Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTheophiel Geerts Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Commissies van Huurders van WonenBreburg in Tilburg Over het jaar 2014
Uitslag Enquête nr. 16 Commissies van Huurders van WonenBreburg in Tilburg Over het jaar 2014
2
Enquête nr. 16 over 2014 Uitslagen bespreken
Enquête nr. 16 over 2014 Uitslagen bespreken Ingediende formulieren worden besproken tussen CvH en Woonconsulent Basis van deze enquête zijn de formele afspraken en bevoegdheden die zijn overeengekomen in Reglement Huurdersparticipatie Uitslagen enquête geven HBO goed beeld of belangenbehartiging adequaat is Uitslagen rubrieken met conclusies die verbeterpunten opleveren voor een nog beter resultaat Van de 35 commissies hebben 33 commissies meegewerkt aan de enquête In complexen waar geen commissie actief is, behartigt bestuur HBO WONEN de belangen van de huurders. Dit kan in nauwe samenwerking met een Klankbordgroep (deze heeft geen officiële status; Commissie van huurders heeft wel officiële status conform Wet en afgesloten samenwerkingsovereenkomst) Klankbordgroep kan bijdrage leveren aan planvormingstraject. Bij Klankbordgroep dient 70% van de bewoners zich uit te spreken of in te stemmen met voorgestelde maatregelen en kosten huurder (wettelijk vereiste)
3
Algemene gegevens HBO – 46 CvH deelname 43 Commissies:
HBO – 46 CvH deelname 43 Aantal woningen per complex van 9 tot 274 (in enquête iedere commissie gelijk gewogen) Bestuurssamenstelling 91% voorzitter, 86% secretaris,88 % penningmeester 43 CvH totaal 78 AB leden gemiddeld 1,8 Totaal aantal bestuursleden 193 Gemiddeld 3,8 bestuurslid per CvH Commissies: 4 geen voorzitter, 6 geen secretaris, 5 geen penningmeester, 15 functies vacant in Dagelijks Besturen Belangenbehartiging 100 vrijwilligers actief Aanvulling is en blijft gewenst!
4
Overleg met WonenBreburg
Overleg met WonenBreburg Gemiddeld 3,8 keer per jaar overleg (afspraak min. 1x p/j) Voldoen ruim aan afspraak In de afgelopen periode is het aantal commissies afgenomen (van 46 naar 35 in 2015) HBO gaat op zoek naar oorzaken. Bestuurskader is zeer trouw; aanvulling met bestuursleden is gewenst. Geen probleem bij vaker overleg WonenBreburg en commissies. Herstel in de frequentie aantal kerenoverleg tussen WonenBreburg en commissies Breed scala onderwerpen besproken in overleggen Naast woonconsulent en huismeester ook overleg met andere medewerkers WonenBreburg Agenda opstellen, voorzittersrol, uitnodigingen voor 2/3 door CvH Verslagen voor 4/5 door CvH vastgesteld op volgende bijeenkomst Agenda en relevante stukken tijdig in bezit 2/3 is voorzien van handtekeningen voorzitter of secretaris en medewerker WonenBreburg Aanbeveling om verslagen wel te ondertekenen.
5
Planmatig onderhoud Planmatig onderhoud bij 16 CvH’s - Ja 36%
Planmatig onderhoud Planmatig onderhoud bij 16 CvH’s - Ja 36% Presentatie planmatig onderhoud Ja = 62% ,nee = 38% Advies gevraagd Ja=62%, nee= 38% Bewoning huurders en kopers bij 6 CvH’s Ja= 38%, nee bij =62% Overleg CvH afstemming VvE onderhoudsprogramma Ja = 0%; Nee = 100% Planmatig onderhoud dient afgestemd en besproken te worden met CvH. Bij 2/5/ gebeurt dat niet = verbeterpunt Aandachtspunt “gemengde complexen” afstemming onderhoudsprogramma CvH en VvE
6
Grootonderhoud Grootonderhoud ( 6 CvH’s) Ja = 14%, Nee = 86
Grootonderhoud Grootonderhoud ( 6 CvH’s) Ja = 14%, Nee = 86 Betrokken CvH door WB Ja = 33%, Nee = 67%; Betrokken (2 CvH’s) bij Grootonderhoud Presentatie planvorming 100% Overeenstemming geriefsverbeteringen 0% Energetische maatregelen 50% Gevolgen voor huur 0% Info tijdsplanning % Op de hoogte gehouden tijdens uitvoering % Betrokkenheid CvH gewenst en noodzakelijk 2 wel betrokken en 4 niet 2 betrokken CvH geen overeenstemming gevolgen huur en energiebesparing Bij geriefsverbetering 70% vereist Verbeterpunt: Betrekken huurders in gemengde complexen Goed overleg, duidelijke afspraken en het niet wekken van verwachtingen.
7
Servicekosten Servicekosten bij 32 CvH’s
Servicekosten Servicekosten bij 32 CvH’s Overeenstemming WB en CvH Ja = 50%, nee =50% Advies gevraagd aan CvH Ja = 50%, nee = 50% Tevredenheid servicekostenpakket Ja= 81%, Nee= 19% Conclusies 16 van de 32 CvH’s niet bespreekbaar gemaakt (wettelijke regels) Verbeterpunt: Opnemen in jaarlijkse cyclus Bij wijzigingen dient overeenstemming bereikt te worden meer aandacht bij het onderdeel afrekening warmtelevering en kosten.
10
Waardering huismeesters
Grote waardering. Bekendheid huismeester is dekkend 86% op de hoogte van takenpakket, 83% vindt dat niets ontbreekt of overbodig is (97%). Bereikbaarheid (8,3) kan in weekend beter Toezicht netheid en schoonheid in en rondom complex: 7,3 Dienstverlening doorverwijzen en kleine reparaties: 7,6 1/3 van de CvH vindt dat huismeester te beperkt aanwezig is en wil meer aanwezigheid Opgegeven reden: te groot werkgebied (veel complexen) Aandachtspunt: op welke wijze tegemoet kan worden gekomen aan wens (vooral hoogbouwcomplexen) om aanwezigheid huismeester te vergroten Suggestie: Maak afspraken over duidelijke aanwezigheid
11
Waardering consulenten
Waardering consulenten Bekendheid consulent optimaal Takenpakket heeft breed draagvlak Voor verbetering vatbaar: Sneller terugbellen Nakomen toezeggingen Betrokkenheid en meer persoonlijk overleg Informatieverstrekking Accurater worden Bereikbaarheid Meer begrip tonen Geen toezeggingen doen die niet worden nagekomen Openheid van zaken geven Onderhoudsplan bespreken Meer aandacht CvH bij VvE Voorstellen toekomstig onderhoud door CvH Jaarlijks overleg servicekosten Aandacht energiebesparing
12
Waardering woningen van het complex
Waardering woningen van het complex grootte van de woningen = 7,8 aanwezigheid van warmte-isolatie = 5,9 geluidsisolatie m.b.t. geluid van de buren = 7,1 aanwezigheid van inbraakwerende voorzieningen (PKVW) = 7,1 de kwaliteit van het schoonmaakwerk = 6,9 de onderhoudstoestand van de buitenkant = 6,9 het functioneren van de centrale verwarming = 6,0 de huurprijs in relatie tot de kwaliteit = 6,7 Forse toename zorg over betaalbaarheid huren en woonlasten
13
Waardering dienstverlening WonenBreburg
Waardering dienstverlening WonenBreburg de snelheid waarmee WonenBreburg reparatieverzoeken afhandelt = 7,8 de kwaliteit van het werk van de uitgevoerde reparatie = 7,7 de controle door WonenBreburg op de uitgevoerde reparatie = 6,6 bereikbaarheid van WonenBreburg overdag = 7,6 bereikbaarheid van WonenBreburg buiten kantooruren = 6,2 de klantvriendelijkheid van medewerkers in het algemeen = 7,7 de voorlichting door WonenBreburg in het algemeen = 7,4 de website van WonenBreburg = 7,4 aandacht voor huurderorganisaties in de uitgave Venster = 7,4 omgang met zelf aangebrachte voorzieningen = 7 WonenBreburg als het zijn van verhuurder in het algemeen = 7,4
14
Waardering woonomgeving
Waardering woonomgeving hoeveelheid groen = 7,4 onderhoud van het groen = 6,6 de aanwezigheid van speelvoorzieningen = 6,7 de netheid rondom uw complex (rommel op straat e.d.) = 5,5 de verlichting van de woonomgeving = 7 de sociale veiligheid (’s avonds en ’s nachts) = 6,2 de aanwezigheid van parkeervoorzieningen = 6,2 de verkeersveiligheid = 6 het onderlinge contact / de saamhorigheid = 6,6 de hoeveelheid voorzieningen in uw buurt of wijk = 7 de activiteiten van de wijk- of dorpsraad in uw wijk = 6,5
15
Waardering HBO In moeilijke tijden 200 vrijwilligers actief. Chapeau!
Waardering HBO In moeilijke tijden 200 vrijwilligers actief. Chapeau! In Participatie- overeenkomst minimaal 1 x overleg per jaar. Gemiddeld 3,8 keer -> Ruim voldaan aan afspraak Bekendheid HBO = 7,4 Algemeen functioneren HBO = 7,4 Wijze van communiceren en terugkoppelen = 6,9 Duidelijkheid over taken HBO = 6,7 Informatieverstrekking = 7,1 Openstaan voor wensen commissies = 6,9 Bereikbaarheid contactpersonen HBO = 7,3 Website HBO = 6,9
16
Conclusies en verbeterpunten
Conclusies en verbeterpunten Betrokkenheid van en overeenstemming met de CvH bij grootonderhoud is noodzakelijk en gewenst om meerdere redenen (geriefsverbetering, gevolgen huur, energiebesparing). Slechts 2 van de 6 betrokken Kleine behoefte aan meer zorgwoningen Servicekosten: Consulent schiet tekort door bij 50% van de CvH niet bespreekbaar te maken– meer betrekken CvH Leefbaarheid (schoon, heel en veilig) is belangrijk aandachtspunt. Deels verantwoordelijkheid WonenBreburg, deels van andere partijen. Dekkend netwerk huismeesters. Waardering voor huismeesters is groot. Aandachtspunt: hun aanwezigheid vergroten! Bekendheid woonconsulent optimaal en takenpakket heeft breed draagvlak, wel enkele verbeterpunten.
17
Gemiddelde eindscore = 7,2
Eindscore Huismeester 7,7 Woonconsulenten 7,6 WonenBreburg 6,9 HBO 7,6 Woningen 7,0 Dienstverlening WB ? Woonomgeving 7,5 Gemiddelde eindscore = 7,2
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.