Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJeroen Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
bijeenkomst 5
2
Dit college in vogelvlucht…..
bespreken gelezen artikelen methodencarrousel evaluatie van onderwijs(vernieuwing) onderwijs 2032 voorbereiden voor volgende keer
3
Evaluatie van onderwijs(vernieuwing) Hoe weet/meet je of het werkt?
met dank aan Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren – UU
4
Evalueren van onderwijs(vernieuwing)
IO-model Interventie -> Outcome bijvoorbeeld: formatieve feedback -> beter leerresultaat stemkastjes -> betere repetitiecijfers
5
CIMO methodiek Welk probleem ga je oplossen? Wat wil je bereiken? Outcome Hoe ga je dat bereiken? Wat ga je doen? Intervention Waarom denk je dat je daarmee je doel bereikt? Mechanism Zou dat werken in alle situaties? Context CONTEXT(C): INTERVENTIE(I)MECHANISME(M)OUTCOME(O) In context C, kun je interventie I inzetten, om mechanisme M in werking te zetten, zodat outcome O bereikt wordt.
6
Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING
Wat zijn de kenmerken van mijn onderwijssituatie? aantal studenten, leeftijd / studiefase, niveau/richting, etc. type leerdoelen, achtergrond docent etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken?
7
Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de kenmerken van mijn cursus?
aantal studenten, leeftijd / studiefase, niveau/richting, etc. type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? interventie 1 mechanisme 1 outcome 1 interventie 2 mechanisme 2 outcome 2 interventie 3 mechanisme 3 outcome 3
8
Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING
Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn cursus? aantal studenten, leeftijd / studiefase, niveau/richting, etc. type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? verdiepend leren tijdens werkcollege mogelijk
9
Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING
Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn cursus? Aantal studenten, Leeftijd / Studiefase, Studierichting, etc. Type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? verplichte online zelfstudie en -toets met standaardfeedback voorafgaand aan de les verdiepend leren tijdens werkcollege mogelijk
10
Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING
Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn cursus? Aantal studenten, Leeftijd / Studiefase, Studierichting, etc. Type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? verplichte online zelfstudie en -toets met standaardfeedback voorafgaand aan de les Door de zelfstudie en feedback op de zelftoets, kunnen studenten gerichtere vragen stellen tijdens de les o.b.v. de bestudeerde stof. verdiepend leren tijdens werkcollege mogelijk
11
Data verzamelen over onderwijs
Student activiteiten/studeergedrag thuis: trackingsdata, zelfrapportage bijvoorbeeld met korte vragenlijstjes (aantal uur voorbereiding, aard van voorbereiding, voorbereiding van medestudenten, etc.) Student activiteiten tijdens contacturen: zelfrapportage studenten, peer-beoordelingen, perceptie docenten, video-opnamen, etc. Studentbeleving: tevredenheid, motivatie, algemene cursusevaluatie, studielast Leerprestaties student: (eerder) behaalde cijfers, zelfrapportage, etc. Docentbeleving: tevredenheid, verschillen met eerdere jaren Werkdruk docent: uren voorbereiding, geven van feedback, etc.
12
Aan de slag! Zelf in tweetallen/groepjes een CIMO-tabel invullen.
Welke interventie had je in gedachten?
13
Voorbereiding voor volgende keer
De artikelen van de afgelopen twee weken (argumentatie en motivatie) bieden een kader om na te denken over doelen die je met een klassengesprek zou kunnen nastreven, en over interventies die daartoe kunnen bijdragen. Stel het volgende op: a) Een kort betoog waarin je gebruikmakend van tenminste drie artikelen positie kiest over de rol van discussie/dialoog/ argumentatie en/of motivatie in je schoolvak (ongeveer woorden). b) Aansluitend hierbij een voorstel voor een onderwijs-verbetering, met interventies, outcomes en mechanismen. Maak het concreet (=onderzoekbaar) en beschrijf je voorstel in het format van de CIMO-tabel. (Maak bij Mechanismen gebruik van de onderzoeksliteratuur.) • inleveren via Blackboard: uiterlijk zondagavond voor volgend college printje ook meebrengen naar college
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.