Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdam Wauters Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Nu gestart, ook met school, nooit met portfolio gewerkt Minor afgerond, In februari begonnen, wel eerder met portfolio gewerkt Al verder gevorderd in de master Groepjes (heterogeen) A: Leervragen maken, vragen over portfolio, hoe maak ik portfolio? B / C: Leervragen oppakken, scherpstellen
2
A: Leervragen en Portfolio
Leervragen opstellen. Hulpvragen: Verwachting: wat kan ik al / wat denk ik te moeten leren Quick scan doen Broad test of skills inzetten Heb ik al ervaring in het onderwijs, en wat kan ik daar uithalen ‘les’, bijles, … als leerling (wat betekent de perspectief wisseling?) Een valkuil die ik moet vermijden om een succes te hebben is…. Wat zouden lln. mij als tip geven? …
3
B / C: Herstarten portfolio
Basis: Uit portfolio van P1 en/of P2 Sterk/Zwak ken jezelf: competenties (SBL), leervermogens) Hiaten wat is nog niet aan de orde geweest in p1? Leervragen opzoeken, aanvullen Aanvullen leervragen. Hulpvragen: Ontwikkeling: per aspect: snel of traag? Wat ging het eind beter dan aan het begin? Wat kan mijn SPD beter dan ik? Voor mij is werkplekleren een succes als ik heb geleerd / als ik kan … . Daar is in ieder geval voor nodig dat ik eerst… Een valkuil die ik moet vermijden om een succes te hebben is…. Wat zouden lln. mij als tip geven? … Wil ik dat méér? Waarom? Hoe?
4
Wordt ‘vanzelf’ plan
7
Productief werkplekleren
Onderzoek: Heldere leeromgeving* Doeners & Beslissers & Compleet: Minder tijdsverlies aan begin Hoger cijfer Feedback** Tips: Oriënteer je / bereid voor Stel vragen / experimenteer !! Zoek leerervaringen op Vraag feedback Bewaak & stuur * Bron: Taconis, R., Van der Plas, P., & Van der Sanden, J. (2004). The development of professional competencies by educational assistants in school‐based teacher education. European Journal of Teacher Education, 27(2), ** Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1),
8
Productief werkplekleren
1. Je observeert een ervaren docent die onderwijs geeft. Waarop ben jij dan vooral gericht? Je bent er vooral op gericht dingen zelf te ervaren. Je bent vooral aan het luisteren en kijken hoe de docent het aanpakt. Je ordent wat er gebeurt in een samenhangend begrippenkader. Je bent vooral ideeën en vermoedens aan het verzinnen en toetsen. 2. Je begeleidt leerlingen die zelf aan het werk zijn: Je laat het op je af komen zoals het komt en hoe dat voelt. Je bent vooral gericht op wat er volgens jou van doorslaggevend belang is. Je denkt, en analyseert onderwijl het verloop van je begeleiding. Jouw oordeel over de leerlingen speelt geen rol.
9
Productief werkplekleren
3. Je gaat een handleiding/instructie maken/verbeteren: Je vergelijkt met bestaande handleidingen. Je gaat eerst maar eens iets opschrijven. Je voelt jezelf bij dit werk betrokken. Je bent gericht op de praktische aspecten van het schrijven van een handleiding.
10
Ontwikkeling in beeld brengen
Het ging ineens veel beter omdat ….. Storyline Doel/compentie/… Vervolg: Vanmiddag Tijd …
11
Over storyline STAP 1: je kijkt terug en tekent jouw ontwikkelingslijn (perspectief, reflectie) STAP 2: je verklaart de vorm van de lijn Dus: Het is géén ‘harde meting’ (getallen) Doel is inzicht/verklaringen (events, ingrepen, mechanismen,…) Wetten van ‘verhalen’ (clou, drama, ontknoping, ...)
12
Opdrachten Stel je leervragen op scherp!
Ga aan de slag met je leervragen en laat dit terugkomen in je portfolio (gebruik voorgaande slides / middag sessie vandaag) Formuleren SMART Afname roos van Leary – voorbereiden. (middag sessie 2-11) Alles over de VIL: Groep B / C: Storyline over competentie met sterkste ontwikkeling. Verklaar de vorm van de curve: gebeurtenissen wat jij deed wie anderen deden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.