Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFilip van de Brink Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar? Dirk Lenaerts Studiedag ‘Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?’. 16 december 2016
2
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar? Resultaten van wetenschappelijk onderzoek (2015) in 14 secundaire scholen van LOP-Antwerpen (5 onderzoeksvragen)
3
Conclusies Profiel v/d definitief uitgesloten leerling
Weinig verschil tussen Vlaams- en Antwerps profiel. Schoolse vertraging is in Antwerpen dominantere indicator. Verfijning van profiel door etniciteitskenmerk.
4
1. Profiel v/d definitief uitgesloten leerling
Indicator Profielkenmerken Geslacht Mannelijk Leeftijd Vanaf 14 jaar of meer Etniciteit Niet-Belgisch, mediterrane etniciteit Onderwijsvorm Eerste graad & Beroepssecundair onderwijs Studierichtingen BVL, 1B, 1A, Kantoor Studiegebied Handel Schoolse vertraging Vrijwel alle leerlingen hebben schoolse vertraging, vooral twee of meer jaren schoolse vertraging Tijdstip van de uitsluiting Vooral op het einde van het schooljaar (juni), maar ook in december, januari en maart In Antwerpen is schoolse vertraging een sterke voorspeller voor def. uitsluiting.
5
Conclusies 2. Uitvoeren van tuchtprocedure
Scholen communiceren vrij goed en volgen de tuchtprocedure. Soms wordt een ‘alternatieve tuchtprocedure’ toegepast. Scholen ervaren regeldruk en vrezen voor procedurefouten.
6
Conclusies 3. Beïnvloedende factoren bij tuchtbeslissing
Schoolcultuur: Bepaalt hoe schoolteams omgaan met tucht o.a. groepsbelang >< individueel belang Samenstelling klassenraad: Verschil in aanwezigheid v/d directeur en aansturing. Rol v/d directeur: Samen beslissen >< autonoom beslissen
7
Conclusies 4. Drie tuchttypes:
Type 1: AUTOMATISCHE PILOOT Directeur en klassenraad beslissen o.b.v. de ‘vastgelegde’ schoolafspraken (op papier) & schoolcultuur (‘in de hoofden’, traditie) Het tuchtsysteem bepaalt sterk de beslissing. Belang van het tuchtSYSTEEM & het belang van de ‘GROEP’ Gemiddeld 4% definitieve uitsluitingen
8
Conclusies 4. Drie tuchttypes:
Type 2: CO-PILOOT Directeur en klassenraad beslissen samen De tuchtbeslissing is STEEDS GELIJK aan het klassenraadadvies Belang van CONTEXTGEGEVENS & LEERLING Gemiddeld 2% definitieve uitsluitingen
9
Conclusies 4. Drie tuchttypes:
Type 3: PILOOT Klassenraad adviseert, directeur beslist autonoom De tuchtbeslissing is NIET steeds GELIJK aan het advies Belang van CONTEXT & LEERLING Gemiddeld 1,5% definitieve uitsluitingen.
10
Conclusies 5. Invloed van tuchttype op aantal definitieve
uitsluitingen: Het gehanteerde type Orde- en TuchtBELEID doet ertoe. Tuchttype Piloot leidt tot de minste definitieve uitsluitingen, type Co-piloot tot iets meer. Type Automatische piloot leidt tot dubbel zoveel definitieve uitsluitingen.
11
Samenvatting - Besluit
Minder definitieve uitsluitingen, een haalbare kaart. 5 suggesties voor scholen: Inzetten op verbindende communicatie Inzetten op herstelgericht handelen Beperken van schoolse vertraging Orde- en tuchtbeleid o.b.v. een model Tuchttype Piloot nastreven
12
Samenvatting - Besluit
Minder definitieve uitsluitingen, een haalbare kaart. 3 suggesties voor LOP’s, scholengemeenschappen,…: Gedeelde visie op orde- en tuchtbeleid o.b.v. een model (Bv. vierlademodel) Afstemming streefdatum laatste def. uitsluiting Tuchtprocedure als norm = geen ‘alternatieve tuchtprocedures’
13
Minder definitieve uitsluitingen, een haalbare kaart…
- Op weg naar een verbindend en herstellend schoolklimaat -
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.