Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDries van de Veen Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Heffingsmaatstaf afvalstoffenheffing en reinigingsrecht gemeente Sint Anthonis
12 oktober 2010 23 oktober 2017
2
Opbouw presentatie Aanleiding
Wettelijk kader afvalstoffenheffing en reinigingsrecht Verschil karakter heffing Huidig tarievenbeleid Uitgangspunten nieuw beleid 2011 Resultaat Voordelen 23 oktober 2017
3
Aanleiding Raadsvergadering 14 december 2009 toezegging onderzoek naar grondslag reinigingsrecht Gehouden enquête november 2009 Bezien hoe omgaan met kleinere ondernemers (huisgebonden beroepen) die geen substantiële hoeveelheid bedrijfsafval aanbieden Huidig tarief staat in geen verhouding tot aangeboden bedrijfsafval 23 oktober 2017
4
Aanleiding Fusie Wanroij en Oploo geen beleidskeuzes in tariefstelling vastgelegd (Kosten)toerekening tariefstelling afvalstoffenheffing en reinigingsrecht ontbreken (historisch gegroeid) Achterliggende gedachte “de vervuiler betaalt” Kostenonderbouwing per heffing overeenkomstig transparant model VNG 23 oktober 2017
5
Wettelijk kader Afvalstoffenheffing: artikel 15.33, eerste lid,
Wet Milieubeheer Reinigingsrecht : artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet 23 oktober 2017 5
6
Verschil karakter heffing
Afvalstoffenheffing: woning/woonruimte Tegenover heffing geen individueel aanwijsbare prestatie, wel wettelijke inzamelverplichting Reinigingsrecht: bedrijfspand Wel individueel aanwijsbare prestatie daadwerkelijk meenemen bedrijfsafval 23 oktober 2017
7
Huidige tarieven 2010 Uitgangspunt kostendekkende tarieven
Afvalstoffenheffing (woning/woonruimte) Reinigingsrechten (bedrijfspand) Eenpersoonshuishouden € 118,60 Twee tot vier personen € 189,54 Vijf of meer personen € 236,95 Vast bedrag per bedrijfspand 23 oktober 2017 7
8
Uitgangspunten nieuw beleid 2011
Beoogd resultaat/doelstelling: Rechtvaardige heffing afvalstoffenheffing en reinigingsrecht realiseren Efficiencyslag in de bedrijfsvoering tegen lage perceptiekosten 23 oktober 2017 8
9
Uitgangspunten nieuw beleid 2011
Acceptabel tarief reinigingsrecht ook in relatie tot overige tarieven afvalstoffenheffing Terugdringen administratieve kosten Administratie gemakkelijk uitvoerbaar Aansluiting gezocht bij WOZ object afbakening 23 oktober 2017 9
10
Heffingsmaatstaven omliggende gemeenten
Afvalstoffenheffing 2010 Reinigingsrecht 2010 Boxmeer Vast bedrag € 169,44 Vast bedrag € 169,44 Cuijk Vast bedrag € 128,-- Vast bedrag € 128,-- Grave Vast bedrag € 156,96 Vast bedrag € 156,96 Boekel Vast bedrag € 219,71 Geen Mill en Sint Hubert Eénpersoonshuishouden € 133,56 Meerpersoonshuishouden € 178,20 Vast bedrag € 178,20 23 oktober 2017 10
11
Verschil hoogte tarief buurgemeenten
Toe te rekenen aan beleidskeuzes bij verhalen van kosten van diensten en taken Gemeente Sint Anthonis landelijk uitgestrekt gebied met minder bebouwing met als gevolg veel kilometers om percelen te bereiken 23 oktober 2017 11
12
Kostenonderbouwing leidraad VNG
Inzicht kosten activiteiten nakomen zorgplicht afvalinzameling hoe de gemeente kosten verhaalt Opstellen kostenonderbouwing per heffing in samenwerking met RMB Eenduidige wijze van vastlegging van kosten en transparante onderbouwing voor alle gemeenten Land van Cuijk Vergelijking tarieven tussen gemeenten 23 oktober 2017 12
13
Waarom één tarief afvalstoffenheffing?
De vuilniswagen stopt bij elk pand onafhankelijk van de hoeveelheid aanbod afval Deze vaste kosten evenredig te verdelen over alle panden Hoeveelheid aanbod van afval wordt verrekend door de tariefzakken 23 oktober 2017 13
14
Voorstel heffingsmaatstaf
Voorstel heffingsmaatstaven 2011 Afvalstoffenheffing (woning/woonruimte) Vast bedrag Reinigingsrechten (bedrijfspand) vast bedrag Woning/woonruimte € 170,58 Woning waarvan uit ook bedrijfsmatige activiteiten ontplooid worden, welke tezamen één WOZ-object vormen € 60 Bedrijf dat zelfstandig WOZ-object vormt (zonder woning) 23 oktober 2017 14
15
Resultaat Uitgangspunt vervuiler betaalt:
Hoogte vast recht afvalaanbod: 1. Keuze gft-container 140 liter standaard 2. Keuze gft-container 240 liter eenmalige bijdrage € 68,07 3. Grotere hoeveelheid aanbod restafval resulteert in meer benodigde opdrukzakken 23 oktober 2017 15
16
Voordelen Administratie gemakkelijk uitvoerbaar
Terugdringen van administratieve kosten Geen (tarief) differentiatie meer naar aantal personen Heffen naar vast bedrag per perceel en bedrijfspand gemeente verzekerd van een constante belastingopbrengst 23 oktober 2017 16
17
Planning vervolgstappen nieuw beleid 2011
21 september 2010: Principebesluit College van B&W 12 oktober 2010: Informeren gemeenteraad 23 oktober 2017 17
18
Planning vervolgstappen nieuw beleid 2011
Oktober – december 2010: verder uitwerken tarieven 25 oktober 2010: besluit heffingsmaatstaven gemeenteraad 13 december 2010: vaststelling hoogte tarieven gemeenteraad 23 oktober 2017 18
19
Vragen en opmerkingen 23 oktober 2017 19
20
Bedankt voor uw aandacht
23 oktober 2017
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.