ervaring is “drempel” Opleiden via Sportservice & ZwolleDoet Intern opleiden door: - themabijeenkomsten - workshops - “stage” bij
14
Deskundigheidsbevordering – II
Resultaten: Beter uitvoeren werkzaamheden Verhoogt interesse en motivatie Meer plezier Verhoogt betrokkenheid => langer behouden
15
Waarderen van vrijwilligers
Waarom waarderen? Veel vrijwilligers willen geen geld maar wel waardering Waardering is erkenning voor wat vrijwilliger doet Erkenning krijgen motiveert! De vrijwilliger voelt zich serieus genomen Er gaat een positieve werking vanuit Motiveren en waarderen kan op vele manieren (waarderings- en bedankbeleid opstellen)
16
Manieren van waarderen - I
Verschillende mogelijkheden: Feestavond Vrijwilligersdag Deelname aan scholingen / cursussen Kleding van de organisatie ´Dank je wel evenement´ Contributiekorting Onkostenvergoeding
17
Manieren van waarderen - II
Verschillende mogelijkheden: Reiskostenvergoeding Goede werkomstandigheden Bezoek interland / belangrijke wedstrijd Verzekering Aandacht op website … Laat vrijwilligers hierover meedenken!
18
Aan de slag! – I Koppel behoudacties aan potentiële kandidaten Mailing
Planning belteam Administratieve tool
19
Aan de slag! – II Koppel behoudacties aan potentiële kandidaten:
Wat is het doel? Wat hebben we bedacht? Wat kan nog meer? Hoe zijn deze acties gepland? Wie is verantwoordelijk? Wat heb je nodig voor koppelen?
20
Aan de slag! – III Mailing: Doelstelling => vrijwilligers werven…
Thema Inhoud Aankondigen belacties Denk ook aan: Verzending Herkenbaarheid
21
Aan de slag! – IV Planning belteam: Wanneer instructieavond
Wie is verantwoordelijk voor welke avond? Inroosteren bellers: - vaste avond / week - vast team Meld successen!!! Vraag bellers of ze nog een keer willen!
22
Aan de slag! – V Administratieve tool: Voorbeeld Atletiekunie
Wat willen we weten? Hoe willen we het effectief gebruiken? Zoekfuncties eenduidig invullen Vervolgacties (koppelen geïnteresseerden aan vacatures)
23
Huiswerk Lees module 3 en 4 Planning afmaken Starten mailen
Starten bellen Starten koppelen Resultaten verzamelen
24
Cursus vrijwilligersbeleid
Bedankt voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.