De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Diepteverwerking master

Verwante presentaties


Presentatie over: "Diepteverwerking master"— Transcript van de presentatie:

1 Diepteverwerking master

2 Master Werkplekleren (EM2X0, EM3X1, EM3X2, EME35, EME36)
Diepteverwerking Onderwijskunde (Q1 + Q4) Vakdidactiek Bètadidactisch ontwerpen Onderzoek van onderwijs (EM4X0) => ongelijke voortrajecten => ongelijktijdige instroom

3

4 Diepteverwerking (ma)
Concept Parallel aan werkplekleren (tijdens je stage dus) Ondersteunend aan werkplekleren (rode draad) Portfolio voortzetten (handleiding) Reflectie op gebeurtenissen Reflectie op leren en persoon (betekenis, waarderen, keuzes, plannen, jouw manier, …) Doel => Persoonlijke Integratie van Theorie en Praktijk Niet alleen in Q1 en Q2, maar het hele jaar. Schrapkaart is er nog niet (er is ook nog geen keuze)

5 Diepteverwerking (ma)
Onderwijsomgeving Canvas (OASE) Site werkplekleren ( Sites zijn in opbouw!

6 Organisatie

7 Ochtendbijeenkomsten (kick-off voor starters)
Onderwerp Wie Werkwijze Startbijeenkomst: portfolio schrijven Leerwerkplan maken (portfolio, etc.) Taconis/ Keller Inleiding + oefeningen Les geven: lesplanning maken vakdidactici Uitleg over (verschillende soorten) lesplanningen + zelf lesplanning opstellen Identity workshop --- Start (wat? Hoe?) Beijaard Inleiding over identiteit, vervolg in verschillende middag sessies Reflecteren (op lesgeven én op je eigen ontwikkeling) Schellings Orde houden: critical incidents Den Brok Handvatten voor orde houden, geïllustreerd met sprekende voorbeelden Lesopname: non-verbale communicatie (eigen) lesopname bekijken en analyseren <Vakantie> Ander schooltype: excursie VMBO Keller Kennis maken met een ander type onderwijs. Feedback geven en krijgen Thurlings Omgaan met het geven en krijgen van feedback Portfolio!!

8 Aanbod in de middagbijeenkomsten (cyclus van thematische werkbijeenkomsten)
Onderwerp Wie Werkwijze Portfolio / leervragen / storyline Taconis Aan de slag / verder met je portfolio (oefenen) ECD intervisie (5x) ECD Systematisch lessituaties bespreken Broad test of skills (2x) Brans Toelichting en verwerking van BTS Identity workshop (4x) Beijaard Word de docent die je bent. Zelftest en oefeningen VIL – eigen afname bespreken (2x) d. Brok Zelftest klassenmanagement – jouw verbeterstappen Logopedie screening + terugkom Gast Zuinig op jezelf Adolescentie psychologie 1 en 2 vd Beemt Reflectie en oefenen met effectief omgaan met leerlingen WCQ – eigen afname bespreken (2x) Hoe modern zijn jouw lessen? Wat kun/wil je doen? Theatervaardigheden (non-verbaal) Effectief voor het voetlicht: Carrière: rechten en plichten Jouw persoonlijke plan; koning/dienaar/leider klas? Onderwijskundig leiderschap Univ. 1e graads docent als onderwijsvernieuwer Vrije invulling JULLIE Portfolio!!

9 Eindtermen (1e gr lesbevoegdheid)
Eisen aan je vakken Eisen aan je stage (aantal lessen, soorten klassen, zelfstandigheid, …) Eisen aan je portfolio … Beoordeling Werk op school: door ESoE (ECD) op advies van school (SPD en OD) Portfolio (ECD) Integratie en ontwikkeling Reflectieverslag + Bewijsstukken Specifieke eisen

10 Eindtermen P1

11 Eindtermen (P2; 2e graads)

12 Eindtermen (1e graads)

13 Meer over portfolio

14 Voorbeeld: opbouw portfolio (ideaal)
Twee files: Document A: Reflectie verslag (Word) Inleiding Hoofdstuk 1: reflectie pakket 1 Hoofdstuk 2: reflectie pakket 2 Hoofdstuk 3: reflectie pakket 3 Samenvatting/conclusie: integratie per competentie Document B: Bijlagen (in file / digitaal / DVD) Bijlagen bij pakket 1 (documenten of bereikbare links) Bijlagen bij pakket 2 ,, ,, ,, Bijlagen bij pakket 3 ,, ,, ,, Add-on document

15 Voorbeeld: reflectie ‘sjabloon’
Ik merkte… Ik dacht … en voelde … Ik vind dit … ( jouw persoonlijke waarden) In vergelijking met SBL is dit … ( professioneel) Ik wil graag … (keuze!  persoonlijke visie) Mijn plan is … (poging!) Daar heb ik voor nodig … (informatie, optie kiezen, afstemming, …) <doen> Het resultaat is … Ik vind dit … In vergelijking met SBL is dit … Mijn volgende ontwikkelstap is …. Vervolg: Bijeenkomst 5

16 Voorbeeld: Ontwikkeling
Het ging ineens veel beter omdat….. Storyline Doel/compentie/… Vervolg: Vanmiddag Tijd …

17 Voorbeeld van bewijsstukken in je portfolio
Gemaakte opdrachten (vanuit de vakken, diepteverwerking, …) Lesvoorbereidingen, zelf ontwikkeld onderwijsmateriaal Video-opnames van lesactiviteiten Verslag van een observatie Verslag van een interviews Zelfevaluatie en door leerlingen ingevulde vragenlijsten Evaluaties door begeleiders/vakdocenten of door school Evaluaties door leerlingen of medestudenten Verwerkte literatuur

18 Productief werkplekleren
Onderzoek: Heldere leeromgeving* Doeners & Beslissers: Minder tijdsverlies aan begin Hoger cijfer Feedback** Tips: Oriënteer je / bereid voor Stel vragen / experimenteer !! Zoek leerervaringen op Vraag feedback * Bron: Taconis, R., Van der Plas, P., & Van der Sanden, J. (2004). The development of professional competencies by educational assistants in school‐based teacher education. European Journal of Teacher Education, 27(2), ** Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1),

19 Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Nu gestart, ook met school, nooit met portfolio gewerkt Minor afgerond, In februari begonnen, wel eerder met portfolio gewerkt Al verder gevorderd in de master Groepjes (heterogeen) A: Leervragen maken, vragen over portfolio, hoe maak ik portfolio? B / C: Leervragen oppakken, scherpstellen

20 A: Leervragen en Portfolio
Leervragen opstellen. Hulpvragen: Verwachting: wat kan ik al / wat denk ik te moeten leren Quick scan doen Broad test of skills inzetten Heb ik al ervaring in het onderwijs, en wat kan ik daar uithalen ‘les’, bijles, … als leerling (wat betekent de perspectief wisseling?) Een valkuil die ik moet vermijden om een succes te hebben is…. Wat zouden lln. mij als tip geven?

21 B / C: Herstarten portfolio
Basis: Uit portfolio van P1 en/of P2 Sterk/Zwak  ken jezelf: competenties (SBL), leervermogens) Hiaten  wat is nog niet aan de orde geweest in p1? Leervragen  opzoeken, aanvullen Aanvullen leervragen. Hulpvragen: Ontwikkeling: per aspect: snel of traag? Wat ging het eind beter dan aan het begin? Wat kan mijn SPD beter dan ik? Voor mij is werkplekleren een succes als ik heb geleerd / als ik kan … . Daar is in ieder geval voor nodig dat ik eerst… Een valkuil die ik moet vermijden om een succes te hebben is…. Wat zouden lln. mij als tip geven? Wil ik dat méér? Waarom? Hoe?

22 Opdracht Stel je leervragen op scherp!
Ga aan de slag met je leervragen en laat dit terugkomen in je portfolio (gebruik voorgaande slides / middag sessie vandaag) Broad test of skills (middag sessie 28-9) Afname roos van Leary – voorbereiden. (middag sessie 2-11) Alles over de VIL:

23 Hulp voor portfolio -> portfolio ( 10. Hooijmaaijers, T., Verhulst, F.C., & Stokhof, T. (2009). Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs. Assen: van Gorcum.


Download ppt "Diepteverwerking master"

Verwante presentaties


Ads door Google