Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarina Beckers Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Welzijn op school: hoe bouw je aan een brug tussen twee sectoren?
2
Inhoud Voorstelling partners Huis van het Kind Gent Kinderen eerst
Pilootproject Welzijn op school Hulpvragen Drempels Methodieken in toeleiden bevindingen 20/10/17
3
Huis van het Kind Gent Netwerk van 30 partners binnen de preventieve gezinsondersteuning Kwalitatieve en efficiënte doorverwijs voor gezinnen binnen de partners Huisvanhetkind.gent Vernieuwende acties als antwoord op signalen/hiaten Welzijn op school Bouwen aan een gezinsvriendelijk klimaat babyspot
4
Situering Project Kinderen Eerst
Onderdeel van groeiactieplan kinderarmoede (Psychologische dienst OCMW = regisseur) Doel : beperken van de effecten van armoede op kinderen Kennis over (de impact van) kans-, kinder- en generatiearmoede verhoogt waardoor organisaties meer kansen creëren en een betere ondersteuning geven aan kinderen en hun gezin Er is een betere afstemming tussen de verschillende sectoren over trajecten van kinderen, hun ouders en hun gezin waardoor we de kloof tussen hulpverlening, vrije tijd en school overbruggen en er integraal over levensdomeinen gewerkt wordt Bij het verbeteren van de toegang tot dienstverlening voor mensen in armoede hebben we een prioritaire aandacht voor ouders, kinderen en hun gezin 20/10/17
5
Welzijn op school Signaal Stuurgroep Huis van het Kind
Ontstaan pilootproject dat de pijlers van HvhKGent reflecteert Zoektocht school Zoektocht welzijnspartner: OCMW Gent 20/10/17
6
Project: De Toverberg De Toverberg Praktische opzet
Veel kwetsbare gezinnen Weinig gezinnen met leefloon Praktische opzet Medewerker OCMW is 2x per week van 8u15 tot 10u aanwezig op school Ouders kunnen langs komen zonder afspraak Dit wordt bekend gemaakt aan ouders Brugfiguur leidt toe naar OCMW-medewerker Medewerker bekijkt vraag, drempel naar hulpverlening en probeert verschillende toeleidingsmethodes uit Duidelijke werkafspraken met het CLB 20/10/17
7
Hulpvragen Bestaansmiddelen (leefloon, werkloosheid)
Financiële problemen Kinderbijslag Mutualiteit / medische kaart Woonproblemen / dakloosheid Vinden van werk Medische hulp (dokter, tandarts, …) Psychologische hulp Relatie- en gezinsproblemen / partnergeweld Verwaarlozing / mishandeling Juridische hulp (pro deo, informatie echtscheiding) Vakantieopvang 20/10/17
8
Gebrek aan assertiviteit / angst Vooroordelen tegenover dienst(en)
Drempels Taal Niet kennen aanbod Gebrek aan assertiviteit / angst Vooroordelen tegenover dienst(en) Al hulp gezocht maar niet / onvoldoende geholpen Verblijfsdocumenten laten weinig hulpaanbod toe Veiligheid Ook drempels zichtbaar naar OCMW-medewerker op school Brugfiguur Adolescenten vraag laten stellen 20/10/17
9
Actief drempels verlagen
Zelf informatie / hulp bieden Uitleg bij niet kunnen van een hulpaanbod + erkenning Doorgeven / bemiddelen met bestaande hulpverlening Informatie hulpaanbod Afspraak maken en situatie schetsen Meegaan naar dienst 20/10/17
10
Geven van informatie over hulpaanbod + praktische info :
Werkt als aan deze voorwaarden voldaan zijn : Voldoende taalbeheersing om naar die dienst te kunnen gaan of tolk beschikbaar hebben Voldoende assertief zijn om te durven gaan / netwerk hebben die meegaat Geen negatief (voor)oordeel over de dienst hebben Bijkomend al telefonische afspraak maken + schets van situatie/hulpvraag Verlaagt de drempel als assertiviteit/angst het probleem is Verlaagt de drempel als persoon wel Nederlands kan maar er onzeker over is Meegaan naar dienst Zeer drempelverlagend 20/10/17
11
Doorgeven vraag/informatie aan/van MA van OCMW
Helpend voor school, leerlingbegeleiding, … om zicht te krijgen welke hulp er al is, te overleggen wie wat doet, vraag van cliënt door te geven Helpend voor cliënt : geen dubbele hulpverlening, geen hiaten in hulpverlening, extra uitleg indien nodig Geven van uitleg + erkenning als er bepaalde hulp niet kan Wordt positief onthaald : Geeft gevoel au serieux genomen te worden Geeft gevoel begrepen te worden Maakt het mogelijk de hulpvraag bij te sturen + toe te leiden naar ander hulpaanbod (dit kan niet omdat …, dit kan wel …) 20/10/17
12
Bevindingen op niveau hulpvrager
Taal niet kennen / kunnen gebruiken = belangrijke drempel Voorzieningen niet kennen of vertrouwen = bijkomende drempel Grote individuele verschillen qua Soorten hulpvraag Ervaren drempels Toeleiding die werkt Toeleiding op maat nodig Evenwicht tussen responsabilisering cliënt – verlagen drempels “getrapte” toeleiding ? Conclusie: op maat/op vraag en op tempo van de cliënt toeleiden, vertrouwen, … 20/10/17
13
Getrapte toeleiding : Trap 0 : Ouder vindt (met hulp van zijn eigen netwerk) de weg naar de welzijnsdiensten Trap 1 : school / brugfiguur/CLB kan met minimale info (adres-openingsuren-ed.) toeleiden naar welzijnsdiensten Trap 2 : welzijnswerker is regelmatig beschikbaar voor informatie / advies / toeleiding op maat = vindplaatsgerichte hulpverlening op school en actieve toeleiding Trap 3 : welzijnswerker en brugfiguur/leerlingbegeleider werken nauw samen om vertrouwen op te bouwen, te motiveren tot hulp en toe te leiden Rode draad doorheen dit alles: op maat werken, vanuit vraag en sterktes van gezin 20/10/17
14
Vanuit proefprojecten : signalen over drempels naar welzijnswerk
Ontdekken Doorgeven (helpen) verhelpen 20/10/17
15
Proefprojecten “uitproberen om van te leren”
Praktijkgerichte samenwerking school–welzijn Casemanagement Gent Binnenstad / Gent Noord Toeleidingsproject Basisschool De Toverberg (in samenwerking met Huis van het Kind) Van uit deze expertise verder gebouwd aan het project onder ‘Kinderen eerst’ Toeleidingsproject Basisschool Sint-Salvator Toeleidingsproject VIP-school Toeleidingsproject Toren van Babel (OKAN) Toeleidingsproject VISO (OKAN) Contactpersonen OCMW voor scholen Toeleidingsproject Benedictuspoort (in opstart) Contactpersonen OCMW voor scholen “Eerste hulp bij welzijnsvragen op school” “uitproberen om van te leren” 20/10/17
16
Een brug bouwen tussen sectoren
Waarom? ARMOEDEBESTRIJDING DOOR Samenbrengen van harde en zachte sectoren Inzet op rechtenbenadering Vindplaatsgericht werken, los van het probleem laagdrempelig integraal nuldelijnswerk Steen per steen Projectniveau Elkaar leren kennen Overdragen van vertrouwen Het worden van één team (expertise-uitwisseling) 20/10/17
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.