Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrieda van de Velden Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Welkom op de KVLO ledenpeiling Bestaat het vak LO nog in 2032?
2
Warming up: Het belang van bewegingsonderwijs Jongleren met drie belangen:
3
leren goed bewegen 3de bal is ‘goed’ 2de bal is ‘leren’
Goed een gezamenlijk oordeel Leren op je eigen wijze Doel ‘persoonsvorming’ Doel ‘socialisering’ Bewegen beleven Bewegen regelen 1ste bal is ‘bewegen’ Introductie bewegingscultuur Doel ‘kwalificatie’ Bewegen verbeteren
4
Welkom op de KVLO ledenpeiling Bestaat het vak LO nog in 2032?
5
Programma uur Inloop en intekenen aanwezigheid uur Opening, Jan Rijpstra (voorzitter KVLO) uur De hoofdlijnen van het Eindadvies Onderwijs2032, Sandra Roelofsen (bestuur FvOv) uur KVLO-standpunten en uitkomst van de digitale ledenraadpleging, Cees Klaassen (directeur KVLO) uur Forumdiscussie uur Pauze uur Het opstellen van adviezen voor staatssecretaris Dekker in groepen van circa vijf leden uur Plenaire terugkoppeling en sluiting, Jan Rijpstra uur Borrel
6
Platform Onderwijs2032 Vraag: Hoe kunnen we kinderen die nu naar school gaan, zo goed mogelijk voorbereiden op de samenleving en arbeidsmarkt van 2032? Januari 2016: advies op verzoek van staatssecretaris Dekker. Het hele advies en een samenvatting is te vinden op:
7
Maatschappelijke dialoog
Nieuwe koers. Andere kennis en vaardigheden in nodig. Het hele advies en een samenvatting is te vinden op:
8
Uitgangspunten 2032 Persoonlijke ontwikkeling.
Minder kern en meer keuze. Ruimte voor verbreding en verdieping. Het hele advies en een samenvatting is te vinden op:
9
Kerncurriculum Onderwijs 2032
10
Basisvaardigheden Taalvaardig (Ned. Eng.) Rekenvaardig (rek. wisk.)
Digitaal vaardig Sociaal vaardig (burgerschap) Het hele advies en een samenvatting is te vinden op:
11
Drie kennisdomeinen: méér van minder
Natuur & technologie Mens & maatschappij Taal & cultuur Het hele advies en een samenvatting is te vinden op:
12
Vakoverstijgende vaardigheden
Leren leren Maken & creëren Samenwerken Denken & doen Het hele advies en een samenvatting is te vinden op:
13
Kerncurriculum Onderwijs 2032
14
Keuzes binnen de school
Verdieping en verbreding Wat en hoe Vakken of themagericht Het hele advies en een samenvatting is te vinden op:
15
Andere onderwijsinhoud
Herijking kerndoelen en eindtermen Wettelijk verankerd kerncurriculum Keuzedeel Het hele advies en een samenvatting is te vinden op:
16
Hoe is de route na nu Input voor eindadvies tot 1 november.
De onderwijscoöperatie verzamelt veld-adviezen voor Dekker. Dekker komt dan met een voorstel naar de 2e kamer.
17
KVLO ledenpeiling Bestaat het vak LO nog in 2032?
18
KVLO standpunten en uitkomst van de digitale ledenraadpleging
Perspectief, zes jaar beleid en politiek met betrekking tot de LO.
19
Onderwijs 2032 Positief: In het eindadvies staat dat bewegen en sport belangrijk is voor de persoonlijke ontwikkeling van elk kind. Negatief: LO staat niet genoemd in het kerncurriculum.
20
Standpunt KVLO KVLO pleit voor een apart domein lichamelijke opvoeding, bewegen en sport zodat goed leren bewegen voor alle kinderen in 2032 behouden blijft.
21
Ontwikkelingen beleid en politiek
2010 KVLO actie: 3 plus 2 2012 OCW/VWS/KVLO: SBGL en Vignet Gezonde School Rutte II: Meer gymlessen op de basisschool (2 naar 3) 2013 Nulmeting Mullier: 20% maar 1 uur en 25% onbevoegd PO
22
Ontwikkelingen beleid en politiek
2014 Bestuursakkoord PO-Raad-OCW: 2 liefst 3 uur + leergang KVLO lanceert Deltaplan Tweede kamer: moties voor wettelijke borging. OCW komt met aanscherping lessentabel LO-uren in VO 2015 UNESCO (pleit voor meer uren: van 2 -> 3 klokuren PE)
23
Ontwikkelingen beleid en politiek
2016 VVD initiatief voorstel verplichting vakleerkracht PO SP initiatief wetsvoorstel verplicht aantal (klok)uren in het PO Sportkracht 12 provinciale bijeenkomsten voor 3e uur en meer beweegmomenten in het PO (pva bewegingsonderwijs)
24
Kerncurriculum 2032
25
Kerncurriculum + Een domein met verplichte vaste kern en keuze voor verbreding en of verdieping.
26
Reactie KVLO: Kern en Keuze
We opteren voor een domein ‘Lichamelijke Opvoeding, Bewegen en Sport’ met een verplichte vaste kern van basisvaardigheden en een keuzedeel voor verbreding en/of verdieping
27
(goed leren bewegen doet bewegen)
Tendens van 3+2 naar 2+3? Goed leren bewegen (PE) -bewegen als doel- verschuift naar Fysieke activiteit (PA) –bewegen als middel- KVLO vindt: PE is voorwaarde voor PA PA kan onderdeel zijn van PE (goed leren bewegen doet bewegen) Wat vonden de leden?
28
Enquête Ledenpeiling Onderwijs2032 526 reacties
29
Wat valt op? 65% eens met beperkt kerncurriculum, met vrije ruimte aan scholen. 85% vindt het goed om in leerdomeinen te denken met een basiscurriculum. Naast taalvaardigheid en rekenvaardigheid, horen bewegingsvaardigheden daar ook bij.
30
Resultaten: LO verbinden
31
En nu is het aan jullie Wat vinden jullie! Forumdiscussie Advies
32
Programma uur Inloop en intekenen aanwezigheid uur Opening, Jan Rijpstra (voorzitter KVLO) uur De hoofdlijnen van het Eindadvies Onderwijs2032, Sandra Roelofsen (bestuur FvOv) uur KVLO-standpunten en uitkomst van de digitale ledenraadpleging, Cees Klaassen (directeur KVLO) uur Forumdiscussie uur Pauze uur Het opstellen van adviezen voor staatssecretaris Dekker in groepen van circa vijf leden uur Plenaire terugkoppeling en sluiting, Jan Rijpstra uur Borrel
33
Forumdiscussie Paul Rosenmöller, voorzitter VO-Raad
Rudmer Heerema, Tweede Kamerlid VVD Grethil Post, ALO Amsterdam Cees Gouw, docent VO Veenendaal Wiebe Faber, docent PO Almere Jilles Veenstra, voorzitter FvOv en forum
34
Stellingen onderzoeksvragen
35
Onderzoeksvragen 1. Geeft het advies van Schnabel de juiste richting voor een nieuw curriculum? 2. Hoe kan en wil de beroepsgroep invulling en uitvoering geven aan een nieuw curriculum?
36
Onderzoeksvragen 1. Geeft het advies van Schnabel de juiste richting voor een nieuw curriculum? Stelling 1: Als het vak LO niet expliciet wordt opgenomen in het kerndeel van het curriculum, zullen er minder uren LO komen. Stelling 2: Als het vak LO wel expliciet wordt opgenomen in het kerndeel van het curriculum dan kunnen ook de kinderen met minder kansen en talenten een leven lang met plezier bewegen en gezond oud worden en kan talent tot bloei komen. Stelling 3: Status aparte voor het vak LO. Het belang van LO voor de kinderen is zo groot en het vak is zo specifiek en apart, qua didactiek, ruimte en veiligheid, dat we geen risico kunnen nemen of de kinderen het toevallig wel of niet krijgen; daarom is het verstandig om LO met een Status aparte, los van 2032, apart wettelijk te borgen en te labelen.
37
Onderzoeksvragen 2. Hoe kan en wil de beroepsgroep invulling en uitvoering geven aan een nieuw curriculum? Stelling 4: Uit de enquête blijkt dat een behoorlijk aantal leden ook wel kansen ziet voor keuzeprogramma’s (verdieping en verbreding, zoals LO2 en BSM, en of een bijdrage aan vakoverstijgende thema’s met andere vakken, zoal bij mens en maatschappij…
38
Programma uur Inloop en intekenen aanwezigheid uur Opening, Jan Rijpstra (voorzitter KVLO) uur De hoofdlijnen van het Eindadvies Onderwijs2032, Sandra Roelofsen (bestuur FvOv) uur KVLO-standpunten en uitkomst van de digitale ledenraadpleging, Cees Klaassen (directeur KVLO) uur Forumdiscussie uur Pauze uur Het opstellen van adviezen voor staatssecretaris Dekker in groepen van circa vijf leden uur Plenaire terugkoppeling en sluiting, Jan Rijpstra uur Borrel
39
Inlognaam: gast Wachtwoord: free-wifi Stap 1 (15
Inlognaam: gast Wachtwoord: free-wifi Stap 1 (15.30 uur) Ga met je groep in gesprek over de onderzoeksvragen en stel de adviezen op. Onderzoeksvraag 1 Geeft het advies van Schnabel de juiste richting voor een nieuw curriculum? Geef maximaal 3 adviezen met betrekking tot deze vraag (max. 150 woorden per advies) Onderzoeksvraag 2 Hoe kan en wil de beroepsgroep invulling en uitvoering geven aan een nieuw curriculum? Geef maximaal twee adviezen met betrekking tot deze vraag (max. 150 woorden per advies) Voor vijf adviezen heb je gemiddeld acht minuten per advies de tijd om deze te formuleren Stap 2 (vóór uur) Stuur de adviezen van je groep in een mailbericht naar Vermeld hierbij in de onderwerpregel: Advies groep nr. …. (zie nummer op de tafel)
40
Stap 3 ( vóór 16.15 uur of na 16.30 uur)
Adviezen digitaal verzenden aan de Onderwijscoöperatie Vul in: Lidorganisatie/vakvereniging: KVLO Plaats: Amersfoort Datum: Klik eerst de betreffende onderzoeksvraag aan (1 of 2) en voeg het advies in het daarvoor bestemde kader. Alles ingevuld? Klik op Verzenden.
41
KVLO ledenpeiling Bestaat het vak LO nog in 2032? Afsluiting
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.