Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Verspillingen in de processen
Versie 1.0 Datum laatste bewerking: Overproductie Teveel of te snel leveren: we leveren de klant méér dan hij wil of meer dan hij kan verwerken. Bijv.: interne rapporten of notulen. Vervoer Afstanden afleggen doordat activiteiten ver uit elkaar liggen. Bijv.: handtekeningen ophalen, formulieren doorsturen, zoeken naar collega, documenten en rapporten rondsturen, lopen naar experts op andere verdieping, lopen naar folderrek. Voorraad Bijv.: voorraad dossiers, cases, mails, aanvraagformulieren, aanvragen, brieven. Intern: extra kopieën maken, onnodig veel collega´s CC-en, folders, flyers, A4 papier, toners, visitekaartjes. Overbewerking Onnodige informatie verwerken. Gegevens overtypen. Verwerken van bepaalde informatie op meerdere plekken. s afdrukken. Aanvraagformulieren of cases kopiëren. Talent Medewerkers worden niet ingezet op het eigen niveau. Kennis & vaardigheden uit trainingen wordt onvoldoende benut. Beschikbare tijd niet inzetten om de klanttevredenheid te verbeteren. Klachten afhandelen in plaats van “echte” werk uitvoeren. Teamleider doet veel ad hoc en heeft weinig structuur. Beweging Veel moeten opzoeken omdat medewerker niet goed opgeleid is. Vaak moeten klikken omdat mensen sneltoetsen niet kennen. Door veel schermen of velden moeten bladeren voordat bewerking uitgevoerd kan worden. Stekker van laptop onder bureaus insteken. Zoeken in stapels dossiers. Fouten & Correcties Vergissingen maken. Foute informatie toch verwerken. Fout overtypen. Verkeerde informatie of formulieren terugsturen. Corrigeren van fouten. Wachten Wachten op collega´s. Wachten op informatie. Wachten op akkoord of een handtekening, wachten op de lift of de koffieautomaat of bij de printer. Wachten op de klant of wachten tot het systeem weer online is. In veel gevallen zal deze verspillingen-dia al in een setting buiten de workshop gebruikt / toegelicht zijn (Verifieer dit vooraf of bij het aankomen bij deze slide). Loop de 8 typen verspillingen kort nog even door. Voor verdere toelichting van de verschillende typen verspillingen – zie de bijlage van deze workshop. Begin bij Beweging en loop de verspillingen vervolgens met de klok mee na. Eindig met Fouten & Correcties! Brug: … Als er geen verspilling is in de vorm van fouten of correcties wordt dus kwaliteit geleverd. Waarom is kwaliteit zo belangrijk?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.