Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJosephus Eilander Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
met medewerking van het team van Hestia, Horizon Jeugdzorg & Onderwijs
Hestia Methodiek Een zorgprogramma in de JeugdzorgPlus voor jonge vrouwen met aan seksueel misbruik gerelateerde problematiek Inge Bramsen, Susana Castilla Carrasco, Susan van der Woude, Tom Jordan, Mirjam van der Hoek, Raymond Gutterswijk, Juliette Sonderman, Chris Kuiper met medewerking van het team van Hestia, Horizon Jeugdzorg & Onderwijs
2
Waarom een Hestia Methodiek?
Nieuwe locatie Roffa (nu: Hestia) in oktober 2014: specifieke doelgroep: ‘loverboy’ slachtoffers specifieke setting: JeugdzorgPlus Methodiekbeschrijving was nodig: In overeenstemming met aanbevelingen Cie Azough Aansluiten op basismethodiek Horizon Aansluiten bij de doelgroep: meiden en ouders Gedragen door het team
3
Totstandkoming Hestia Methodiekbeschrijving
1. Praktijkevaluatie (Rapport Roffa’s Labyrint1): Werkwijze expliciet maken Perspectieven meiden, ouders en team Theoretisch kader Cie Azough Aanbevelingen doen 2. Methodiekhandleiding Hestia met werkkaarten: gemaakt in co-creatie met het team Levende methodiek: steeds opnieuw aanpassen Leerwerkgemeenschap 1 Bramsen, Sonderman, Castilla Carrasco, Jordan, Van der Woude, Cardol & Kuiper (2016). Roffa’s Labyrint. Op weg naar een integrale methodiek voor meiden in de JeugdzorgPlus met aan seksueel misbruik gerelateerde problematiek.
4
Zorgprogramma Hestia: doelgroepspecifiek
Vijf kernthema’s methodisch uitgewerkt: Traumasensitief Genderspecifiek Vergroten eigenwaarde en zelfbepaling Gezonde relaties, intimiteit & seksualiteit Cultuursensitief Tekst en Werkkaarten: - Gedragswetenschapper en Pedagogisch medewerker/Leerkracht - Probleemherkenning en Aanpak
5
Thema: Eigenwaarde & Zelfbepaling
Hoe kun je binnen gedwongen kader eigenwaarde en zelfbepaling bevorderen bij deze doelgroep, met als bijzondere kenmerken: Bij aanvang: niet open staan voor hulp, moeilijk te bereiken, opstandig Risicovol gedrag: veiligheidsmaatregelen beperken eigen regie Levensfase puberteit: ontwikkelingstaak autonomie Emotieregulatie problemen als gevolg van complex trauma
6
Eigenwaarde en Zelfbepaling
Theoretisch kader: Zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan) Eigen kracht: Competent voelen Autonomie Verbondenheid met andere mensen Bevordering autonomie: Empathisch zijn Keuzemogelijkheden bieden Zinvolle uitleg Grenzen stellen: - zo min mogelijk dwang & drang - zoveel mogelijk uitleg - rekening houden met gevoelens kind Motivatie: Ongemotiveerd Extern gereguleerd Sociaal gereguleerd Zelfgereguleerd Zelf ge-integreerd Intrinsiek gemotiveerd
7
Thema: Eigenwaarde en Zelfbepaling
Behandelfasering: van externe regulering naar intrinsieke motivatie Drie fasen: Stabilisatie, diagnostiek, komen tot een gedeeld perspectief Planmatig werken aan behandeldoelen Voorbereiding op vertrek
8
Eigenwaarde en Zelfbepaling
Basismethodiek Horizon Master! Motto: Jongeren regisseur eigen bestaan Kernteams: jeugdige, ouders, mentor Portfolio: MyBox & RegieBox Feedbacksysteem: ontwikkelingsdoelen/leerlijnen Portfoliopresentatie Training persoonlijk meesterschap (Covey)
9
Eigenwaarde en zelfbepaling
Zijn er vragen? Reacties?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.