Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBart Hidde de Ruiter Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Hoe creëer je een olievlekwerking?
Leerlaboverstijgende bijeenkomst
2
Even voorstellen
3
Vele vernieuwingen: maar hoe breng je ze verder?
3 2 1
4
Welke ervaringen heb je tot nu toe met dit thema?
Ga naar en gebruik de code:
5
Verandering/vernieuwing in het onderwijs
Blokkades bij (onderwijs)vernieuwing: Veranderen doe je erbij, hoe zit het met organisatorische borging? Veel aandacht voor inhoud en procedure, weinig voor proces Van slim idee naar brede beweging Van veel goede ideeën, naar focus en schoolbrede impact In de praktijk wordt vaak niet bewust gekozen voor een veranderstrategie, maar wordt die gedreven door intuïtie en gewoonte (wat werkte in het verleden, waar hebben we goede ervaring mee)
6
Grondvormen van verandering
Eerst denken dan doen Werken vanuit resultaten Top down sturing Inside-out, informeren Eenduidigheid, meetbaarheid ‘Blauwe benadering’ 1. Planmatige aanpak Ontwerp Ontwikkelen Implementeren A B Werken vanuit visie Werkende weg, iteratief ontwikkelen Evaluatie, leren, plateaubenadering Inside-out, bottom-up, participeren Complexiteit, hoge dynamiek, expliciteren ‘Groene benadering’ 2. Ontwikkel aanpak Plateau 1 Plateau 2 Plateau 3 A B Werken vanuit ambitie Ondernemen, experimenteren Faciliteren, stimuleren top/down en bottom up Outside-in, coalition of the willing Kansen, mogelijkheden ‘Witte benadering’ 3. Innovatie aanpak Platform C B D A
7
Wat past bij wie?
8
Verschillende (doel)groepen
8 Verschillende (doel)groepen “Iedereen staat wel open voor nieuwe dingen, maar er is te weinig ruimte voor. Die lessen moeten gegeven worden.” “Ik ben continu op zoek naar vernieuwing, ik vind het altijd wel leuk om te kijken wat er om me heen gebeurt. Ik betrek daar ook collega’s bij, omdat ik benieuwd ben naar wat zij ervan vinden.’’ “In het begin dacht ik: ‘Doe eens niet zo moeilijk.’. Maar, ookal vind ik het niet altijd leuk, ze leggen soms wel de vinger op de zere plek door dingen te benoemen.’’ “Je hebt niet eens tijd om de vorige vernieuwing goed door te voeren of te evalueren en dan komt de volgende er al weer aan. Dus daarom ben ik er niet zo rooskleurig over.” De voorhoede Het peloton De achterblijvers Creatieve denkers Inspireert het? Geloof ik erin? Wat zijn de kansen? Snelheid, momentum Idealisten Fout tolerant Pragmatische doeners Werkt het? Wat zit er voor mij in? Wat zijn de ervaringen? Zorgvuldigheid Realisten Fout intolerant Onzekere duikers Kritische activisten Raak ik iets kwijt? Wat zijn risico’s? Stabiliteit Conservatieven Faalangst
9
Hoe krijg je ze mee? 9 De voorhoede Het peloton De achterblijvers
Prikkelen Brainstormen Halve ideeën Wat is de potentie? Visualiseren Experimenteren Exclusiviteit, sociaal!! Inspirerend Verleiden Prototypen Uitgewerkte ideeën Hoe werkt het voor jou? Voorbeelden Ervaren, testen Zorgvuldigheid Efficiënt (niet teveel tijd) Stapje voor stapje Confronteren Deadlines, ultimatum Wat zijn je zorgen? Opleiden
10
Hoe krijg je ze boos? 10 De voorhoede Het peloton De achterblijvers
Regels en kaders Gedoe Freeriders criticasters Belangen en rendement Hiërarchie Onduidelijkheid Abstracte verhalen Fouten Slordigheden Vrijblijvendheid Onzekerheid Ontkenning (mooipraterij) Commitment Confrontatie Onveiligheid Vertrekken en gaan elders hun ding doen Haken af, verliezen belangstelling of kritisch Spreken zich niet uit, ontwijken, kroppen het op
11
Verschillende (doel)groepen
11 Verschillende (doel)groepen De voorhoede Het peloton De achterblijvers Met welke interventies heb jij ervaring?
12
Wissel ‘jouw (beoogde) olievlekwerking’ uit in duo’s
Periode:: Periode: Periode 2 3 1
13
Wat neem je mee uit deze workshop?
Ga naar en gebruik de code:
14
Alésha ten Berge Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.