De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SAMEN WERKEN OF SAMENWERKEN ?

Verwante presentaties


Presentatie over: "SAMEN WERKEN OF SAMENWERKEN ?"— Transcript van de presentatie:

1 SAMEN WERKEN OF SAMENWERKEN ?
OVERDENKINGEN NAV EERDERE ERVARINGEN EN OBSERVATIES Constance Jacobson

2 Tuurlijk samen, MAAR WAARAAN EIGENLIJK?
WELK PROBLEEM MOETEN WE OPLOSSEN? OVER WIENS TOEKOMST GAAT DIT? EN HOE ZIET DIE ER UIT? ONZE SECTOR IS VAN NATIONAAL BELANG. => ONZE TOEGEVOEGDE WAARDE DUS OOK.

3 FOCUSSEN WE DUS OP: DE DINGEN GOED DOEN OF: DOEN WE DE GOEDE DINGEN? => DE OMGEVING BEPAALT DAT, ZEKER IN ONZE TIJD VAN SNELLE VERANDERING PHILIPS, DSM, CSM/CORBION. EERST DE ORGANISATIE BOUWEN OF: EERST HET PRIMAIRE PROCES VASTSTELLEN? => DE ORGANISATIE ONDERSTEUNT HET PRIMAIRE PROCES, IS DUS VOLGEND HAMVRAAG: LEVERT ONS PRIMAIRE PROCES nog WEL DE BEOOGDE OPBRENGST OP? => IS ONS VERTROUWDE AANBOD NOG STEEDS WAT ER NODIG IS ? => IN DEZE SNEL VERANDERENDE 21E EEUW ?

4 BESTUURLIJKE DRUKTE RONDOM HET KIND
OUDERS WERKGEVERS GGD BOINK OVERHEID BELASTINGBETALER POLITIEK VNG OCW FIN SZW ROCS WETENSCHAP VVE PRIM ONDERWIJS BKK SLO HBO FNV, CNV Rondom kinderopvang : veel belanghebbenden, ieder eigen idee over kwaliteit => geheel in lijn met dat eigen belang…. We zoomen in op onze circle of influence, het deel van de sector waar wij het meest invloed op hebben. PROFESSIONAL KIND EN DUS HEEL VEEL BELANGEN & RUIS…..

5 HET PRIMAIRE PROCES IS ESSENTIEEL… IK METSEL ….
WAT BEN JE AAN HET DOEN? IK BOUW EEN KATHEDRAAL ! Dit verhaal gaat over kwaliteit, maar kan niet losgezien worden van beeldvorming. U kent wellicht het verhaal van de twee metselaars, aan wie wordt gevraagd wat zij aan het doen zijn. De eerste antwoordt: ik metsel stenen. De tweede antwoordt: ik bouw een kathedraal. En weet u waarom ik dit zo boeiend vind? Metselaars zijn vandaag de dag nog steeds mensen met een MBO 3 diploma…. Maar het is iedereen direct duidelijk wat hun bijdrage is aan de maatschappij. Natuurlijk is er een hele keten nodig voor zo n kathedraal, - maar die metselaar blijft nodig.

6 WAT ZOUDEN ONZE PROFESSIONALS ANTWOORDEN, ALS ZIJ NAAR ‘HUN’ KINDEREN KIJKEN ?
IK VOED EEN KIND OP? OF: IK VOED EEN KIND OP VOOR DEZE TIJD, DE 21E EEUW. WANT IK WEET HOE HET BREIN WERKT HOE IK FITHEID ONDERSTEUN HOE BELANGRIJK MIJN VOORBEELD IS HOE IK HET BESTE AANBOD BEPAAL EN AANBIED AAN MIJN KINDEREN HOE IK HET BESTE MET DE ANDERE VOLWASSENEN SAMENWERK HOE IK MIJN KENNIS EN INZETBAARHEID BIJHOUD etc

7 INZOOMEN OP HET PRIMAIRE PROCES: 1. WAT WORDT ER MEE BEDOELD?
ONTW & OPL/EDU EMO FYS VEILIG 2. WAAROM KIJKEN WE ER ZO ‘ANALYTISCH’ NAAR ?? TEAM GB! 3. HOE KUN JE HET VERBETEREN? (LIEVER WETENSCHAP OF MENINGEN?…)

8 2. ANALYTISCHE BLIK: PEDAGOGIEK & FITHEID ZIJN NOODZAKELIJKE RANDVOORWAARDEN … DE OPBRENGST VAN DE OPVOEDING/VORMING KOMT UIT COMBINATIE (KIND + ‘HOE TE HANDELEN & INTERACTEREN / LEREN DENKEN / FITHEID’ DE INHOUD & VORM VAN HET AANBOD AAN ERVARINGEN

9 3. GEDACHTEN OVER VERBETERINGEN V PRIMAIR PROCES:
DE T-SHAPED PROFESSIONAL: - PRIORITEIT OP DE EIGEN VAKKENNIS ? OF OP DE SAMENWERKING? ERVARINGEN UIT ANDERE SECTOREN: EERST DE DIEPTE IN VAN JE VAK, DAN DE BREEDTE BEROEPSOPLEIDING: LEIDT OP TOT STARTBEKWAAMHEID… WIE WIL DE BESTE SCHOLING VOOR ZIJN/ HAAR KIND, VAN 0- VOLWASSENHEID? - WIE LUKT HET OM DIE BESTE SCHOLING/ VORMING TE KRIJGEN/ TE BIEDEN ? - WAT GEBEURT DAAR DAN? KUNNEN WE DAAR VAN LEREN tbv ALLEN? BESTAAT ER BEST PRACTICE IN ONS VAK ??? - AANBIEDERS-MENING OF WETENSCHAP OF OUDERLIJKE KEUZE ?

10 RIKSEN WALRAVEN, NORMEN EN WAARDEN.
- WELKE NORMEN EN WAARDEN? - HOE HOUDEN WIJ ONS AAN DE WET? - AANBIEDERS-, WETENSCHAP-, POLITIEKE OF OUDERLIJKE KEUZE ? => INSPIRATIE UIT DE WETENSCHAP: - TONY WAGNER, HARVARD UNIVERSITY (TONYWAGNER.COM) - PRAKTISCH AANBOD-RAAMWERK UIT UK - DIVERSE INPUT UIT WETENSCHAP EN OMMELANDEN, LEIDT TOT:

11 Vanaf 0 jaar : COMMS FYSIEK SOC/ EMO TAALVAARDIG STEAM*- VAARDIG CREATIVITEIT DE WERELD ERVAREN Arbeidsmarkt vaardigheden: 4C COMMUNICEREN SAMENWERKEN (COLLAB..) CREATIEF PROBLEEM OPLOSSEN CRITISCH DENKEN effectief gedrag: EMPATHIE DOORZETTEN DURVEN PROBEREN ZELFDISCIPLINE: GEZOND LEVEN etc 4 12 6 NIEUWE OPBRENGST? ALLEMAAL NIEUW AANBOD UITVINDEN HET GAAT NIET MEER OM WAT JE WEET, MAAR WAT JE DOET MET WAT JE WEET * STEAM: SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING, ARTs, MATHEMATICS

12 CONCLUSIES: ORGANISEER RONDOM HET PRIMAIRE PROCES => KAN ALTIJD BETER, MAAR ZEKER NAAR ’21E EEUWSE BEST PRACTICE’ WE VULLEN HET SAMEN IN, => WAT HEEFT EEN KIND/ DIT KIND NODIG? => HOE KUNNEN WIJ, PROFESSIONALS, DAT REGELEN, SAMEN MET THUIS? SAMEN WERKEN? DAN ZEKER OOK SAMEN LEREN!


Download ppt "SAMEN WERKEN OF SAMENWERKEN ?"

Verwante presentaties


Ads door Google