Download de presentatie
GepubliceerdMarina Martens Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU 22 februari 2017 Pieter Cornelissen xxxxxxxxxxxxx
2
Visie op leren en visie op onderwijs…
xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 Visie op leren en visie op onderwijs… Samen Leren: co-creatie en leren in leerteams Persoonlijk leren: In ieder leerproces staat de persoonlijke leerbehoefte van de lerende professional centraal waarbij aangesloten wordt bij tempo, inhoud, motivatie en niveau van de student met als doel maximale leeropbrengst te genereren Leren Leren: leren als strategie om de beroepspraktijk te professionaliseren en te innoveren Leren in de 21e eeuw: in het leren wordt gebruik gemaakt van echte leersituaties, echte vraagstukken en ethische dillema’s van nu en voor de toekomst Leren om professionals op te leiden tot startbekwaam en duurzaam inzetbaar op de arbeidsmarkt in de 21e eeuw. Dat doen we gepersonaliseerd: eigen talenten, keuzes en ontwikkelingsbehoeften bepalen tempo, route, niveau inhoud en volgorde. Dit geldt voor startende en werkende professionals Samen leren we en ontwikkelen we nieuwe kennis: met elkaar in leerteams, gebaseerd op onderzoek en in co-creatie met de beroepspraktijk Kennis staat centraal: we generen het, delen expertise en ontwikkelen zelf nieuwe kennis waardoor we een university of applied science zijn Creëren gericht op toegevoegde waarde in de vorm van professionalisering en innovatie van de beroepspraktijk, om bij te dragen aan de wereld van morgen. xxxxxxxxxxxxx
3
…uitgewerkt in onderwijsconcept en ontwerpdimensies…
xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 …uitgewerkt in onderwijsconcept en ontwerpdimensies… Co-creatie beroepspraktijk Ontwerp en uitvoering in co-creatie Onderwijs gebaseerd op vraagstukken beroepspraktijk Onderzoek als kennisbasis Onderwijs is state of the art Stimuleert het onderzoekend vermogen Gepersonaliseerd leren Regie op eigen leerproces Intake en match Honourstrajecten Zelfstandige eenheden LOT Niet-volgtijdelijk curriculum Didactiek Didactiek van ervarend leren Blended learning Leerteam Kwaliteit Onafhankelijke erkenning 67 Vakbekwaam Leven Lang Leren Startbekwaam 17 xxxxxxxxxxxxx
4
… onderscheid in drie niveaus van gepersonaliseerd leren…
xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 … onderscheid in drie niveaus van gepersonaliseerd leren… Degree Degreemodules Non-degree (beroepscertificerend) Portfolio Tempodifferentiatie Leerwegonafhankelijke toetsing Inhoudelijke keuzes Curriculum Leerstijl (structuur - eigen regie) Niveau (honours) Tijd- plaatsonafhankelijk: blended learning Ontbundeling toetsing-onderwijs-begeleiding Cursus xxxxxxxxxxxxx
5
… én persoonlijk leren… …ondersteunt met loopbaanleren…
xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 … én persoonlijk leren… …ondersteunt met loopbaanleren… Gepersonaliseerd leren Het wat staat vast De route is flexibel Leidt tot degree Persoonlijk leren Het wat staat niet vast De route en inhoud is flexibel Leidt tot portfolio Loopbaanleren Ontwikkelen professional skills om eigen loopbaan te sturen Vraaggericht Stimuleren van dialoog tussen student, opleiding en beroepspraktijk en studenten onderling Bewuste keuzes leren maken mbt werk en vervolgopleiding Ingebed in leerteams xxxxxxxxxxxxx
6
…betekent herontwerp van curricula ….
Geen lineariteit Grotere eenheden 4-5 keer per jaar toetsen per module Leerwegonafhankelijk toetsen Standaardisatie en transparantie tbv gepersonaliseerd leren
7
…op basis van leeruitkomsten…
xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 …op basis van leeruitkomsten… Voorbeeld: deeltijdopleidingen HU Intake, daarna min. één keer per jaar toets-onderwijsroute bespreken Indeling in leerteams 15 EC - modulen Vier keer per jaar startmogelijkheid voor opleiding Vijf keer toetsmogelijkheid, twee kansen Leerwegonafhankelijk toetsen Geen lineariteit Formuleren leeruitkomsten Blended learning xxxxxxxxxxxxx
8
… met blended learning…
xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 … met blended learning… Welke blend in leeromgevingen past bij leerdoelen xxxxxxxxxxxxx
9
… en honoursonderwijs Criterium waardecreatie Leading professional
xxxxxxxxxxxxxxx 10/25/2017 … en honoursonderwijs Criterium waardecreatie iets nieuws toevoegen aan beroepspraktijk, samenleving -> Impact Leading professional Vakbekwaamheid Innovatie en disseminatie Internationaal perspectief Gedrevenheid Leiderschap Vorm Pre-honourstraject (voor eerstejaars) Honoursprogramma’s (30 ec) Stercursussen (5 ec) Extra Honours (projecten) Persoonlijke route Ster en/of certificaat “with honours” bij diploma xxxxxxxxxxxxx
10
Stand van zaken 86 % degree opleidingen is bezig met herontwerp
Met ong 2000 cursussen in zelf ontwikkelde digitale leeromgeving 6% honoursstudenten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.